تبدیل ChatGPT به دستیار شیمی

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

توسعه مواد جدید به زمان و کار قابل توجهی نیاز دارد، اما اکنون برخی از شیمی‌دانان امیدوارند که هوش مصنوعی (AI) روزی بتواند بیشتر بار این حوزه را به دوش بکشد.

در مطالعه‌ای جدید که مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر کرده است، یک تیم تحقیقاتی یک مدل محبوب هوش مصنوعی ChatGPT را وادار با انجام کار زمان‌بر و خاص جستجوی متون علمی کردند و با استفاده از داده‌ها حاصله، موفق به ساخت ابزار دوم “مدلی برای پیش‌بینی نتایج تجربی” شدند.

گزارشات حاصل شده از مطالعات قبلی، حجم وسیعی از اطلاعات مورد نیاز شیمی‌دانان را ارائه می‌دهند، اما با این حال پیدا کردن و تجزیه مرتبط‌ترین جزئیات می‌تواند کار دشواری باشد.

برای نمونه کسانی که به طراحی چارچوب‌های کریستالی فلزی-آلی (MOF) “که کاربردهای بالقوه‌ای در زمینه‌هایی مثل انرژی پاک دارند” علاقه‌مند هستند باید صدها مقاله علمی را که شرایط آزمایشی مختلفی را توصیف می‌کنند، دسته‌بندی کنند. محققان قبلاً تلاش کرده‌اند تا هوش مصنوعی را متقاعد کنند تا این وظیفه را بر عهده بگیرد. با این حال، مدل‌های پردازش زبانی که آنها استفاده می‌کردند، به تخصص فنی قابل توجهی نیاز داشت و استفاده از آنها در موضوعات جدید به معنای تغییر برنامه بود.

عمر یاغی و همکارانش می‌خواستند ببینند که آیا نسل بعدی مدل‌های زبانی که شامل ChatGPT می‌شود، می‌تواند راه قابل‌دسترسی و انعطاف‌پذیرتری برای استخراج اطلاعات ارائه دهد یا خیر.

برای تجزیه و تحلیل متن مقالات علمی، تیم به ChatGPT دستورات یا دستورالعمل‌هایی داد و آن را از طریق سه فرآیندی که برای شناسایی و خلاصه کردن اطلاعات تجربی موجود در دست‌نوشته‌ها در نظر گرفته شده بود، هدایت کرد.

بیشتر بخوانید  5 فناوری برای آینده متاورس + فیلم

محققان با دقت این دستورالعمل‌ها را ساختند تا تمایل مدل به ساختن پاسخ‌ها را به حداقل برسانند، پدیده‌ای که برای اطمینان از بهترین پاسخ‌های ممکن شناخته می‌شود. هنگامی که آزمایش بر روی 228 مقاله که سنتزهای MOF را توصیف می‌کردند، انجام شد، سیستم بیش از 26000 عامل مربوط به ساخت تقریباً 800 مورد از این ترکیبات را استخراج کرد.

با این داده‌ها، تیم توانست یک مدل هوش مصنوعی جداگانه را برای پیش بینی وضعیت کریستالی MOF ها بر اساس شرایط موجود آموزش دهد و در نهایت به منظور جذابیت داده‌ها برای استفاده کاربر، یک ربات چت جهت پاسخ‌دهی به سؤالات مربوط به آن ساختند.

این تیم خاطرنشان می کند که برخلاف تلاش های قبلی مبتنی بر هوش مصنوعی، این مورد نیازی به تخصص در کدنویسی ندارد. علاوه بر این، دانشمندان می توانند تمرکز خود را به سادگی با تنظیم زبان روایت اعلان ها تغییر دهند. به گفته محققان، این سیستم جدید که آن را «دستیار شیمی ChatGPT» می‌نامند، می‌تواند در زمینه‌های دیگر شیمی نیز مفید باشد.

منبع: https://www.sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *