انفجار هوش مصنوعی چه پیامدهایی برای متاورس دارد؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

به خانه رویایی خود بیاندیشید. ممکن است سقف های بلند، شومینه‌ای خروشان و پنجره‌های وسیعی داشته باشد که به دریاچه‌ای آرام نگاه می‌کنند، اگر بتوانید یک پاراگراف در مورد خانه دلخواهتان بنویسید و بلافاصله نسخه‌ای مجازی از آن را داشته باشید، چه می‌شود؟
به لطف پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مانند ChatGPT و DALL-E، آینده‌ای که در آن کاربران قادر خواهند بود جهان‌های عجیب‌وغریب خود را بسازند، دور از دسترس نیست.
سازندگان متاورس در حال حاضر از تولیدکننده‌های متنی مانند ChatGPT استفاده می‌کنند و بر این باورند که این فناوری‌های هوش مصنوعی برای ساختن جهان‌های مجازی که دارای جزئیات غنی و قابل سفارشی‌سازی هستند، حیاتی خواهند بود. لازم به ذکر است که ربات ChatGPT تکنولوژی جدید و شگفت‌انگیز، با قابلیتی ویژه است و فعالان حوزه فناوری از آن به عنوان یک شگفتی در عصر امروز یاد می‌کنند. ربات چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) در واقع یک تولیدکننده متن با استفاده از هوش مصنوعی است که شیوه کارکرد قابل تامل و متفاوت دارد. با اینکه بسیاری این ربات را مفید و هوشمند می‌دانند، اما بسیاری نیز هنوز متقاعد نشده‌اند که ChatGPT کارآمد و سودمند باشد. ربات مورد بحث، یک ابزار هوش مصنوعی است که می‌تواند متنی شبیه گفتار و متن انسان تولید کند.
Rev Lebaredian، معاون فناوری Omniverse و شبیه‌سازی در شرکت سازنده تراشه Nvidia، عنوان کرد: «ما می‌توانیم اینترنت را با چیزهای جالب پر کنیم، زیرا همه می‌توانند عکس بگیرند، ویدیو ضبط کنند یا کلماتی بنویسند. اگر می‌خواهیم یک اینترنت سه‌بعدی ایجاد کنیم، قطعاً باید افرادی را که در آن شرکت می‌کنند و محتوا تولید می‌کنند نیز داشته باشیم و تنها امیدی که برای تحقق آن داریم این است که از هوش مصنوعی کمک بگیریم.»

تغییر گردش کار

در حالی که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در ایجاد متاورس هنوز رایج نیست اما بسیار حائز اهمیت است، برای مثال، نقش ChatGPT در دنیای متاورس، ایده‌پردازی، نوشتن کد، و نوشتن متون و حتی تولید اجسام سه‌بعدی است.
در مکالمه صورت گرفته با شان ایلول، یکی از بنیانگذاران استودیوی توسعه سه بعدی Metaverse Architects، سوالی تحت عنوان میزان تحت تاثیر قرار گرفتن وی توسطChatGPT پرسیده شده است؛ او در ایمیلی که شامل پنج پاراگراف بسیار خوب است پاسخ این سوال و نحوه استفاده‌اش از این فناوری را توضیح داده است، اما در این ایمیل یک نکته جالب وجود داشت: در پاراگراف چهارم، گفته شده است که این متن توسط ChatGPT نوشته شده است.
این ایمیل کاملاً باورپذیر و آموزنده بود. این گواه قدرت اصلی ChatGPT و راه هایی بود که در آن وجود داشت. Ellul می‌گوید که از ChatGPT برای تغییر ایده‌های طراحی، درخواست تکنیک‌های بازاریابی، ایجاد نقشه‌های معماری و بسیاری از وظایف در این بین استفاده می‌کند.
 الول می‌گوید: «نمی‌توانم تاکید کنم که این موضوع چقدر برای ما مفید بوده است.
 وقتی از Ellul می‌پرسم، “چند بار در روز از ChatGPT استفاده می‌کنید؟” او پاسخ می دهد: “روزی چند بار چیزی را در گوگل جستجو می‌کنید؟”
جهان های مجازی باید با جزئیات غنی در مناظر، اشیاء و معماری پر شوند. هوش مصنوعی می‌تواند از دستورات برای ساختن محیط‌های اطراف بسیار سریع‌تر از آنچه که انسان با دست انجام می‌دهد استفاده کند. Ellul این فرآیند را با نسخه پیشرفته ساخت تابلوی Pinterest مقایسه می‌کند: شما به دنبال زیبایی یا طراحی می گردید و به آرامی یک طرح را ایجاد می کنید.
بنابراین بدون نیاز به پیشینه ای در طراحی یا معماری، کاربران هوش مصنوعی در نهایت می توانند محیط های سه بعدی مجازی ایجاد کنند.
کاراکترهای هوش مصنوعی به صورت متنی وجود دارند: برای مثال، وب‌سایت character.ai به شما امکان می‌دهد با نسخه‌های هوش مصنوعی ایلان ماسک و بیلی ایلیش گفتگو کنید. تصور اینکه این نوع هوش مصنوعی سپس در یک دنیای مجازی قرار می گیرد آسان است.
Ellul می‌گوید که شرکت او اکنون در حال تولید شخصیت‌های جدید برای بازی‌ها است و این روند بسیار سریع پیش می‌رود. به عنوان مثال، در ادامه تصویر زنی را می‌بینید که با این تکنولوژی به وجود آمده است. این تصویر با ترکیب 9 انسان مختلف خلق شده است.
البته شرکت‌هایی مانند انویدیا و گوگل نیز مدل‌های تبدیل متن به سه‌بعدی را معرفی کرده‌اند که هنوز در مراحل اولیه وجود خود هستند اما برای مصرف عموم آماده نیستند.
Lebaredian می‌گوید که در حال حاضر انویدیا در حال آموزش هوش مصنوعی در موتور شبیه سازی سه بعدی Omniverse خود است.
البته جنبه‌های ترسناک زیادی در این توسعه سریع وجود دارد، از جمله ایده سکونت در فضاهای غوطه‌ور که در آن نمی‌دانید با یک شخص واقعی صحبت می کنید یا یک ماشین. Ellul اذعان دارد که خطرات جدی در این زمینه وجود دارد که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. او می‌گوید: «دیپ‌فیک احتمالاً اکنون به سطح دیگری خواهد رسید.»
وقتی همکارم بیلی پریگو مستقیماً از ChatGPT در مورد خطرات توانایی‌های انسان‌مانندش پرسید، هوش مصنوعی پاسخ داد: «به یاد داشته باشید که ما انسان نیستیم و نباید با ما چنین رفتار شود. ما فقط ابزارهایی هستیم که می توانند اطلاعات مفید و کمکی را ارائه دهند، اما برای تصمیم گیری‌های حیاتی یا کارهای پیچیده نباید به ما اعتماد کرد.»
بیشتر بخوانید  رونمایی داک‌داک‌گو از ابزار جستجوی هوش مصنوعی DuckAssist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *