ویژگی که با پول خریدنی نیست؛ بزرگ‌ترین مزیت هدست ویژن پرو اپل چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اپل با قیمت گذاری 3499 دلاری ویژن پرو تلاش کرد تا به این هدست برتری بیشتری نسبت به رقبا بدهد. البته این هدست مزایای دیگری مثل نمایشگر دوگانه 4K، یکی از بهترین تراشه‌های جهانی و فناوری‌های پیچیده ردیابی چشم را هم دارد. اما یک مزیت بزرگ ویژن پروی اپل چیزی است که با هیچ پولی نمی توان آن را خرید: اکوسیستم توسعه دهندگان اپل.

شاید بزرگترین مزیت هدست این باشد که توسعه دهندگان آیفون و آیپد به راحتی برنامه های موجود خود را با استفاده از ابزارها و چارچوب های قبلی و آشنا به سیستم عامل دستگاه متصل کنند.

در حال حاضر، این سیستم در تضاد کامل با هدست‌های متا، والو، پلی‌استیشن و اچ‌تی‌سی قرار دارد که عمدتاً به برنامه‌ها و بازی‌های ساخته‌شده در Unity یا OpenXR برای تقویت تجربیات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود متکی هستند. در حالی که برخی از رقبا، مانند Meta Quest، برنامه های کلیدی مانند Microsoft Office، Xbox و Netflix دارند. از سوی دیگر در چند سالی که هدست متا عرضه شده است، فروشگاه متا کوئست تنها حدود 400 بازی و اپلیکیشن منتشر کرده است. این لزوما چیز بدی نیست، اما نشانه‌ای از کمبود جدی محتوای بهینه‌سازی شده برای VR است.

این جاست که برگ برنده اپل رو می‌شود. برخلاف دیگر اکوسیستم‌های هدست، اپل وعده صدها هزار اپلیکیشن را در روز اول می‌دهد، شاهکاری که می‌تواند به لطف کار بر روی پلتفرم‌های دیگر آن را انجام دهد. اپل به‌طور خودکار برنامه‌های آی‌پد و آیفون را به «یک پنجره دوبعدی مقیاس‌پذیر» تبدیل می‌کند که روی ویژن پرو  کار می‌کند – بدون نیاز به کار از سوی توسعه‌دهندگان، مگر اینکه بخواهند تغییری ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید  قابلیت‌های منحصربفرد iOS که اندروید فاقد آن‌هاست

برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند چیز جدیدی برای این هدست خلق کنند، اپل کار را راحت کرده و توسعه دهندگان می‌توانند در محیطی آشنا دست به طراحی اپلیکیشن بزنند.

مکسیملیانو فرتمن، یک توسعه‌دهنده قدیمی موبایل و وب، به دِورج می‌گوید که VisionOS با کیت واقعیت افزوده که توسعه‌دهندگان چند سالی است به آن دسترسی دارند، تفاوت چندانی ندارد. توسعه دهندگان iOS و iPadOS می توانند از برنامه های کلاسیک UIKit، برنامه های Unity یا برنامه های جدیدتر SwiftUI خود برای visionOS استفاده کنند.

اپل می‌گوید فریم‌ورک‌هایی که توسعه‌دهندگان می‌توانند برای ساخت اپلیکیشن‌ها برای iOS و iPadOS استفاده کنند – SwiftUI، RealityKit، ARKit – همگی برای محاسبات فضایی گسترش یافته‌اند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا تجربیات AR و VR همه‌جانبه‌ای را برای ویژن پرو ایجاد کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برنامه‌های خود را با ابزارهایی که قبلاً برای توسعه‌دهندگان در دسترس هستند، از جمله Xcode و Unity و همچنین Reality Composer Pro آینده اپل بسازند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد «محتوای سه بعدی» را برای برنامه‌های visionOS آماده کنند.

این بدان معناست که علاوه بر برنامه‌های بومی اپل، احتمالاً در هنگام راه‌اندازی شاهد فعال شدن بسیاری از برنامه‌های iOS و iPadOS در ویژن پرو خواهیم بود.

اما یک چالش هم وجود دارد. مردم Valve Index یا Meta Quest 2 را می‌خرند تا بتوانند به کتابخانه‌های بازی‌های VR مانند Beat Saber و Half-Life: Alyx دسترسی داشته باشند. فقدان عناوین جدی واقعیت مجازی، ویژن پرو را در موقعیتی مشابه مک قرار می‌دهد – دستگاهی عمدتاً برای بهره وری حرفه‌ای، نه بازی و سرگرمی.

حالا اپل در تلاش است تا با استفاده از یک ابزار جدید پورتینگ، توسعه‌دهندگان بازی را ترغیب کند تا عناوین خود را روی macOS بیاورند، اما واقعیت این است که اکثر توسعه‌دهندگان مک را به عنوان یک پلتفرم در اولویت قرار نمی‌دهند، زیرا اکثر گیمرها از ویندوز استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید  ارزش سهام اپل روز گذشته با افت ۴٫۸ درصدی روبرو شد

رویکرد آهسته و دقیق اپل به VR در خود دستگاه منعکس شده است. ویژن پرو به‌جای ارائه یک رابط کاربری سخت و ناآشنا که شما را در بر می‌گیرد، مجموعه‌ای از برنامه‌های قابل تشخیص و آشنا را پیش روی مصرف کننده می‌گذارد. البته گزینه روشن کردن کامل VR با استفاده از تاج دیجیتال وجود دارد، اما اپل عمدتا این برنامه را برای تماشای فیلم یا پخش مجدد فیلم خلق کرده است. همچنین لازم نیست نگران عادت کردن به کنترل‌کننده‌ها باشید، زیرا می‌توانید تنها با استفاده از چشم‌ها و دستان خود در دستگاه حرکت کنید.

بر اساس برداشت های اولیه از ویژن پرو، این فناوری به وضوح برای موفقیت خلق شده است، اما مانند بسیاری از دستگاه های موجود، برنامه های آن عامل موفقیتش خواهند بود.

استیو موزر، توسعه‌دهنده iOS و سردبیر The Tape Drive، می‌گوید: اپل می‌خواهد برنامه‌هایی را ارائه دهد که از پارادایم‌های جدید برنامه Volume و Space بهره می‌برند. تصور می‌کنم توسعه‌دهندگان می‌خواهند به سرعت برنامه‌های iOS و iPadOS موجود خود را برای visionOS کامپایل کنند تا در روز اول در visionOS AppStore حضور داشته باشند و به طور بالقوه فرصتی برای معرفی شدن توسط اپل را پیدا کنند.

این رقبت و رقابت خبر خوبی برای اپل است، که به دنبال تقویت اپ استور خود با خدماتی است که هدست خود را کارآمدتر می کند. اما این رویکرد در زمینه‌ای که رقبای اپل قوی هستند دست خالی و ضعف دارد؛ بازی. هنگامی که این دستگاه در اوایل سال آینده عرضه می شود، اپل می گوید که بیش از 100 بازی از سرویس Arcade را در خود جای خواهد داد، که یک امتیاز خوب است، اما بیشتر این بازی ها به طور خاص برای VR ساخته نشده اند. این برای بازی‌خورها تفاوت بسیار بزرگی ایجاد می‌کند، زیرا کاربران ترجیح می‌دهند چنین بازی‌های را روی آی‌پد انجام دهند نه یک هدست که روی سر نصب شده است.

بیشتر بخوانید  احتمال کاهش 8 درصدی موجودی اولیه آیفون 15 نسبت به سری قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *