۹۵هزار پروژه‌ کلاهبرداری ارز دیجیتال رایگان در توییتر ردیابی شد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

محققان دانشگاه ایالتی سن‌دیگو در کالیفرنیا موفق به توسعه سیستم هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی، ردیابی و افشای کلاهبرداری‌های رایگان ارزهای دیجیتال در X (توییتر سابق) شدند.

تشخیص پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال

این سیستم خودکار که GiveawayScamHunter نام دارد، 95 هزار و 111 پروژه کلاهبرداری ارز دیجیتال را که از ژوئن 2022 تا ژوئن 2023 ثبت شده بودند، کشف کرد. این پروژه‌ها، از 87 هزار و 617  حساب در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) ایجاد و تبلیغ شده بودند.

محققان از هوش مصنوعی برای استخراج خودکار آدرس‌های وب‌سایت و کیف‌پول مرتبط با کلاهبرداری‌ها استفاده کردند. با انجام این کار، آنها توانستند 327 دامنه اینترنتی تقلبی و 121 آدرس کیف پول ارز دیجیتال جدید، مرتبط با کلاهبرداری، را جمع آوری کنند.

اولین گام برای حل این مسئله شناسایی آیتمی بود که بتواند حمله‌های کلاهبردان در توییتر را نمایندگی کند: لیست‌های توییتر. با توجه به ماهیت Lists در شبکه اجتماعی که نیازی برای مجوز ندارد، یک ابزار شبکه‌ای ساده برای سوء استفاده کلاهبرداران است.

برای تعیین اینکه کدام لیست‌ها با کلاهبرداری‌ها سروکار دارند، این تیم یک ابزار پردازش زبان طبیعی (NLP) را بر روی داده‌های کلاهبرداری‌های قبلی آموزش دادند.

فرآیند تشخیص خودکار مدل GiveawayScamHunter
فرآیند تشخیص خودکار مدل GiveawayScamHunter

۱۰۰ هزار لیست توییتر منشاء کلاهبرداری ارزهای دیجیتال مجانی

محققان با استفاده از این روش توانستند حدود 100 هزار مورد از لیست‌های کلاهبرداری هدایای مجانی را شناسایی کنند. این مسئله، به آنها این امکان را داد که داد‌ه‌ها را از وب‌سایت‌ها و کیف‌پول‌های کلاهبرداری که پیش‌تر گزارش دزدی آنها ثبت نشده بود، جمع آوری کنند.

با استفاده از این داده‌ها، تیم نتایج متعددی را  بدست آورد. تحقیق آن‌ها به مواردی چون چگونگی آشکار‌ شدن این کلاهبرداری‌ها، نحوه هدف قرار‌ گرفتن قربانیان توسط کلاهبرداران و تعداد تقریبی قربانیان در طول سال گذشته میلادی، دست یافت.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی با اسکن قفسه سینه، سن واقعی شما را تشخیص می‌دهد

ضرر ۸۷۲ هزار دلاری از طریق کلاهبرداری در توییتر

در متن مقاله محققان دانشگاه سن‌دیگو آمده است: «با ردیابی تراکنش‌های آدرس‌های پروژه‌های ارز دیجیتال کلاهبرداری، پی بردیم که بیش از 365 قربانی توسط این نوع کلاهبرداری‌ها، مورد حمله قرار گرفته‌اند و این کلاهبرداری‌ها منجر به ضرر مالی تخمینی 872 هزار دلاری شده است.»

دانشمندان تیم دانشگاهی سن دیگو نتایج خود و حساب‌ها، دامنه‌ها و آدرس‌های کیف پول مرتبط را به X و جامعه ارز دیجیتال گزارش دادند. با این حال، طبق مقاله آنها، 43.9 درصد از حساب‌های مرتبط تا دهم ماه آگوست فعال باقی مانده‌اند. محققان خاطرنشان کرده‌اند که اکثر حساب‌های مذکور، احتمالاً اسپم هستند و فعال نیستند.

منبع: تجارت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *