تولید تراشه‌های M2 از سوی اپل به مدت 2 ماه متوقف شد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
گزارش‌ها حکایت از تعلیق دوماهه تولید تراشه‌های M2 به‌ علت تقاضای‌ کمتر از حد انتظار برای خرید مک‌های جدید اپل دارد.
به گزارش ایرانی متا به نقل از زومیت، براساس گزارش مرتبط با زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان اپل، تولید تراشه‌ی M2 به‌دلیل تقاضای محدود برای مک‌های مجهز به این سیستم-روی-چیپ (SoC) در ماه‌های ژانویه و فوریه به‌طور‌کامل متوقف شده است. گفته می‌شود این اولین‌بار است که غول فناوری اهل کوپرتینو ساخت تراشه‌های موردنیاز برای نسل کنونی محصولاتش را به‌ حالت تعلیق درآورده است.

تولید تراشه‌های M2 در ماه مارس از سر گرفته شد؛ اما طبق برخی گزارشی‌ها، میزان تولید این پردازنده درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی سال گذشته به نصف کاهش یافته است. اپل تراشه‌های M2 و M2 Pro و M2 Max را ماه ژانویه معرفی کرد. پس‌از‌آن شاهد عرضه‌ی مدل‌های جدید مک‌بوک پرو مک‌مینی با سیستم-روی-چیپ‌های جدید بودیم.

جدیدترین نسل مک‌بوک پرو اپل در دو نسخه‌ی ۱۴ و ۱۶ اینچی با تراشه‌های M2 Pro و M2 Max معرفی شدند. از دیگر تغییرات این لپ‌تاپ می‌توان به وای‌فای 6E، درگاه HDMI ارتقایافته با پشتیبانی از نمایشگر 8K و… اشاره کرد.

تراشه‌های M2 Pro استفاده‌شده در مک‌ بوک‌ پرو ۲۰۲۳ از پردازنده‌ی مرکزی ۱۲ هسته‌ای و حداکثر ۱۹ هسته‌ی گرافیکی بهره می‌برد. علاوه‌براین، می‌توان این لپ‌تاپ را با ۳۲ گیگابایت رم یکپارچه سفارش داد. M2 Max تراشه‌ای قدرتمندتر است که تعداد هسته‌های گرافیکی آن به ۳۸ عدد می‌رسد و پهنای‌ باند رم آن نیز بیشتر است و از حداکثر ۹۶ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. سری جدید مک‌مینی نیز با تراشه‌های M2 و M2 Pro دردسترس قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید  چالش‌های متعدد اپل در تولید تراشه A17

دراین‌میان، باید اشاره کنیم که تولید تراشه‌های سری M2 اپل به‌مدت دو ماه متوقف شده است. TSMC نیز به‌عنوان سازنده‌‌ی این سیستم-روی-چیپ‌ها توضیحاتی درباره‌ی سخت‌گیری‌های غول فناوری کوپرتینویی در تولید تراشه‌های M2 داده است.

به‌گزارش 9to5Mac، شرکت Amocona که کار بسته‌بندی تراشه‌ها را انجام می‌دهد، به‌دلیل توقف دوماهه‌ی تولید سیستم-روی-چیپ‌های M2، ضرر سنگینی را متحمل شد؛ زیرا امکان استفاده از ظرفیت اضافه‌‌ی خود را در این بازه‌ی زمانی از دست داد.

توقف دوماهه‌ی تولید تراشه‌ی M2 بر درآمد سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ این شرکت نیز تأثیر گذاشت. فروش مک در بازه‌ی زمانی اشاره‌شده به ۷٫۷۴ میلیارد دلار کاهش یافت. در مقام مقایسه، این رقم برای سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۱ معادل ۱۰٫۸۵ میلیارد دلار بود.

همین شرایط باعث شد تیم‌ کوک، مدیرعامل اپل، درباره وضعیت دشوار درآمدزایی مک اظهارنظر کند. درنهایت، توقف تولید تراشه‌های M2 نشان می‌دهد میزان تقاضا برای مک درمقایسه‌با پیش‌بینی‌های اپل بسیار کمتر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *