هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو؛ تقریبا انقلابی و قطعا گران!

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اپل سرانجام در کنفرانس WWDC 2023 یکی از مورد انتظاری‌ترین محصولات خود را رونمایی و نخستین هدست واقعیت ترکیبی خود با نام اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro) را رونمایی کرد؛ محصولی تقریبا انقلابی و قطعا گران!

همان‌طور که احتمالاً خودتان دیده‌اید طراحی هدست در واقع شبیه یک جفت عینک اسکی است و اپل بیشتر به سمت راحتی و سهولت استفاده عینک و بهبود عملکرد و عمر باتری تمایل داشته است.

اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro) بر روی یک پلتفرم کاملاً جدید به نام visionOS اجرا می‌شود و محتواهای دیجیتالی را با فضای پیرامون ما تلفیق می‌کند و آن را از طریق فناوری با عنوان Spatial Computing یا «رایانش فضایی» اجرا می‌کند.

اپل ویژن پرو از دو تراشه برای اجرا کمک می‌گیرد. اول تراشه M2 است که وظیفه اجرای سیستم‌عامل و کارهای دیگر را بر عهده دارد. بعد هم یک کمک پردازنده به نام R1 است که برای پردازش آنی اطلاعات سنسورها به کار می‌رود. به لطف این دو تراشه این هدست به شکل مستقل کار می‌کند و نیازی به آیفون یا دستگاه دیگری ندارد و خود بخشی از اکوسیستم اپل است. با ویژن پرو می‌توانید از اپ‌های آشنایی مثل سافاری استفاده کنید و در عین حال با افراد پیرامون خود تعامل داشته باشید. در تماس‌های ویدئویی فیس‌تایم نیز می‌توانید مخاطبان را با اندازه واقعی‌شان مقابل خود ببینید و به تعبیر اپل گالری عکسی به وسعت اتاق نشیمن خود داشته باشید.

ویژن پرو از یک سیستم «صدای فضایی» (Spatial Audio) جدید بهره می‌برد که صدای پیرامونی جذابی را به گوش شما می‌رساند. این فناوری می‌تواند با کمک سیستم رهگیری پرتوی صوتی صداها را با محیط تلفیق کرده و انطباق بدهد.

بیشتر بخوانید  قیمت آیفون پس از 6 سال افزایش می‌یابد؟

کیفیت تصویری که مصرف کننده دریافت می‌کند نیز قابل قیاس نیست. اپل در هدست خود از یک لنز با سه سنسور اختصاصی و نمایشگرهای microOLED استفاده کرده است که خروجی با 23 میلیون پیکسل و رزولوشن 4k دارند. به‌علاوه، افرادی که از عینک‌های طبی استفاده می‌کنند، می‌توانند از شیشه‌های مخصوص عینک که توسط شرکت زایس طراحی شده و به شکل مغناطیسی به دستگاه می‌چسبند استفاده کنند.

هدست ویژن پرو اپل برای کار فقط به چشمان، انگشتان و صدای شما متکی است، از انتخاب عناصر روی صفحه با نگاه کردن به آنها و فشار دادن انگشت اشاره و شست تا دادن دستورات صوتی. در نتیجه هیچ کنترل کننده اختصاصی یا سخت افزار اضافی برای کار با دستگاه مورد نیاز نیست.

البته به طور طبیعی، پنل‌های با چگالی بالا که به چشم کاربران نزدیک می‌شوند مستلزم برخی سلب مسئولیت‌ها هستند و ظاهراً اپل نیز آن‌ها را آماده کرده است. این شرکت Vision Pro را با چند هشدار بسیار مهم به فروش می‌رساند. احتمالاً به کاربرانی که شرایطی مانند بیماری خاص چشمی، آسیب‌های مغزی، سرگیجه و اختلالات اضطرابی را تجربه کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود که این ابزار را نخرند.

باتری اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل در بیرون از بدنه قرار گرفته است و از طریق یک کابل به دستگاه وصل می‌شود. اپل می‌گوید که ویژن پرو به تنهایی دو ساعت شارژ ذخیره دارد. برای کمک هدست همراه با یک بسته شارژ جیبی ارائه می‌شود که می‌توان آن را متصل کرد. این ترکیب که با ترکیب سبک وزن پارچه و آلیاژ آلومینیوم پوشیدنی همراه شده است به شما کمک می‌کند تا نگران شارژ نباشید. البته ظاهرا در استفاده طولانی می‌توان هدست را مستقیم به برق وصل کرد.

بیشتر بخوانید  استفاده انگلیس از هوش مصنوعی برای آموزش کارکنان بخش خدمات رفاه اجتماعی

هدست ویژن پرو اپل با قیمت 3499 دلار به فروش می‌رسد، قیمتی که آن را در ردیفی بالاتر از رقبای احتمالی مانند Meta Quest Pro و HTC Vive XR Elite با قیمت 1000 دلار قرار می‌دهد.

آیا اپل ویژن پرو محصولی انقلابی است؟

اما آیا هدست اپل ویژن پرو واقعا انقلابی است؟ اپل بعد از هفت سال محصولی جدید معرفی کرد و باید اعتراف کرد که این محصول جذاب، زیبا، شگفت‌انگیز و قدرتمندتر از تمام رقبای خود است. بی‌تردید هیچ هدست واقعیت مجازی امکان رقابت با ویژن پرو را ندارد به خصوص وقتی که این محصول بخشی از اکوسیستم اپل است، اما آیا این ویژگی‌ها برای انقلابی بودن کافی است؟

هدست‌های واقعیت مجازی چند مشکل اساسی داشتند – و دارند – که باعث عدم استقبال عموم مردم از آنان شده است. گرافیک و کیفیت تصویری پایین، پوشیدن یک عینک بدفرم و البته ضعف امکانات از جمله این موانع بوده است.

اپل با تراشه‌های قدرتمند، صفحه‌نمایش‌های با کیفیت و اکوسیستم خود برخی از این موانع را برطرف کرده، اما اگر بخواهیم رک باشیم هنوز هم پوشیدن چیزی در اندازه هدست اپل آن هم برای مدت طولانی حسابی ناخوشایند است. هدست اپل ده‌ها بار از رقبای خود راحت‌تر است، اما باز هم آن قدری که باید راحت نیست. مردم این روزها تمایل دارند با یک عمل از شر عینک‌های سبک خود راحت شوند، هدست واقعیت مجازی که جای خود دارد.

مسئله بعدی هم قیمت 3499 دلاری اپل ویژن پرو است که 6 برابر متوسط بازار هدست و 3.5 برابر لوکس‌ترین محصولات موجود است. شاید اپل این قیمت را بهای کیفیت خود بداند، اما چنین قیمت این محصول را بیشتر برای شرکت‌ها یا چهره‌های خاص مطلوب می‌کند تا مشتریان عادی.

بیشتر بخوانید  مبارزه ایلان ماسک و مارک زاکربرگ در قفس؛ غول‌هایی که افسار می‌خواهند

در نتیجه باید گفت که اپل ویژن پرو از نظر تکنولوژیک حتما انقلابی است، اما آیا این که واقعا می‌تواند انقلابی در شیوه تعامل ما کامپیوتر به پا کند یا نه سوالی است که تنها گذر زمان به آن جواب می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *