امکان حذف نویز تصاویر در Lightroom با استفاده از هوش مصنوعی ادوبی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
عکاسان با استفاده از ویژگی هوش مصنوعی رفع نویز در Lightroom، توانایی افزایش کیفیت تصاویر ثبت‌شده در نور کم را به‌میزان چشمگیری خواهند داشت.
به گزارش ایرانی متا، زومیت نوشت: ادوبی با انتشار به‌روزرسانی برای نرم‌افزار لایت‌روم (Lightroom)، از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدیدی بهره گرفته است تا یکی از مشکلات مهم عکاسی دیجیتال یعنی نویز را برطرف کند. اگرچه عملکرد ویژگی مذکور بی‌نقص نیست اما در اکثر موارد کیفیت تصاویر نویزدار ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور را به‌طور چشم‌گیری بهبود می‌دهد.

عکس‌های دیجیتالی که در محیط‌های کم‌نور گرفته می‌شود، در بیشتر موارد نویز دارند و به‌خصوص اگر سوژه‌ی شما متحرک باشد، این ویژگی بیشتر در تصاویر شما دیده خواهد شد. به‌هر حال ادوبی از مدل هوش مصنوعی جدیدش برای پاک‌سازی نویزها از روی عکس‌ها بهره گرفته و آن را با نام Denoise به Lightroome اضافه کرده است.

هوش مصنوعی می‌تواند جان تازه‌ای به نرم‌افزارها و خدمات قدیمی بدهد. مایکروسافت، گوگل و سایر شرکت‌های حوزه‌ی فناوری از این ابزار برای بهبود محصولات خود مثل موتور جستجو، نرم‌افزارهای مجموعه‌ی آفیس، ایجاد پیش‌نویس ایمیل و غیره بهره می‌برند.

قابلیت AI Denoise ادوبی ابتدا در نسخه‌ی پیش‌نمایش لایت‌روم ارائه شد و عملکرد آن بسیار خوب ارزیابی می‌شود. این ابزار نویزهای دیجیتالی ایجاد‌شده روی تصاویر پرتره را به‌خوبی از بین می‌برد و ازطرفی جزئیات بافت عکس را حفظ می‌کند.

به گزارش CNET، ویژگی هوش مصنوعی رفع نویز ادوبی در برخی موارد می‌تواند پوست افراد را بیش‌از حد صاف کند، به‌طوری‌که تصویر آن‌ها مصنوعی به‌نظر می‌رسد. این مورد به‌خصوص هنگامی‌که درصد اِعمال قابلیت AI Denoise را افزایش دهید بیشتر احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید  انتشار نسخه جدید ChatGPT با قابلیت تبدیل متن به ویدیو تا هفته آینده

به‌طور کلی آزمایش‌هایی که CNET روی AI Denoise ادوبی انجام داده، نشان می‌دهد عملکرد این ویژگی در Lightroom بسیار مفید است. باید اشاره کنیم این ابزار به‌طور مستقیم در برنامه‌ی لایت‌روم دردسترس است.

راب کریستنسن، مدیرمحصول ادوبی Lightroom می‌گوید: «درحال حاضر هدف اصلی ما این است امکان ویرایش حرفه‌ای عکس را دردسترس همه قرار دهیم تا بتوانند تصاویری باکیفیت‌تری ثبت کنند و استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه بسیار مؤثر است.»

Lighroom اولین نرم‌افزاری نیست که از هوش مصنوعی برای کاهش نویز تصاویر استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال Topaz DeNoise و Photo AI جدید Topaz Labs از فناوری مشابهی بهره می برند و توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده‌اند. تصویر فوق که با سرعت شاتر بالا گرفته شده، شامل نویزهایی است که کیفیت آن با ابزارهای Photo AI به‌میزان درخورتوجهی بهبود یافته است. این نرم‌افزار همچنین قابلیت‌هایی دارد که درحال حاضر نمونه‌ی آن در لایت‌روم یا فوتوشاپ دیده نمی‌شود.

گوگل نیز یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی عکاسی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است و از فناوری مذکور برای کاهش نویز استفاده می‌کند. اگر از گوشی‌های پیکسل برای ثبت عکس در حالت Night Sight استفاده کنید، هوش مصنوعی گوگل به‌طور خودکار به کاهش نویزها کمک خواهد کرد. علاوه‌براین نرم‌افزار PureRAW و PhotoLab DxO که سال ۲۰۲۰ منتشر شده‌اند از هوش مصنوعی برای حذف نویز عکس‌ها بهره می‌برند.

هوش مصنوعی امروزی برای تشخیص الگوها با داده‌های پیچیده‌ی دنیای واقعی آموزش داده می‌شود. ادوبی برای ساخت ابزار هوش مصنوعی حذف نویز خود از چند میلیون عکس استفاده کرد که هرکدام شامل یک نسخه‌ی نویزدار و نسخه‌ی کم‌نویز بودند. اریک چان، مهندس ادوبی در پستی وبلاگی گفت: «اگرچه ادوبی نویزهای موجود در تصاویر موردنیاز برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود را به‌صورت مصنوعی ایجاد کرده است، اما نوع اعمال نویزها مطابق نمونه‌های واقعی ثبت‌شده با دوربین‌های عکاسی بود. این مدل با آموزش براساس عکس‌هایی با موضوعات مختلف درنهایت یاد می‌گیرد نویز تصاویر را با روش‌های طبیعی حذف کند.»

ابزار AI Denoise ادوبی محدودیت‌هایی دارد. کریستنسن می‌گوید ویژگی مذکور فقط روی تصاویر RAW کار می‌کند اما به‌زودی از JPEG نیز پشتیبانی خواهد کرد. علاوه‌براین درحال حاضر امکان حذف نویز تصاویر ثبت‌شده با همه‌ی دستگاه‌ها ازجمله برخی گوشی‌های آیفون و گلکسی‌های سامسونگ دردسترس نیست اما با تصاویر RAW گرفته شده با دوربین پیکسل ۷ پرو سازگاری دارد.

نکته‌ی دیگر اینکه ابزار Denoise هوش مصنوعی ادوبی، تصویر DNG جدیدی ایجاد می‌کند. کریستنسن می‌گوید دلیل ایجاد DNG جدید این است که جزئیات تصویر حفظ شود.

کریستنسن همچنین اظهارداشت اکثر عکاسانی که ابزار Denoise ادوبی را آزمایش کرده‌اند، ترجیح می‌دهند از آن در مراحل اولیه‌ی ویرایش بهره ببرند. این تصمیم منطقی است زیرا اعمال تغییرات دیگری مثل روشنایی در نواحی نویزدار می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد.

البته کاربران می‌توانند همچنان از ابزارهای قبلی Lightroom برای حذف دستی نویز تصاویر موردنظر خود استفاده کنند. به گفته‌ی این شرکت، عملکرد ویژگی AI Denoise به‌مرور زمان و با یادگیری بیشتر، ارتقا خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *