به سرقت بردن ربات‌های تحویل غذا در آمریکا!

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

به تازگی تصاویری از لگد زدن و باز کردن زوری و سرقت ربات‌های تحویل غذا و مواد غذایی  در آمریکا توسط خرابکاران منتشر شده است.

ربات‌های تحویل غذا و مواد غذایی که گزینه‌ای عالی برای تحویل سریع و کارآمد وعده‌های غذایی به مشتریان هستند، این روزها در ایالات متحده با غضب برخی مردم روبرو شده‌اند و تصاویری از لگد زدن و باز کردن زوری و سرقت این ماشین‌ها توسط خرابکاران منتشر شده است.

ربات‌های تحویل غذا و مواد غذایی راهی عالی برای تحویل سریع و کارآمد وعده‌های غذایی به مشتریان هستند. بسیاری از شرکت‌ها مانند شرکت استونیایی بولت(Bolt) که در ژوئن سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که با استفاده از ناوگانی از ربات‌های خودران، تحویل غذا به درب خانه‌های مردم را آغاز خواهد کرد، وارد این تجارت شده‌اند. این شرکت با مشارکت با شرکت رباتیک استارشیپ تکنولوجیز(Starship Technologies) که در سال ۲۰۱۹ ناوگان ربات‌های خودران خود را برای تحویل غذا به کالج‌های سراسر ایالات متحده معرفی کرد، موفق به انجام این کار شده است.

حمله خرابکارها به ربات‌های تحویل غذا

چنین سرمایه‌گذاری‌هایی با برخی پیچیدگی‌ها نیز همراه است. به خصوص اینکه اخیراً افرادی در ایالات متحده این ماشین‌های کارآمد را خراب و سرقت می‌کنند که منجر به نابودی احتمالی کسب ‌و کار شرکت‌هایی می‌شود که بر این ربات‌ها نظارت می‌کنند و همچنین به رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی ضرر می‌زند، چرا که مجبور می‌شوند سفارشات مشتریان خود را مجددا ارسال کنند.

خبرگزاری KTLA۵ در اوایل این ماه گزارش داد که ویدیوهایی از افرادی منتشر شده است که به این ربات‌ها لگد می‌زنند و آنها را به زور باز می‌کنند تا بسته‌هایشان را بدزدند یا فقط به این هدف که این ربات‌ها را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی و کودکان؛ هیولای وحشتناک یا ابزاری مفید؟

البته هزینه مواد غذایی دزدیده شده توسط شرکت توسعه دهنده این ربات‌ها پرداخت می‌شود.

استیو آویلا، مدیر یک کافه در هالیوود می‌گوید: ما باید غذا را دوباره درست کنیم، اما خوشبختانه پول آن را دریافت می‌کنیم. من می‌توانم ببینم که شرکت‌های تحویل غذا با ربات چگونه می‌توانند از این موضوع آسیب ببینند، به خصوص این که به نظر می‌رسد این ربات‌های تحویل‌دهنده بسیار گران هستند.

در عین حال شرکتی به نام Serve Robots که یک شرکت تامین کننده وسایل نقلیه تحویل خودکار در غرب هالیوود است، به یک رسانه خبری گفت که بر خلاف اقدامات خرابکارانه اخیر، هنوز نرخ تحویل موفقیت آمیز ۹۹.۹ درصدی دارد.

اجرای اقدامات حفاظتی

شرکت‌های دیگر مانند استارشیپ که قبلاً نام آن ذکر شد، چندین تدابیر محافظتی را برای جلوگیری و مقابله با این نوع خرابکاری و سرقت اعمال کرده‌اند.

مثلا اگر کسی بخواهد جلوی این ربات‌ها را بگیرد، ربات‌ها سعی می‌کنند از دست آنها بگریزند و در اطراف آنها مانور دهند یا مؤدبانه از آنها بخواهند که کنار بروند. اگر شرایط وخیم شود یا ربات دستکاری شود، ربات‌ها آژیرهای بلندی دارند و هر گونه حادثه برای آنها گزارش می‌شود.

در بیانیه شرکت استارشیپ آمده است که ربات‌های ما همیشه قفل و دارای ۱۲ دوربین هستند.

اگرچه هیچ دلیلی برای اعمال خشونت علیه این ماشین‌های کوچک اما مفید ارائه نشده است، اما می‌توان چنین فرض کرد که برخی از مردم از این که چنین ربات‌هایی شغل انسان‌ها را تصاحب می‌کنند، عصبانی هستند. این ماشین‌ها به طور فزاینده‌ای چابک‌تر و کارآمدتر می‌شوند و موقعیت‌های شغلی بیشتری را که قبلاً توسط انسان‌ها اداره می‌شد، از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید  افشای جزئیات جدید از باتری هدست ویژن پرو اپل

این موضوع باعث شده است که برخی در مورد منبع درآمد و زندگی خود نگران شوند. دیگر خرابکاران نیز ممکن است با این کار به سادگی فرصت خوبی برای دریافت یک وعده غذایی رایگان ببینند، زیرا یک ربات نمی‌تواند با آنها درگیر شود.

در هر صورت، دلیل این حملات هرچه که باشد، می‌توان پذیرفت که این حملات تمام شدنی نیستند و باید به هر قیمتی متوقف شوند.

به عنوان گام‌ها و اقدامات بعدی ممکن است عاقلانه باشد که مقامات برای هر گونه دستکاری در این ربات‌ها جریمه‌های سنگین و شاید حتی زندان تعیین کنند. چنین تمهیدی احتمالاً از خرابکاری‌های آینده جلوگیری می‌کند و امنیت ربات‌های تحویل غذا و مواد غذایی را در همه جا تضمین می‌کند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *