برنامه‌های آمازون، متا، مایکروسافت، اپل و AMD برای توسعه هوش مصنوعی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

هوش مصنوعی (AI) جدا از تبی که فضای فناوری و بازار سهام را فرا گرفته، انقلابی واقعی است و این موضوع را می‌توان در برنامه‌هایی که شرکت‌های بزرگی مثل آمازون (Amazon)، متا (Meta)، اپل (Apple)، مایکروسافت (Microsoft) و ای ام دی (AMD) برای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی اعلام کرده‌اند، لمس کرد.

به نقل از دی‌کریپت، هوش مصنوعی بی‌شک میدان نبرد بزرگ بعدی شرکت‌های فعال در بخش فناوری است. هیاهوی بسیار زیاد این صنعت باعث شده است که مدیران ارشد آمازون، متا، اپل و AMD همگی در آخرین گزارش‌های درآمدی سه‌ماهه خود، به قابلیت‌ها و کاربردهای آن اشاره کنند.

البته کاربران ایرانی باید توجه داشته باشند که صرف اشاره به هوش مصنوعی در گزارش فصلی کمپانی‌ها به معنای جدی بودن برنامه‌ها در مورد AI نیست. بسیاری کمپانی‌ها که فعالیت آن‌ها ربط چندانی به هوش مصنوعی ندارد هم تلاش می‌کنند در گزارش فصلی خود به نحوی به AI اشاره کنند تا بتوانند از اثر موج AI بر فضای سرمایه‌گذاری استفاده کنند، یا اقلا سرمایه‌گذاران فعلی خود را متقاعد کنند که برای بهره بردن از این موج نیازی نیست سرمایه خود را به سهام دیگری منتقل کنند.

با این حال رصد آنچه که این ۵ غول فضای فناوری در مورد AI می‌گویند اهمیت دارد. چرا که این انقلاب تکنولوژیک به مدل کسب و کار آن‌ها حقیقتا ارتباط دارد و تمام سرمایه‌گذاران و ناظران بازار می‌خواهند بدانند این شرکت‌ها دقیقا چه برنامه‌هایی در مورد هوش مصنوعی دارند.

آمازون

اندی جَسی (Andy Jassy)، مدیرعامل آمازون، در گزارش این شرکت برای سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است که هوش مصنوعی در بطن فعالیت‌های آمازون قرار دارد و این شرکت می‌خواهد AI را در تمام بخش‌های خود، از آمازون وب سرویس (AWS) گرفته تا الکسا ادغام کند. او تاکید کرده است که هوش مصنوعی به بهبود تجربیات کاربری مشتریان آمازون کمک می‌کند و نه‌تنها یک سرمایه‌گذاری مهم محسوب می‌شود؛ بلکه بخش زیادی از تمرکز آمازون را هم به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی به کمک پیوند عضو می‌آید

شایان ذکر است که خالص درآمد آمازون در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به ۶.۷ میلیارد دلار رسید و بهترین فصل این شرکت را از سال ۲۰۲۰ رقم زد. جسی اعلام کرده است:

AWS با مجموعه‌ای از نسخه‌های مولد هوش مصنوعی جایگاه خود را در صنعت ذخیره‌سازی ابری محکم‌تر کرده است. این نسخه‌ها آموزش و اجرای مدل‌ها (تراشه‌های Trainium و Inferentia) را برای شرکت‌ها بسیار آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کنند و به سفارشی‌سازی مدل‌های زبان بزرگ (LLM) برای ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی (از طریق رابط برنامه‌نویسی Bedrock) و افزایش کارایی کدنویسی با استفاده از «CodeWhisperer» کمک می‌کنند.

به همین خاطر، آمازون اخیرا اقدامات زیادی را در بخش هوش مصنوعی انجام داده و برای مثال صندوق جدید ۱۰۰ میلیون دلاری «Generative A» را از طریق AWS راه‌اندازی کرده است.

متا

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل متا، هم اعلام کرده که شرکتش میلیاردها دلار برای زیرساخت‌های هوش مصنوعی هزینه کرده است و با استفاده از آن، پست‌های توصیه‌شده و تعامل کاربران در شبکه اجتماعی فیس‌بوک را بهبود داده است. او گفته است که پست‌های توصیه‌شده توسط هوش مصنوعی، سریعا در فید خبری فیس‌بوک رشد می‌کنند. زاکربرگ ادامه داده است:

متا با مایکروسافت شریک شده است تا «Llama 2»، آخرین نسخه از مدل زبان بزرگ خود را منبع باز کند و آن را هم برای تحقیقات و هم برای استفاده تجاری در دسترس بقیه توسعه‌دهندگان قرار دهد.

این اتفاق نشان می‌دهد که متا ممکن است به زودی نسخه تجاری «مدل زبان طبیعی LLaMA» خود را برای توسعه‌دهندگان خارج از این شرکت منتشر کند.

مایکروسافت

مایکروسافت ۱۷۵ بار در گزارش درآمدی خود از هوش مصنوعی یاد کرده و به وضوح بخش مهمی از تجارت فعلی خود را به آن اختصاص داده است. سهام مایکروسافت در سال ۲۰۲۳ به رشد خوبی رسیده و هیچ کس به اندازه این شرکت در صنعت هوش مصنوعی فعالیت نداشته است. این شرکت یک مشارکت استراتژیک با شرکت اوپن‌ای‌آی (OpenAI) دارد و بخش خوبی از درآمد بزرگ‌ترین LLM خصوصی جهان را دریافت می‌کند. همان طور که گفته شد، مایکروسافت با شرکت متا هم شریک شده است تا از بزرگ‌ترین LLM منبع باز جهان سود کند.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی هوآوی هم از راه رسید

LLM مخفف عبارت Large Language Model که ChatGPT هم یکی از نمونه‌های آن است.

درآمد این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری ۵۶.۲ میلیارد دلار بوده که ۸٪ نسبت به سال رشد کرده و بخش بزرگی از آن به لطف هوش مصنوعی به دست آمده است. ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، اعلام کرده است:

هر مشتری که با او صحبت می‌کنم، از من می‌پرسد که چگونه و با چه سرعتی می‌تواند از هوش مصنوعی نسل بعدی استفاده کند و از فرصت‌ها و چالش‌های مربوط به آن آگاه شود.

اپل

اگرچه هوش مصنوعی هرگز وارد سخنرانی‌های اصلی اپل نشده؛ تیم کوک (Tim Cook)، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرده است که AI و یادگیری ماشین «فناوری‌های اصلی و مهمی» هستند که در «تقریباً هر محصولی» وجود دارد.

او گفته که اپل «سال‌ها» روی هوش مصنوعی مولد مانند «ChatGPT» تحقیق کرده است و بعد از آماده‌سازی، «مسئولانه» از آن در محصولات خود استفاده خواهد کرد. این ادعا با قابلیت‌های جدید iOS (مانند شناسایی خرابی با استفاده از AI) تطابق دارد.

شایان ذکر است که درآمدهای اپل از محل فروش سخت‌افزارها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ کمی کاهش یافته است. به عبارت دقیق‌تر، درآمد این شرکت از محل فروش گوشی‌های تلفن همراه از ۴۰.۷ میلیارد دلار به ۳۹.۷ میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر این، درآمد اپل از محل فروش مک و iPad هم به‌ترتیب از ۷.۴ و ۷.۲ میلیارد دلار به ۶.۸ و ۵.۸ میلیارد دلار رسیده است.

با این وجود، درآمد این شرکت از محل فروش نرم‌افزارها آن را نجات داده است. به عبارت دقیق‌تر، درآمد اپل از محل فروش خدمات خود به رکورد جدیدی رسیده و از ۱۹.۶ میلیارد دلار در سه ‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به ۲۱.۷ میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید  سافاری دومین مرورگر محبوب دسکتاپ شد

AMD

لیزا سو (Lisa Su)، مدیرعامل شرکت AMD، به هوش مصنوعی به عنوان یک فرصت چند میلیارد دلاری اشاره و اعلام کرد که مشارکت AI مشتریان آن در سه ماهه اخیر ۷ برابر شده است. او انتظار دارد تراشه‌های جدید هوش مصنوعی مرکز داده تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ عرضه شوند و از تقاضای فزاینده موجود استفاده کنند.

سو تاکید کرده است که AMD در حال راه‌اندازی و تولید شتاب‌دهنده‌های MI300 برای بارهای سنگین هوش مصنوعی است. شایان است که AMD یک شرکت بزرگ صنایع الکترونیکی آمریکایی چندملیتی است و در زمینهٔ ساخت و تأمین تجهیزات فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *