تصمیم آمریکا برای افزایش محدودیت‌ها علیه صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

وال استریت ژورنال از برنامه دولت آمریکا برای افزایش محدودیت‌ها علیه صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین خبر داد.

گزارشی از نشریه وال استریت ژورنال می‌گوید دولت آمریکا در نظر دارد که محدودیت‌های جدیدی را برای صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین در نظر بگیرد. به‌دنبال انتشار این گزارش ارزش سهام شرکت‌هایی مثل انویدیا، AMD و چند شرکت هوش مصنوعی چینی افت پیدا کردند.

منابع آگاه به ماجرا به وال استریت ژورنال اعلام کرده‌اند که وزارت بازرگانی ایالات متحده می‌خواهد از ماه ژوئیه جلوی فروش تراشه‌های انویدیا و دیگر شرکت‌های تراشه‌ساز به مشتریان چینی را بگیرد. انویدیا در ماه سپتامبر پارسال گفته بود که مقامات دولت آمریکا از این شرکت خواسته‌اند فروش دو تراشه اصلی هوش مصنوعی خود به چین را متوقف کند.

چند ماه بعد، مدیرعامل انویدیا از عرضه تراشه دیگری به‌نام A800 برای چین خبر داد تا ضمن تبعیت از قوانین صادراتی بتواند پاسخگوی مشتریان خود باشد. ولی حالا این قوانین جدید می‌تواند حتی فروش تراشه A800 را بدون دریافت مجوز ویژه از وزارت بازرگانی ممنوع کند.

افت ارزش سهام شرکت‌های هوش مصنوعی چین

این قوانین جدید می‌تواند شرکت‌های دیگری مثل AMD و Micron را هم تحت تأثیر قرار دهد. افزون‌براین، مسیر پیشرفت شرکت‌های چینی فعال در صنعت هوش مصنوعی هم دچار مشکل خواهد شد. ازاین‌رو، شاخص هوش مصنوعی CSI چین 3 درصد افت پیدا کرده است.

ارزش سهام Inspur Electronic Information Industry و Chengdu Information Technology از زیرمجموعه آکادمی علوم چین نیز به ترتیب حدود 10 و 8 درصد ریزش داشته است. این شرکت‌ها عمدتاً در زمینه تولید کامپیوترها و نرم‌افزار فعالیت دارند.

قیمت سهام شرکت‌های دیگری مثل علی‌بابا که چت‌باتی شبیه به ChatGPT دارد و تنسنت که مشغول ساخت یک مدل هوش مصنوعی است، هم به ترتیب 1.6 و 1.58 درصد افت داشته‌اند.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی هوآوی هم از راه رسید

وال استریت ژورنال می‌گوید دولت ایالات متحده نگران رشد توانایی‌های چین در حوزه هوش مصنوعی است. این کشور ظاهراً حتی از کره جنوبی خواسته است تا نگذارد شرکت‌های این کشور جای خالی Micron را در چین پر کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *