10 واقعیت درباره ساتوشی ناکاموتو؛ خالق مرموز بیت‌کوین

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت‌کوین، با اختراع پیشگامانه خود، توجه جهانیان را به خود جلب و تاثیرات عمیق بر اقتصاد و تکنولوژی گذاشت. ساتوشی ناکاموتو تا دسامبر ۲۰۱۰ در حال توسعه‌ی بیت‌کوین بود و پس از این تاریخ از این پروژه خارج شد. در تمام سال‌های گذشته افراد بسیاری ادعا کردند که ساتوشی هستند، اما هیچ‌کدام موفق به ثابت کردن ادعای خود نشدند.

مخترع بیت‌کوین یک پیام متنی را در نخستین بلوک تولید شده در بلاک‌چین بیت‌کوین با عنوان در آستانه نجات دوم برای بانک‌ها قرار داد. این متن به عنوان مقاله‌ای در تایمز که در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ منتشر شده اشاره دارد.

با وجود تأثیر ساتوشی بر فضای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، هویت واقعی او در تمام این سال‌ها ناشناخته باقی مانده است و بیت‌کوین‌هایی که خود او استخراج کرده هیچ جا‌به‌جایی نداشته است.

در این مطلب ایرانی متا ما به معماهای پیرامون ساتوشی ناکاموتو می‌پردازیم و ده واقعیت جالب درباره او را مرور می‌کنیم و به این بهانه نگاهی به بیت‌کوین داریم؛ مهم‌ترین ارز دیجیتال دنیا تا به امروز.

خلق بیت‌کوین

ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را در سال 2008 از طریق انتشار وایت پیپر بیت‌کوین به جهان معرفی کرد. بیت‌کوین مفهوم ارز دیجیتال غیرمتمرکز را تشریح می‌کرد. چیزی که ناکاموتو خلق کرد نقطه عطف مهمی در تکامل پول بود و جایگزینی برای سیستم‌های مالی سنتی ارائه کرد.

نام مستعار

ساتوشی در گزارش بنیاد P2P در سال ۲۰۱۲ ادعا کرد که مردی ۳۷ ساله است که در ژاپن زندگی می‌کند، اما تسلط عجیب او به زبان انگلیسی این ادعا را تحت شعاع قرار داد. اعتقاد بر این است که ساتوشی ناکاموتو یک نام مستعار است. تصمیم به فعالیت با نام مستعار به مرموز بودن ساتوشی و البته پنهان ماندن هویتش کمک کرد. این پنهان بودن این امکان را داد که بر توسعه بیت‌کوین تمرکز کند، بدون اینکه بار سنگین شهرت و فشار رسانه‌ای را تحمل کند.

بیشتر بخوانید  ثبت رکورد جدیدی در بازار بیت‌کوین

غیب شدن

پس از اینکه بیت‌کوین محبوبیت پیدا کرد، ناکاموتو به تدریج از انظار عمومی کنار رفت. در سال 2010، او تمام ارتباطات خود را متوقف کرد و کنترل پروژه بیت‌کوین را به جامعه توسعه‌دهندگان سپرد. او با ارتباط با یکی از توسعه‌دهندگان به نام گوین اندرسون، مدیریت پروژه بیت‌کوین را به او داده و در همان زمان کنترل دامنه اینترنتی bitcoin.org را نیز در اختیار جامعه بیت‌کوین قرار داد.

استخراج بیت‌کوین

ناکاموتو در روزهای اولیه بیت‌کوین یک ماینر فعال بود. انتظار می‌رود که ناکاموتو خود دارای حدود یک میلیون بیت‌کوین باشد که البته تا امروز هیچ فعالیت نداشته است. این عدد امروز معادل چیزی بیش از 25 میلیارد دلار است.

مدعیان پرشمار

تا به امروز برخی ادعا کردند که ساتوشی هستند. در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۱۶ کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است. در سال 2018 ادعا شد که وینسنت ون ولکر، ساتوشی ناکاموتو است. جاستین سان، بنیان‌گذار ترون در فوریه ۲۰۲۱ در صفحه توییتر شخصی خود ادعا کرد که ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو است، این ادعا البته توسط ماسک تکذیب شد.

سبک ارتباطی خاص

ناکاموتو در درجه اول با سایر توسعه‌دهندگان و افراد درگیر در توسعه اولیه بیت‌کوین از طریق ایمیل و انجمن‌های آنلاین ارتباط برقرار می‌کرد. پیام‌های آنها اغلب درک عمیقی از رمزنگاری و تفاوت‌های فنی را نشان می‌داد.

طراحی رویایی

طراحی پروتکل بیت‌کوین توسط ناکاموتو، تفکر رویایی او را به نمایش گذاشت. اجرای مفاهیمی مانند فناوری بلاک‌چین، اجماع غیرمتمرکز و اثبات کار، دنیای ارزهای دیجیتال را متحول کرد.

بیشتر بخوانید  لوگوی جدید توییتر رسما رونمایی شد

پیشینه فرهنگی حدس و گمان

تحلیل زبانی نوشته‌های ناکاموتو به گمانه‌زنی‌هایی در مورد پیشینه فرهنگی او منجر شده است. برخی از کارشناسان بر اساس انتخاب‌های املایی و الگوهای زبانی موجود در نوشته‌های ساتوشی زبان مادری احتمالی او را انگلیسی بریتانیایی دانستند.

اتصالات بالقوه به کار قبلی

قبل از ایجاد بیت‌کوین، مشارکت ناکاموتو در پروژه‌ها و نوشته‌های مرتبط با رمزنگاری و ارزهای دیجیتال به چشم می‌خورد. برخی معتقدند که کار قبلی او پایه و اساس توسعه بیت‌کوین را گذاشته است.

در ستایش منبع باز

ساتوشی ناکاموتو بر اهمیت مشارکت منبع باز در توسعه بیت‌کوین تاکید داشت. ناکاموتو با انتشار نرم‌افزار بیت‌کوین به‌عنوان یک نرم‌افزار منبع باز، از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان از سراسر جهان دعوت کرد تا در رشد و بهبود پروژه مشارکت کنند. این رویکرد اکوسیستم مبتنی بر جامعه کاربری را تقویت و نگاه به صنعت مالی را متحول کرد.

ساتوشی خالق یک انقلاب احتمالی

ایجاد بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، چشم‌انداز مالی را متحول کرده است و الهام‌بخش یک حرکت جهانی به سمت ارزهای غیرمتمرکز و فناوری بلاک‌چین است. اسرار پیرامون هویت، انگیزه‌ها و سکوت ادامه دار ناکاموتو تنها جذابیت داستان او را عمیق تر میکند.

در حالی که ممکن است هرگز هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو را ندانیم، اختراع او برای همیشه در تاریخ به عنوان یک دستاورد فناورانه پیشگامانه که پایه و اساس دوره جدیدی از امور مالی دیجیتال را پایه‌گذاری کرد، ثبت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *