مزایا و معایب اتریوم

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اتریوم که یک فناوری بلاک چین اپن سورس نوآورانه است از طریق تراکنش‌های مالی و قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps)، دارایی‌های توکن و خدمات مالی غیرمتمرکز را پشتیبانی می کند.

بسیاری از سهامداران هنوز در خصوص سرمایه‌گذاری در اتریوم تردید دارند. درحال حاضر اتریوم یک ارز کاملاً غیرمتمرکز به حساب می آید و دارای مزایا و معایب بسیاری است.

مزایای اتریوم

1.    اتریوم دارای تمام مزیت های هر بلاک چین دیگری است. این یلاک چین در برابر هر نوع دخالت طرف سوم، مصون است. یعنی هیچ کدام از اپلیکیشن‌ها توسط هیچ نهاد یا شخصی کنترل نمی‌شوند.
2.    هر بلاک چین براساس یک سری قوانین مورد توافق ایجاد شده است. یعنی برای اعمال هر تغییری، توافق تمام نود ها مورد نیاز است. این قابلیت، جلوی کلاه‌برداری، فساد و دخالت بیرونی را می‌گیرد.
3.    اتریوم غیر متمرکز است یعنی: هیچ نقطه‌ای برای شکست وجود ندارد و شبکه اتریوم در برابر هر نوع حمله هکری محافظت شود.
4.    اتریوم در مقایسه با رمز ارزهای دیگر به شکل متفاوتی کار می‌کند. تراکنش¬های اتریوم نیازمند طرف‌های ثالث نیستند؛ اتریوم یک بسته خدماتی کامل است.
5.    اتریوم یک سیستم قفل شده انحصاری نیست. یعنی کالاها و خدمات دیگر نیز می‌توانند در کنار اتریوم رشد کنند. این روند باعث می شود اتریوم به صورت مداوم رشد کند و افراد بیشترجذب سرمایه‌گذاری در اتریوم شوند.
6.    بلاک چین اتریوم به خوبی برنامه ریزی شده ‌است و برای ۳ تا ۵ سال آینده، یک نقشه مشخص دارد که به سرمایه‌گذاران در درک نحوه توسعه اتریوم کمک می‌کند.
7.    اتریوم یک سیستم باز است که مزیت بزرگی محسوب می‌شود و هر کسی می‌تواند از بیرون به این پروژه بپیوندد که توسعه آن را امکان¬پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید  تلگرام امکان استفاده از تتر را در Wallet اضافه کرد

 معایب اتریوم

1.    بزرگترین نقطه منفی اتریوم این است که کارکردهای زیادی دارد همچون ثبت مستقیم، انعقاد قرارداد به صورت هوشمند و بسیاری کارهای دیگر. این گستردگی گرچه باعث پیشرفت اتریوم شده است، ولی ضعف آن نیز  محسوب می‌شود. برخلاف اتریوم، بیت کوین تنها به یک عملکرد خاص و انحصاری اختصاص دارد.
2.    به منظور ارتقای پروژه‌ها به یک سطح جدید، اتریوم از مدل اثبات کار به اثبات سهام تغییر خواهد کرد. ایراد کار در این است که نمی‌توان سیستم را به سادگی تغییر داد و حین تغییر ممکن است کل سیستم خراب شود و ارزش آن به طور ناگهانی سقوط کند.
3.    بسیاری از سرمایه‌گذاران نمی‌توانند در این پروژه مشارکت کنند چون آموزش کافی برای اتریوم وجود ندارد و برای تازه کاران، شروع کار با اتریوم بسیار دشوار است و آنها فقط می‌توانند به برخی اطلاعات اولیه دسترسی پیدا کنند.
4.    قراردادهای هوشمند موجود در اتریوم برای محافظت در برابر دخالت های بیرونی هستند ولی مفید بودن آنها با هر نوع خطایی در کدها از بین می رود. اگر هر نوع خطایی در کدها رخ دهد، هیچ راهی  برای جلوگیری هکر از حمله یا سوءاستفاده از اشتباه وجود ندارد.
5.    مشکل دیگر اتریوم مقیاس‌پذیری آن است؛ یعنی تراکنش‌ها کند هستند. سازمان‌ها نیازمند تعداد تراکنش‌ زیاد هستند و اتریوم فقط می‌تواند حدود 15 الی 20 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. البته نسخه‌های مختلف و دارای مجوزی از  اتریوم وجود دارد که دارای این محدودیت نیست.
6.     عدم قطعیت عیب دیگر اتریوم است؛ به این معنا که به شدت در حال توسعه است و در این مسیر ممکن است اختلال‌هایی به وجود آید.
7.    اتریوم با مشکلاتی نظیر قابلیت اشتراک و همکاری، امنیت، ثبات، نظارت و … مواجه است، که تیم توسعه دهنده اتریوم در حال بررسی این مشکلات با اصلاح عمده پروتکل خود هستند.

بیشتر بخوانید  ثبت بهترین رشد سه‌ماهه بیت‌کوین در دو سال اخیر

مقایسه اتریوم و بیت‌کوین

برای مقایسه اتریوم و بیت کوین لازم است از جنبه‌های مختلف این دو غول باراز ارز را بررسی کنیم . از چند جهت، کاربردهای اتریوم از نظر فناوری بهتر از بیت کوین است و کاربردهای بسیار بیشتری دارد. بیت کوین به عنوان پول نقد دیجیتال طراحی شده است که روشی جایگزین برای تبادل ارزش از فردی به فرد دیگر با استفاده از فناوری بلاک چین است. اتریوم با مشاهده پتانسیل کامل فناوری بلاک چین برای تمرکززدایی طیف گسترده‌تر از تراکنش ها، این ایده را به سطح بعدی ارتقا داد. اتریوم همچنین پتانسیل توسعه سریعتری دارد. در سال 2019، مشخص شد که توسعه دهندگان مرکزی ماهانه اتریوم حدود دو برابر بیشتر از توسعه دهندگان بیت کوین هستند.

به گفته تاد مورلی، اتریوم در زمان مناسب و جایگاه مناسب برای پیشرفت خود قرار دارد و به دلیل سرعت بالا و قراردادهای هوشمند، کاربرد گسترده‌تری نسبت به بیت‌کوین دارد.

اتریوم که یکی از قدیمی ترین بازیگران عرصه کریپتو می‌باشد، در بین تجارت های سازمانی به اعتبار قابل توجهی دست یافته است. هم چنین کاربردهای واقعی پروتکل اتریوم، ۱۱ دسته بندی مهم مورد علاقه تجارت های سازمانی را پوشش داده است. جامعه بزرگ توسعه دهندگان اتریوم که بر روی بهبود پروتکل بلاک چین کار می‌کنند، می‌توانند به عنوان مزیت فنی در نظر گرفته شوند.

به طور کل اتریوم به آسانی می‌تواند توسط پروتکل های بلاک چین رقیب ها که می‌توانند به وعده های خود عمل کنند و شبکه بلاک چین خود را سریعتر گسترش دهند، جایگزین شود. با این حال، در این دنیای نوآورانه فناوری بلاک چین خیلی زود است که برنده نهایی را مشخص کنیم.

بیشتر بخوانید  بیت‌کوین از 28 هزار دلار عبور کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *