گوگل پیکسل فولد (Google Pixel Fold)؛ نقد و بررسی گوشی تاشوی گوگل

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

گوگل پیکسل فولد گوشی هوشمندی است که حرف‌های زیادی برای زدن دارد. این گوشی سنگین، گران و بیشتر عالی است، اما در عین حال این محصول نسل اولی گوگل هنوز آماده نبرد با گوشی‌های سامسونگ نیست.

این اولین گوشی تاشوی دوربین‌داری است که استفاده کرده‌ام و احساس می‌کنم واقعاً می‌توانم به دوربین آن اعتماد کنم. صفحه‌نمایش بیرونی با فرمت عریض‌تر با برنامه‌ها به طور طبیعی‌تر از نمایشگر پوششی بلند و لاغر سامسونگ سازگاری دارد. اما اگر قرار است 1800 دلار برای یک گوشی خرج کنید، بهتر است خیلی از آن استفاده کنید!

به اعتبار گوگل، گوگل پیکسل فولد دستگاهی بسیار قابل دسترس‌تر از Z Fold 4 است. پیکسل به جای اینکه شما را با امکانات زیاد غرق کند، محدودیت‌هایی را برای کارهایی که می‌توانید انجام دهید و نمی‌توانید انجام دهید، قرار می‌دهد، مانند محدود کردن چند کار در صفحه داخلی به دو برنامه. این گوشی برای افرادی که به وسایل تاشو علاقه دارند، دستگاهی جذاب است.

چند نگرانی در تجربه امتحان این گوشی به چشم من آمد. عمر باتری بسیار کم بود و به نظر می‌رسد که گوشی در حالت آماده‌به‌کار بیش از آنچه که باید باتری مصرف می‌کند. من همچنین نگرانی‌هایی در مورد دوام طولانی مدت گوشی دارم – به ویژه با توجه به سخت‌افزار نسل اول گوگل و این جور چیزها.

با این حال، من نمی‌خواهم دستاوردهای گوگل در گوگل پیکسل فولد را رد کنم. این یک تلفن و یک تبلت کوچک است که همه در یک دستگاه جمع شده‌اند. ابزاری است که فکر می‌کنم اکثر افراد می‌توانند فوراً آن را بفهمند و با آن احساس راحتی کنند. رفتن به یک کافی‌شاپ، باز کردن گوشی و انجام یک بازی روی صفحه نمایش بزرگ، سپس تا کردن دوباره آن و تبدیل به گوشی شدن برای پیاده روی به سمت خانه بسیار لذت‌بخش است. فرم فاکتور دوست‌داشتنی و آشنا است و به شما اجازه می‌دهد تا برخی از کارهایی را که معمولاً مجبور هستید تلفنتان را زمین بگذارید و لپ‌تاپتان را برای آن‌ها بردارید، انجام دهید.

اما منصفانه است که با قیمت 1800 دلار گوگل پیکسل فولد از این دستگاه انتظار بسیار بیشتری داشته باشید چون با همین قیمت گوشی‌ و لپ‌تاپ‌های جالبی می‌توانید بخرید.

گوگل موفق شد یک گوشی تاشو بسازد که مانند یک کتاب بدون شکاف قابل مشاهده بین دو نیمه بسته می‌شود – دستاوردی چشمگیر که سامسونگ هنوز به آن نرسیده است. گوگل پیکسل فولد یک محصول سخت‌افزاری محکم و با دوام به نظر می‌رسد. لولا نسبتا سفت است، اما بدون صدا باز و بسته می‌شود و گوشی را در هر پیکربندی تا 180 درجه پشتیبانی می‌کند. در واقع، وقتی آن را باز می‌کنید، یک «توقف» وجود دارد که کمتر از 180 است و باید کمی فشار بیشتری بدهید تا گوشی کامل باز شود. البته شما نیازی به نیروی زیادی ندارید، اما من هر بار که این کار را انجام می‌دهم کمی مضطرب می‌شود.

مانند فولد سامسونگ، پیکسل فولد گوگل نیز دارای رتبه IPX8 سطح X است که نشان دهنده عدم مقاومت در برابر گردوغبار است – بنابراین در برابر گوشی در برابر غوطه‌ور شدن کامل در آب مقاوم می‌شود. گوریلا گلس ویکتوس در جلو و پشت، لولای فولادی ضد زنگ و قاب آلومینیومی براق در کنار خمش‌های جذب ظاهر گوگل پیکسل فولد را جذاب‌تر هم می‌کنند.

دو نکته منفی گوگل پیکسل فولد؛ سنگین و خش‌پذیر!

نکته منفی اینجاست؛ گوگل پیکسل فولد بسیار سنگین است. 283 گرم که 70 گرم سنگین‌تر از پیکسل 7 پرو و 20 گرم سنگین‌تر از گلکسی زد فولد 4 است. با گرفتن آن در یک دست و استفاده از صفحه‌نمایش بیرونی، تمام این تفاوت وزن را احساس می‌کنم. با باز بودن گوشی و تقسیم وزن در دو دست اوضاع کمی بهتر می‌شود. اما در طول هفته گذشته که از آن استفاده می‌کردم، نتوانستم بی‌خیال سنگینی گوشی شود.

خبر بد دیگری هم دارم تنها پس از چند روز استفاده از فولد به عنوان دستگاه هرروزه، من یک خط کوچک روی محافظ صفحه داخلی نصب شده در کارخانه پیدا کردم. این چندان خوشایند نیست. یکی از همکارانم یک تراشه در قاب پلاستیکی گوشی که برای بررسی در دستش بود پیدا کرد. اینها فاجعه آمیز نیستند، اما قابل توجه هستند. زد فولد 4 مخصوص بررسی یک سال است تقریباً یک سال است که در دست من است و هیچ خراش برجسته‌ای مانند خش پیکسل فولد ندارد. حالا راحت‌تر می‌فهمیم چرا گوگل پیکسل فولد را با یک قلم همراه نکردند.

بیشتر بخوانید  5 شرکتی که می‌خواهند آشکارساز دیپ‌فیک بسازند

گوگل پیکسل فولد و تعمیرات گرانش!

تعمیرات گوشی تاشو پیچیده‌تر و گران‌تر از گوشی‌های سنتی است. گوگل یک طرح گارانتی دو ساله با قیمت 279 دلار (یا 15 دلار در ماه) ارائه می‌دهد که کمی بیشتر از هزینه 199 دلاری برای گوشی‌های دیگری مانند Pixel 7 Pro است. با این طرح، 29 دلار برای تعمیر صفحه نمایش در مرکز Asurion uBreakiFix بپردازید. سایر تعمیرات تحت پوشش 129 دلار هزینه دارد.

صفحه نمایش گوگل پیکسل فولد؛ جذاب و گیرا

صفحه نمایش‌ها به اندازه کافی خوب هستند. صفحه نمایش بیرونی یک پنل 5.8 اینچی 1080p و 120 هرتزی است و صفحه نمایش داخلی یک صفحه نمایش 7.6 اینچی OLED با رزولوشن 2208 در 1840 و با نرخ رفرش بالای 120 هرتز. هر دو حالت اوج روشنایی را ارائه می‌کنند که برای استفاده در بیرون زیر نور مستقیم خورشید به اندازه کافی روشن است، اگرچه محافظ صفحه نمایش داخلی به اندازه کافی بازتابنده است. من از صفحه نمایش بزرگ به راحتی در یک روز آفتابی در سایه استفاده کردم، اما این بهترین تجربه در زیر نور مستقیم خورشید نخواهد بود و شما احتمالا تجربه‌های بهتری هم داشتید.

در مقایسه با Galaxy Z Fold 4 باریک‌تر، استفاده از صفحه نمایش بیرونی پیکسل بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. برنامه‌ها عادی به نظر می‌رسند و صفحه‌کلید به نظر اندازه مناسبی دارد. در حالت استفاده از صفحه‌نمایش بیرونی پیکسل فولد تقریباً شبیه یک تلفن معمولی است – به جز وزن زیادش!

اگر از آن در یک دست استفاده کنم بعد از حدود پنج دقیقه بسیار ناراحت کننده می‌شود. هر چند وقت یکبار برای آرامش آن را در دستانم جابه‌جا می‌کردم. این باعث می‌شود گوشی را برای انجام کارهایی بیشتر از کارهایی مثل پاسخ دادن به یک متن، باز کنم تا وزن را راحت‌تر در دو دست تقسیم کنم.

بهینه سازی برنامه‌های برای گوشی تاشو، خوب یا بد؟

گوگل تعداد زیادی از برنامه‌های خود را برای کار در حالت تبلت باز شده فولد بهینه کرده است و آنها عالی کار می‌کنند. جی‌میل، یوتیوب، عکس‌ها – همه آنها با قرار دادن اطلاعات در ستون‌های کناری و ستون‌های عمودی از تمام صفحه استفاده می‌کنند. کروم دارای یک رابط دسکتاپ مانند است که با برگه‌هایی در بالای پنجره و قابلیت بارگیری نسخه‌های کامل وب‌سایت‌ها کامل شده است. وقتی تلفن را به شکل L تنظیم کردم،گوگل میت به راحتی نمای کاشی شده از شرکت‌کنندگان را به قسمت بالای صفحه منتقل کرد و کنترل‌ها را به نیمه پایینی نمایشگر کشاندم. من مجبور نبودم با چیزی سر و کله بزنم و همه چیز درست کار می‌کرد.

با این حال، بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث از کل صفحه داخلی استفاده نمی‌کنند که کمی بد است. اینستاگرام فقط یک برنامه به اندازه گوشی است که در دو طرف آن نوارهای مشکی وجود دارد. توییتر، فیس‌بوک مسنجر و حتی فیت بیت متعلق به گوگل هم همین‌طور. می‌توانید روی فضای خالی دو طرف ضربه بزنید تا به سرعت برنامه را به چپ، راست یا وسط بکشید که خوب است. TikTok  ویدئوهای عمودی خود را در وسط صفحه نمایش می‌دهد، اما حداقل از فضای اضافی در دو طرف استفاده می‌کند تا تمام متن‌هایی را که معمولاً درست بالای ویدیو قرار دارد از آن جا خارج و به کنار صفحه منتقل کند. با این حال، زمانی که در حال تماشای ویدیو یا انجام چند کار متفاوت نیستید، فضای زیادی تلف می‌شود.

برنامه‌هایی که در سراسر صفحه نمایش کشیده می‌شوند، همیشه این کار را به مفیدترین روش انجام نمی‌دهند. اسلک به جای استفاده از ستون‌های متعدد، برنامه تلفن را به طور غیرمفید در کل صفحه پخش می‌کند که منجر به فضای خالی زیادی می‌شود. همکار من کریس ولش یک چیز دور از ذهن را کشف کرد – برنامه تبلت لایت روم در صفحه بزرگ فولد بسیار روان است. اگر این تلفن شخصی من بود، قطعاً از آن برای ویرایش سریع عکس استفاده می‌کردم چون حسابی کارآمد است.

بیشتر بخوانید  انتشار تصاویر هواوی میت 60 با طراحی دو‌رنگ

بسیاری از مشکلات نمایش برنامه به انتخاب گوگل برای دادن جهت گیری افقی اول به صفحه داخلی در مقابل رویکرد اول پرتره سامسونگ برمی گردد. برنامه‌هایی که با نوارهای سیاه در موقعیت پیش‌فرض گوشی راه‌اندازی می‌شوند، زمانی که کل دستگاه را 90 درجه بچرخانید، بسیار عادی‌تر به نظر می‌رسند. اما چرخاندن تلفن هر بار که با برنامه‌ای مواجه می‌شوید که نمی‌داند با صفحه‌نمایش چه کار کند، خسته‌کننده است – و این کاری است که در نهایت در گوگل پیکسل فولد انجام می‌دهید.

بسیاری از جذابیت‌های صفحه نمایش بزرگی مانند امکان استفاده هم‌زمان از چندین برنامه است. گوگل یک رابط کاربری آسان برای باز کردن دو برنامه در کنار هم ارائه می‌کند: می‌توانید روی دسته پایین صفحه به بالا بکشید تا تسک بار را بالا بکشید و برنامه را به سمت صفحه‌ای که می‌خواهید اجرا کنید، ببرید. این قسمتی است که جهت افقی صفحه نمایش در آن به درد می‌خورد؛ اندازه دو برنامه عملاً همان اندازه‌ای هستند که روی صفحه جلویی است. همچنین می‌توانید تقسیم فضای برنامه‌ها را طوری تنظیم کنید که یکی دو سوم صفحه نمایش را اشغال کند و دیگری یک سوم باقیمانده را.

در حالی که سامسونگ به شما اجازه می‌دهد تا چهار برنامه را هم‌زمان در اندازه‌های سفارشی اجرا کنید، گوگل فقط از دو برنامه در صفحه نمایش تقسیم شده پشتیبانی می‌کند. در گلکسی زد فولد 4، می‌توانم چندین برنامه و پنجره‌های پاپ‌آپ را برای ارجاع متقابل به فعالیت کارت اعتباری، سابقه کارت استارباکس و تقویمم باز کنم تا گزارش هزینه‌ای را در یک صفحه ارائه کنم. در مورد پیکسل فولد این‌طور نیست.

البته اشتباه نکنید صفحه نمایش بزرگ به کارتان می‌آید. وقتی گوگل مپس را کنار کروم اجرا کردم تجربه خوبی داشتم. این برای روح من آرامش بخش است که بتوانم یک وب‌سایت رستوران را بدون دور شدن از فضای گوگل مپس باز کنم. نمی‌توانم توضیح دهم که چرا اما در مجموع، نسبت به زمانی که گلکسی زد فولد 4 را بررسی کردم، کمتر متوجه این موارد شدم.

صفحه نمایش داخلی ممکن است برای سرگرمی مناسب باشد. من کاملاً از بازی Pocket City 2 روی صفحه نمایش بزرگ لذت بردم. محتوای ویدیویی در یوتیوب وقتی که گوشی را به شکل L مانند لپ‌تاپ قرار می‌دهید، به طور یکپارچه به قسمت بالای صفحه منتقل می‌شود. این قابلیت وقتی می‌خواهم هنگام خوردن ناهار یا تا کردن لباس‌ها چیزی را تماشا کنم، بسیار مفید است.

طبیعتا پیکسل فولد از چیپست Tensor G2 گوگل استفاده می‌کند که با 12 گیگابایت رم همراه شده است. من به ندرت در هنگام انجام کارهای فشرده، گیر و مکثی می‌دیدم، اما متوجه شدم که دستگاه به شدت گرم می‌شود. به نظر نمی‌رسید که این مسئله بر عملکرد تأثیر بگذارد و استفاده از آن در یک روز گرم تابستانی، از نظر حرارتی، آن را از مدار خارج نمی‌کند. مدل پایه شامل 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی می‌شود و گوگل وعده پنج سال به‌روزرسانی امنیتی پیکسل فولد را داده است. همه اینها به یک چشم‌انداز بلند مدت خوب اشاره می‌کند – حداقل تا آنجا که به بخش نرم‌افزاری مربوط می‌شود.

باتری نه چندان قوی

من به مدت یک هفته کامل از  گوگل پیکسل فولد استفاده نکرده‌ام، بنابراین ممکن است تلفن هنوز در حال جابه‌جایی باشد و عادت‌های من را یاد بگیرد، اما استقامت باتری تا کنون ناچیز بوده است. من یک روز صبح از تلفن برای تمام کارهایی که معمولاً روی لپ‌تاپم انجام می‌دادم، از جمله تماس گرفتن و برگزاری یک جلسه، استفاده کردم. از اینکه بدون باز کردن رایانه‌ام تقریباً به وقت ناهار برسم، احساس رضایت زیادی داشتم – و سپس متوجه شدم که باتری آن به 65 درصد رسیده است. این برای زمانی که قصد دارید بیشتر روز را دور در خیابان و حرکت باشید ایده‌آل نیست.

بیشتر بخوانید  ارائه خلاصه‌ای از محتوای ویدئوها با هوش مصنوعی در یوتوب

من در نهایت آن روز را با حدود 25 درصد باقی مانده در ساعت 10 شب به پایان رساندم، اما بدون شارژ مجدد در اواخر صبح، گوشی به شب نمی‌رسید. تیم ما همچنین متوجه تخلیه غیرمعمول باتری پیکسل فولد در حالت آماده‌به‌کار شد که می‌تواند یک اشکال باشد. در موارد دیگر، یک روز استفاده معمولی را با یک بار شارژ به خوبی پشت سر گذاشتم. فکر می‌کنم از آزمایش‌ها و تجربه‌های طولانی‌مدت چیزهای بیشتری یاد خواهیم گرفت، اما در حال حاضر، اگر قصد داشته باشم یک روز طولانی را با پیکسل فولد بیرون خانه باشید بد نیست که شارژ همراه شما باشد.

نگاهی به دوربین گوگل پیکسل فولد

پیکسل فولد برای تلفنی که برای سرگرمی و بهره‌وری طراحی شده است، یک سیستم دوربین همه‌کاره شگفت‌انگیز ارائه می‌دهد. آیا می‌توانید هنگام تماس با جلسه ویدیویی به ایمیل‌ها پاسخ دهید؟ بله! آیا می‌توانید از یک قایق فری در فاصله‌ای که توسط برخی شاخ‌وبرگ‌ها در پیش‌زمینه قاب شده است عکس بگیرید؟ باز هم بله!

مشخصات دوربین گوگل پیکسل فولد

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی f/1.7 با OIS

10.8 مگاپیکسل f/2.2  اولترا واید

تله فوتو 10.8 مگاپیکسلی f/3.1 5x با OIS

دوربین سلفی با صفحه نمایش پوششی 9.5 مگاپیکسلی f/2.2

دوربین سلفی با صفحه نمایش داخلی 8 مگاپیکسلی f/2.0

سه دوربین عقب تقریباً مشابه آنچه در Pixel 7 Pro هستند، اما ماژول‌های دوربین دقیقا همان نیست – شما یک سنسور 48 مگاپیکسلی کوچک‌تر 1/2 اینچی از نوع 48 مگاپیکسلی دارید دارید تا یک سنسور 50 بزرگ. دوربین‌ها در مجموع بد نیست ولی برای 1800 دلار کمی بد است!

همه اینها به این معنی است که سیستم دوربین پیکسل فولد به اندازه پیکسل 7 پرو قدرتمند نیست، اما در نهایت از نظر استانداردهای تاشو بسیار خوب است. این راحت‌ترین گوشی برای عکاسی نیست، اما در بسیاری از موقعیت‌هایی که برای هر گوشی، تاشو یا غیرتاشو، دشوار است یک عکس خوب تحویل شما می‌دهد. تله فوتو 5 برابری بسیار خوب است و برای تله پرتره پسندها، زوم فوق‌العاده 2 برابری از سنسور دوربین اصلی وجود دارد.

رنگ و جزئیات در نور روشن عالی به نظر می‌رسند. دوربین در نور کم خوب عمل می‌کند، حتی زمانی که سوژه‌ها کمی در حال حرکت هستند باز هم حالت شب در نور کم مفید است. عکس‌های پرتره از دوربین اصلی قانع‌کننده به نظر می‌رسند، اما تنظیمات پرتره‌های زوم 2 برابری سخت است!

در طرف مقابل، می‌توانید سلفی‌های پرتره با دوربین اصلی بگیرید و از صفحه جلویی برای قاب‌بندی آن‌ها استفاده کنید. این یکی از مزایای یک تلفن تاشو است زیرا دوربین اصلی برای عکاسی پرتره بسیار بهتر از دوربین سلفی است و گزینه خوبی برای داشتن آن در جیب پشتی شماست.

می‌توانید با هر یک از دوربین‌های پشتی تا رزولوشن 60p و  4k عکاسی کنید و اگر تا 30p  پایین بیاورید کیفیت بیشتری هم در دسترس است. اگر تثبیت‌کننده ویدیو را فعال نگه دارید تجربه شما بسیار بهتر می‌شود.

به طور کلی، این گوشی دوربین بهتری نسبت به سایر دوربین‌های تاشو دارد و شما از ویژگی‌های پیکسلی خوب مانند حالت نوردهی طولانی، پاک‌کن جادویی و رفع محو شدن چهره برخوردار استفاده کنید. فقط بدانید که گوگل پیکسل فولد دقیقاً کیفیت دوربین پیکسل 7 پرو را ندارد.

نسل اول تاشوها اصولا همیشه با مشکل و سختی مواجه هستند. گوگل پیکسل فولد فاجعه‌بار نیست، چیزی که نمی‌توان در مورد اولین تلاش‌های تاشو سامسونگ یا موتورولا گفت. اما این شرکت‌ها در حال حاضر چندین نسل پیش رفته‌اند و بسیاری از پیچیدگی‌ها را برطرف کرده‌اند و نسل اول گوشی‌های تاشو گوگل در حال رقابت با نسل‌های پیشرفته سامسونگ و موتورلا است.

به نظر می‌رسد گوگل از برخی از شکست‌های اولیه این شرکت‌ها نیز درس گرفته است، اما به نظر من پیکسل فولد هنوز حداقل یک نسل تا تحقق پتانسیل واقعی خود فاصله دارد. این گوشی یک گجت بسیار لذت‌بخش است و احتمالاً برای افرادی که وزن آن برایشان اهمیتی ندارد و اغلب از یک صفحه نمایش بزرگ برای سرگرمی در حین حرکت استفاده می‌کنند مناسب است. اما من منتظر نسل دوم گوشی‌های تاشوی گوگل هستم.

منبع: The Verge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *