3 دلیل اهمیت اپل ویژن پرو؛ همه چیز تغییر خواهد کرد؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

5 ژوئن 2023 روزی است که اپل کاری بزرگ را آغاز کرد و هدست واقعیت مجازی خود را با نام اپل ویژن پرو رونمایی کرد. این محصول با آن چیزی که دنیا انتظار داشت متفاوت است؛ ویژن پرو گران‌تر، جاه‌طلبانه‌تر و بلندمدت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسید.

جیسون هینز، سردبیر زِد‌دی‌نت در ادامه نوشت: در حالی که اپل ویژن پرو مانند مجموعه‌ای از عینک‌های اسکی جادویی به نظر می‌رسد، در واقع یک پلتفرم محاسباتی است که در نهایت ممکن است بسیاری از کارهایی را که ما امروز در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها انجام می‌دهیم را یک‌تنه انجام دهد. دلیل آن این است که اپل واقعیت افزوده را به جای واقعیت مجازی، هسته اصلی محصول قرار داده است.

وقتی که تیم کوک، مدیرعامل اپل، اعلام کرد که ویژن پرو یک هدست واقعیت افزوده است نه هدست واقعیت مجازی مورد انتظار، مخاطبان، توسعه‌دهندگان و خبرنگاران در اپل پارک در سکوتی شوکه کننده فرو رفتند – و دلیل خوبی هم داشت.

AR ماجرایی بسیار بزرگ‌تر از VR است

بیشتر انتظارات حول محور عرضه یک هدست اپل حول محور یک دستگاه VR با برخی قابلیت‌های واقعیت افزوده بود، اما واقعیت دقیقاً برعکس بود. ویژن پرو یک هدست واقعیت افزوده است که دارای برخی از قابلیت‌های VR گونه است.

واقعیت مجازی به طور طبیعی با این واقعیت محدود می‌شود که وقتی هدست واقعیت مجازی را می‌پوشید تا حد زیادی از دنیای اطراف خود جدا می‌شوید. این باعث می‌شود تجربه‌های همه‌جانبه‌ای ایجاد شود که شما را به دنیا دیگری منتقل می‌کند. اما همین ویژگی مدت زمانی را که بیشتر افراد در یک هدست صرف می‌کنند به 30 دقیقه یا کمتر در روز محدود می‌کند.

بیشتر بخوانید  چطور دوستان خود را در "ماستودون" پیدا کنیم؟

از سوی دیگر، عینک‌های AR می‌توانند در دهه آینده به میزان قابل‌توجهی کوچک شوند و به یک صفحه نمایش دیجیتال تبدیل شوند که در اکثر تجربیات روزانه شما حضور دارد.

تیم کوک اپل ویژن پرو را اولین محصول اپل دانست که «از میان آن نگاه می‌کنید نه به آن».

یکی کردن دنیای دیجیتال و دنیای واقعی

ویژن پرو در واقع یک هدست واقعیت ترکیبی است که AR و VR را با هم ترکیب می‌کند. اما از آنجایی که دنیا به سختی AR و VR را درک می‌کند – حتی اگر بیش از یک دهه باشد که در مورد آنها صحبت می‌کنیم – خوب است که اپل با معرفی یک اصطلاح کاملاً جدید مردم را گیج نکند.

در عوض، اپل در مورد راه‌های جدیدی صحبت کرد که ویژن پرو می‌تواند دنیای آنلاین را یک‌پارچه کند، جایی که بسیاری از ما اکنون زمان زیادی را صرف زندگی روزمره خود می‌کنیم. کوک از این فرایند به عنوان «درآمیختگی دنیای واقعی با دنیای دیجیتال» یاد می‌کند.

کوک در یک جمله به طور خلاصه گفت: ویژن پرو محتوای دیجیتال را با فضای اطراف ما ترکیب می‌کند.

ویژن پرو “نوع جدیدی از کامپیوتر” است

یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌ها برای من این بود که اپل رابط‌های مختلفی را برای ویژن پرو نشان داد که شبیه آی‌پد، اپل تی‌وی و مک بود. راستش را بخواهید، رابط‌های iPad و Apple TV من را شگفت‌زده نکردند، اما مک این کار را کرد.

کوک هیچ تلاشی نکرد که این موضوع را کم اهمیت جلوه دهد، حتی ویژن پرو را «نوع جدیدی از کامپیوتر» نامید و گفت: «همان‌طور که مک ما را با محاسبات شخصی آشنا کرد و آیفون ما را با محاسبات موبایلی آشنا کرد، اپل ویژن پرو نیز این کار را انجام خواهد داد و ما را با محاسبات فضایی آشنا می‌کند».

بیشتر بخوانید  افزایش حجم معاملات در بازار NFT پس از بازگشت ترامپ به توییتر

او افزود: با ویژن پرو، دیگر محدود به نمایشگر نمی‌شوید. محیط اطراف شما به یک بوم و نمایشگر بی نهایت تبدیل می‌شود.

این نشان می‌دهد که اپل حتی در حال بررسی ویژن پرو به عنوان یک ابزار کار و بهره‌وری است، چیزی که غیرمنتظره‌ترین و لذت‌بخش‌ترین سورپرایز رویداد بود. این به دستگاه امکانات بسیار گسترده‌تری نسبت به هر دستگاه واقعیت مجازی یا واقعیت مجازی که تاکنون دیده‌ایم، می‌دهد.

چند سوال بزرگ

من سؤالات زیادی در مورد نحوه عملکرد اپل ویژن پرو در دنیای واقعی دارم، محصولی که سال آینده با قیمت 3499 دلار وارد بازار می‌شود.

برای من مهم‌ترین سؤالات پیرامون مفهوم ویژن پرو به عنوان یک رایانه رومیزی مجازی مک می‌چرخد. من می‌توانم فهرست کاملی از این سؤالات را جمع‌آوری کنم، اما در حال حاضر، من روی بزرگ‌ترین مورد تمرکز می‌کنم: کار با ماوس و صفحه‌کلید مجازی چقدر امکان‌پذیر خواهد بود؟

ارگونومی به کنار، حرکت دادن دست‌ها در هوا برای تقلید از حرکات ماوس و صفحه‌کلید ممکن است برای چند حرکت ساده مانند باز کردن یک وب‌سایت در سافاری کارساز باشد، اما به احتمال زیاد برای بسیاری از کارهای طولانی یا پیچیده‌تر مفید نیست. توانایی جفت کردن یک صفحه‌کلید جادویی فیزیکی و یک ترک‌پَد و استفاده از آنها در فضای مجازی یک مزیت بزرگ است. استفاده از آیفون یا آی پد به عنوان صفحه‌کلید نیز می‌تواند گزینه مفیدی باشد.

سوال دیگری که بیش از همه در ذهن دارم این است که ویژن پرو تا چه حد یک تجربه بی‌تحرک است؟ چقدر می‌توان با آن حرکت کرد؟

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های عینک‌های AR، توانایی بیرون بردن آن‌ها به دنیای واقعی و لمس تجربیاتی مانند پیاده‌روی است. به نظر می‌رسد که هنوز سال‌ها با چنین تجربه‌ای فاصله داریم، هر چند ظاهرا اپل در مسیر درستی قرار دارد.

بیشتر بخوانید  هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو؛ تقریبا انقلابی و قطعا گران!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *