تصمیم ناسا برای استفاده از یک هوش مصنوعی شبیه ChatGPT در ایستگاه فضایی ماه

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ناسا در نظر دارد یک هوش مصنوعی شبیه ChatGPT بر روی ایستگاه فضایی ماه خود که امکان تعامل کلامی با آن وجود داشته باشد، قرار دهد.

اگر فیلم‌هایی مثل 2001: A Space Odyssey را دیده باشید، می‌دانید که نباید زندگی خود را در فضاپیماها به هوش مصنوعی بسپارید. اما حالا ناسا مشغول توسعه هوش مصنوعی جدیدی شبیه به ChatGPT است که به فضانوردان اجازه می‌دهد تا با زبان طبیعی کنترل فضاپیماها را در دست بگیرند.

به‌گزارش گاردین، ناسا می‌خواهد برای ایستگاه فضایی دروازه (Gateway) که در مدار ماه ساخته خواهد شد، یک سیستم هوش مصنوعی شبیه ChatGPT داشته باشد. این سیستم به فضانوردان کمک خواهد کرد تا به‌راحتی کنترل سیستم‌های پیچیده این ایستگاه را دست بگیرند و پارامترهای کلیدی مأموریت‌ها را بهتر دنبال کنند.

دکتر «لاریسا سوزوکی»، محقق مدعو ناسا در جلسه IEEE در لندن درباره نسل بعدی ارتباطات فضایی گفت: «ایده ما رسیدن به نقطه‌ای است که بتوانیم با فضاپیماها تعامل گفتاری داشته باشیم و آن‌ها هم درباره هشدارها، اکتشافات جالب در منظومه شمسی و غیره با ما حرف بزنند. این مسائل دیگر شبیه روایت‌های علمی تخیلی نیست.»

هوش مصنوعی در ایستگاه ناسا می‌تواند چه کار کند؟

هوش مصنوعی ناسا می‌تواند پشتیبان فضانوردان در مأموریت‌های آتی آرتمیس باشد که برای بازگرداندن انسان‌ها به ماه برنامه‌ریزی شده‌اند. این سیستم همچنین می‌تواند به شناسایی مشکلات فضاپیماهایی بپردازد که در ایستگاه دروازه پارک می‌شوند. به‌علاوه، هوش مصنوعی می‌تواند تخمین بزند که شانس ازدست‌دادن محموله‌ای که از فضاپیمای X ارسال شده، چقدر است. دکتر سوزوکی می‌گوید: «ما نمی‌توانیم هر بار که یک فضاپیما آفلاین می‌شود یا نرم‌افزارش از کار می‌افتد، برای حل مشکل آن مهندس بفرستیم.»

بیشتر بخوانید  از سازنده ChatGPT به علت سرقت داده‌های کاربران اینترنت شکایت شد

البته باید گفت که ناسا صرفاً به‌خاطر ترندها به فکر استفاده از هوش مصنوعی نیفتاده است. این سازمان پارسال در صفحه‌ای مربوط به پروژه ایستگاه دروازه بر نقش مهم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در این ایستگاه مداری تأکید کرده بود. اما ظاهراً حالا که ChatGPT جهان را متحول کرده است، راحت‌تر می‌توان به استفاده از این سیستم‌ها در یک ایستگاه فضایی فکر کرد.

با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی استفاده از این فناوری در فضاپیماها اجتناب‌ناپذیر بود، اما بیایید امیدوار باشیم که ناسا یک دکمه «ریست» هم برای این سیستم در نظر بگیرد تا اگر اشتباهی رخ داد، جان فضانوردان به خطر نیفتد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *