مبارزه ایلان ماسک و مارک زاکربرگ در قفس؛ غول‌هایی که افسار می‌خواهند

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

احتمالا شما هم حالا حسابی خوشحال هستید چون به زودی می‌توانید شاهد کتک کاری مدیرعاملان توییتر و فیسبوک درون قفس باشید، اما صبر کنید این خبر چندان هم خوشحال کننده نیست.

در یکی از عجیب‌ترین اتفاقات چند وقت گذشته صنعت فناوری، «ایلان ماسک» – مدیرعامل توییتر، تسلا و اسپیس ایکس، در یکی از توییت‌های خود، «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا- همان فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ- را به مبارزه قفسی دعوت کرد! مبارزه‌ای که از خشن‌ترین انواع مبارزه است.

اما ماجرا به همین‌ نقطه ختم نشد و زاکربرگ نیز در اینستاگرام، از ماسک خواست تا محل مبارزه را اعلام کند! بله دوستان! رقابت غول‌های تکنولوژی به کتک کاری رسیده است. اما اجازه دهید ببینیم ماجرا از کجا شروع شد.

ماجرای بین ماسک و زاکربرگ، از توییت مدیرعامل شرکت حوزه بلاک‌چین IBC Group درباره اپلیکیشن رقیب توییتر که توسط متا در حال توسعه است آغاز شد. ماسک که یکی از فعال‌ترین کاربران توییتر است، به این توییت پاسخ داد و نوشت:

مطمئنم که دنیا نمی‌تونه برای زیر دست زاک بودن صبر کنه!

کنایه ماسک به سیاست‌های بسیار خاص فیسبوک و اینستاگرام و سابقه بد فیسبوک در فروش و لو رفتن اطلاعات کاربران است.

مشت در برابر مشت

به دنبال این توییت، یکی از کاربران در پاسخ به ماسک نوشت: «بهتره مراقب باشی ایلان ماسک، شنیدم که زاکربرگ جوجوتسو کار می‌کنه». مالک توییتر هم نوشت:«اگر او آماده باشد، برای مسابقه توی قفس آماده هستم.»

حالا زاکربرگ با انتشار یک استوری در حساب اینستاگرام خود از ماسک خواست که محل برگزاری این مسابقه را اعلام کند تا ماجرای بین آن‌ها جذاب‌تر دنبال شود.

بیشتر بخوانید  10 واقعیت درباره ساتوشی ناکاموتو؛ خالق مرموز بیت‌کوین

رسانه دِ ورج اعلام کرده که پست زاکربرگ در حساب اینستاگرامش در واقع یک شوخی نیست و مدیرعامل متا به نوعی توپ را به زمین ماسک انداخته است. «ایسکا ساریچ»، سخنگوی متا به ورج گفت: «همه‌چیز شفاف و مشخص است». حتی ماسک نیز به این موضوع واکنش نشان داده و با ارسال توییت کوتاهی نوشت: «هشت ضلعی وگاس» که به یکی از رینگ‌های مسابقات قهرمانی UFC اشاره دارد.

غول‌هایی که افسار می‌خواهند

چنین مبارزه‌ای حتما جذاب است و شاید دو طرف اعلام کنند که عواید آن به خیریه می‌رسد یا چیزهایی شبیه به این، اما یک واقعیت مشخص است؛ تکنولوژی و مدرنیته بازنده این رقابت است.

از وقتی که صنعت چاپ اختراع شد تا به همین امروز تکنولوژی مظهر پیشرفت و توسعه و مدرنیته بود، مدرنیته و توسعه‌‌ای که انسان غارنشین را تبدیل به انسان برج نشین کرد. به طور طبیعی انتظار این است که چنین انسانی مشکلات خود را به سبک غارنشین‌ها حل نکند. برای همین برای دعوا، قتل و غارت مجازات تعیین شده است.

حالا صاحبان دو غول پیشروی تکنولوژی که یکی می‌خواهد ما را به فضا ببرد و دیگری می‌خواهد مرزهای هوش مصنوعی را جا به جا کنند دنبال این هستند تا مشکلات خود را با مبارزه قفسی حل کنند؛ بدوی‌ترین و فاجعه‌بارترین راه ممکن.

این رخداد به ما یادآوری می‌کند که رهبری بزرگ‌ترین غول‌های تکنولوژی که سردمدار این حوزه هستند نیز الزاما باعث توسعه فردی نمی‌شود. این فاجعه و افول اخلاقی به ما ضرورت تنظیم‌گری بیشتر غول‌های تکنولوژی برای حفظ فضای دمکراتیک را بیش از پیش یادآوری می‌کند. غول‌های تکنولوژی بدون افسار می‌توانند دمکراسی و عدالت را ویران کنند.

بیشتر بخوانید  چطور نسخه جدید موتور جست‌وجوی جدید گوگل را تست کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *