احتمال ورشکسته شدن ChatGPT تا پایان سال 2024

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

گزارش مجله Analytics India حاکی از احتمال قرار گرفتن شرکت هوش مصنوعی OpenAI به رهبری سم آلتمن در یک بحران مالی بالقوه است.

در این گزارش آمده این شرکت ممکن است تا پایان سال 2024 ورشکست شود. این گزارش می‌گوید که اجرای تنها یکی از سرویس‌های هوش مصنوعی آن یعنی ChatGPT، روزانه چیزی در حدود ۷۰۰ هزار دلار برای OpenAI هزینه دارد.

علیرغم تلاشها برای درآمدزایی از طریق GPT-3.5 و GPT-4، این شرکت قادر به کسب درآمد کافی برای عبور از شکست در این مرحله نیست.

ChatGPT پس از راه اندازی در نوامبر سال 2022 به سریع ترین برنامه در حال رشد تاریخ تبدیل شد اما پس از هجوم بی سابقه کاربران در مراحل اولیه، این شرکت شاهد کاهش تدریجی تعامل کاربران در ماه های اخیر بوده است.

طبق داده های SimilarWeb، تا پایان ماه جولای تعداد کاربران ChatGPT با کاهش بیشتری روبرو بوده است. براساس گزارش این وبسایت، در ماه جولای 2023 با کاهش 12 درصدی کاربران نسبت به ماه ژوئن، تعداد آنها از 1.7 میلیارد کاربر به 1.5 میلیارد کاربر رسیده است.

APIهای این شرکت نیز بخشی از مشکل هستند. این گزارش می‌گوید چندین شرکت که قبلاً کارمندان خود را از استفاده از ChatGPT منع می‌کردند، اکنون شروع به دسترسی به APIهای OpenAI کرده‌اند که به آنها امکان ایجاد چت‌بات‌های هوش مصنوعی خود برای گردش‌های کاری متنوع را می‌دهد.

گزارش مجله Analytics India که بر این مشکل تاکید دارد می گوید چندین مدل LLM منبع باز وجود دارند که استفاده از آنها رایگان است و بدون هیچ گونه مشکلی مجاز به تغییر کاربری هستند. در نتیجه، آنها به راحتی می توانند سناریوهای مورد استفاده خاص را که ممکن است یک سازمان داشته باشد، سازگار کنند.

بیشتر بخوانید  8 ارز دیجیتال با پتانسیل رشد در سال 2023

در این گزارش با ذکر مثالی آمده است که متا لاما 2 با مشارکت مایکروسافت به افراد اجازه می دهد از این مدل برای مقاصد تجاری خود استفاده کنند. بنابراین به جای اینکه مردم به دنبال آنچه که OpenAI ارائه می دهد که یک نسخه پولی، اختصاصی و محدود است، بروند از یک Llama 2 که به راحتی قابل تغییر است استفاده می کنند که مسلماً در موارد استفاده خاص و در مقایسه با GPT نیز بسیار بهتر است.

این گزارش می گوید که OpenAI هنوز سودآور نیست و در ماه می و از زمانی که آغاز به توسعه ChatGPT کرد نیز زیان آن دو برابر شد و به 540 میلیون دلار رسید.

سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI احتمالاً در حال حاضر این شرکت را سرپا نگه می دارد. از سوی دیگر، OpenAI درآمد سالانه 200 میلیون دلاری را برای سال 2023 پیش‌بینی کرده بود که انتظار می‌رود در سال 2024 به یک میلیارد دلار برسد، با این حال به نظر می‌رسد از آنجایی که زیان‌ها در حال افزایش هستند، این اتفاق دور از انتظار خواهد بود.

منبع: https://www.ndtv.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *