ارز دیجیتال ایرانی چیست؟ / کاربرد ارزهای دیجیتال در ایران

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اگر شما هم جزو افرادی هستید که بازار رمزارزها و ارزهای دیجیتال به ویژه در ایران علاقه دارید این مطلب را بخوانید.

کاربردهای ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال این روزها در کل دنیا توانسته است جایگاه بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف به دست آورد. اگر بخواهیم در مورد اصلی‌ترین کاربرد آن صحبت کنیم، باید بگوییم که این ارز هیچ تفاوتی با پول واقعی ندارد؛ به عبارت دیگر یک واحد پولی همانند ریال، دلار، یورو، پوند و … است. حتی می‌توان گفت که کاربردی به مراتب گسترده‌تر و جامع‌تر از سایر واحدهای پولی دارد؛ چرا که ارز دیجیتال یک واحد پولی بین‌المللی است و مربوط به کشور خاصی نیست. لذا به راحتی و بدون هیچ محدودیتی می‌توان در تمامی کشورها از آن استفاده کرد. پس در یک کلام ارز دیجیتال وسیله‌ای برای خرید و فروش و معاملات تجاری است.

هدف از تولید رمز ارز ایرانی دور زدن تحریم‌ها و بهبود اقتصاد کشور است. در واقع کارشناسان پس از مشاهده محبوبیت ارزهایی مثل اتریوم یا بیت کوین تصمیم گرفتند تا ارزهای داخلی بسازند تا با آن‌ها تحریم‌های مختلف ارزی یا بانکی را دور بزنند.

مقایسه ریال دیجیتال و سایر رمز ارزها:

ارز دیجیتال ملی ارزهای دیجیتال رایج در دنیا
متمرکز است غیر متمرکز است
به پشتوانه ریال فعالیت می‌کند به پشتوانه پردازش توسط کاربران فعالیت می‌کند
صدور و توزیع توسط بانک مرکزی غیر حاکمیتی بودن و آزادی کاربر
از کاربران هزینه دریافت می‌شود برای کاربران هزینه ندارد
دسترسی و شفافیت فقط برای بانک مرکزی شفافیت برای تمامی کاربران
تنها قابل استفاده در ایران قابلیت نقد شدن در اکثر کشورها

رمز ارز ملی با پشتوانه ریال شاید برای سرمایه‌گذاران یک شوخی به نظر برسد چرا که ریال پشتوانه قوی و قدرتمندی برای یک ارز دیجیتالی نیست؛ همین می‌تواند به عنوان نقطه ضعف برای ارزهای ایرانی با پشتوانه ریال باشد. اما با این حال این رمز ارزها هم بخشی از دنیای کریپتوکارنسی را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید  پیش‌بینی هوش مصنوعی درباره تاثیر 4 فناوری‌ روی رمزارزها

جایگاه ارز دیجیتال در ایران

با اینکه تخمین زده می‌شود در آینده نه چندان دور اکثر معاملات و داد و ستدها در ایران توسط انواع ارزهای دیجیتالی انجام شود، اما همچنان این واحد پول مجازی نتوانسته است به صورت گسترده‌ای در ایران استفاده شود. به این معنا که رایج‌ترین واحد پولیارز دیجیتال در ایران بیت کوین است که از آن صرفا به عنوان خرید و فروش خود بیت کوین با توجه به نوسانات ارزی استفاده می‌شود. ناگفته نماند که ارز دیجیتال به دلیل اینکه هویت اشخاص را افشا نمی‌کند در دوران تحریم نقش بسیار موثری در معاملات ایران با کشورهای دیگر داشته است.

جالب است که بدانید بیت کوین یکی از معروف ‌ترین و جا افتاده ‌ترین نوع آن در ایران است، که مورد استقبال مردم قرار گرفته است. هم چنین افراد با داشتن سهام هر یک از این ارز ها می‌توانند به صرافی رفته و ارز دیجیتال خود را به پول واقعی تبدیل کنند، که این کار بسیار جالب است. در تمامی صرافی ‌ها این ارز قابل تبدیل به دلار، ریال و … می باشد چرا که نرخ ارز دیجیتال به صورت جهانی تعیین می ‌شود.

امروزه بازار ارز دیجیتال ایران در میان مردم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، البته که این ارز امروزه در کل جهان توانسته است جایگاه بسیار گسترده‌ ای و مهمی در زمینه ‌های مختلف به دست آورد. صرافی های معتبر ارز دیجیتال ایران شامل: صرافی بیت برگ، صرافی والکس، صرافی بید ارز، صرافی نوبیتکس، صرافی دیجی ریال و … می باشد.

با بررسی ها و تحقیقاتی که انجام شده است، تخمین زده می شود که در آینده نزدیک، بیشتر معاملات و داد و ستد ها در کشور توسط انواع ارز های دیجیتالی انجام خواهد شد. البته هم اکنون نیز این واحد پول مجازی نتوانسته است به صورت گسترده ای در ایران توسط مردم استفاده شود.

بیشتر بخوانید  راهنمای افزایش سرعت لپ‌تاپ‌‌های قدیمی + تصاویر

ارز دیجیتال پیمان

پیمان یکی از بهترین رمز ارزهای ایرانی است. این توکن با حمایت هلدینگ بهسازان ملت، فناپ و شرکت سرمایه‌گذاری تکوست از زیر مجموعه‌های توسن و همچنین با همکاری بانک‌های پاسارگاد، ملت، ملی و پارسیان وارد دنیای کریپتوکارنسی شد. پیمان توسط کنسرسیوم ققنوس عرضه شد و با پشتوانه طلا هم اکنون در لیست بهترین ارزهای ایرانی قرار داد.

توکن پیمان با فرآیند ICO شروع به کار کرد. ICO در واقع پروسه‌ای است که در داخل یک کشور، اشخاص حقیقی یا حقوقی ارز یا توکن دیجیتالی صادر می‌کنند و سپس بنا به اهداف مختلفی مثل تامین سرمایه سازمان، آن‌ها را در اختیار سرمایه گذاران‌شان می‌گذارند. علامت مخصوص رمز ارز ایرانی پیمان در دنیای کریپتوکارنسی PMNاست. پشتوانه این توکن همانطور که گفتیم طلا و سکه مشروط بر معادل‌سازی است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، یک میلیون رمز ارز ملی پیمان بدون پشتوانه صادر شده و به حساب‌های توزیع بنیاد منتقل شده است.

رمز ارز پیمان را به عنوان اولین ارز دیجیتالی ایرانی و اولین استیبل کوین ایرانی هم می‌شناسند و از آن به عنوان معادل تتر یاد می‌کنند. ارزش این رمز ارز برابر با یک سوت طلای ۱۸ عیار است و با تضمین نقدینگی تبدیل به جایگزین مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه می‌شود. پشتوانه این رمز ارز بانک مرکزی و چند بانک داخلی دیگر است، پس سرمایه‎گذاران می‌توانند با خیال راحت سرمایه‌شان  را وارد این رمز ارز کنند.

سازندگان ارز دیجیتالی پیمان هدف خود را از ساخت این رمز ارز سرعت یافتن تراکنش‌های بانکی، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کم شدن تورم اعلام می‌کنند. توکن پیمان هم‌اکنون در لیست بسیاری از صرافی‌های ایرانی قرار دارد.

بیشتر بخوانید  ذخایر بیت کوین اسپیس ایکس ایلان ماسک تخلیه می‌شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *