رقابت صنعت خودرو در متاورس

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
نمایشگاه بزرگ فناوری CES 2023، میزبان رقابت‌ صنعت خودرو در زمینه‌های متاورس شده است. این نمایشگاه که در لاس‌وگاس به نمایش درآمده، میزبان جدیدترین تکنولوژی‌ها در رابطه با متاورس و خودرو است.
یکی از ابزارهایی که در لاس‌وگاس به نمایش گذاشته شده، یک سیستم تلویزیونی در خودرو است. این قطعه توسط سازنده قطعات فرانسوی  Valeoتوسعه یافته و نیازی به کنترل از راه دور ندارد.
برای تغییر کانال کافی است، رانندگان یا مسافرانی که هدست پوشیده‌اند با دست خود یک حرکت ساده انجام دهند. به طور مثال دست خود را در هوا تکان دهند؛ در این صورت حسگرهای داخل ماشین حرکت می‌کنند.
سرپرست پروژه Valeo، می‌گوید: “برای کاربرانی که حس استفاده از هدست را دوست ندارند، سنسورهایی در نمای بیرونی خودرو تعبیه شده که برای ادغام عابران در دنیای مجازی (VR) و مناظر واقعی کاربرد دارد. این حسگرهای هوشمند در صورتی که  تشخیص دهند فرد احساس استرس و اضطراب دارد، تصاویری با موضوع آرامش و ایجاد حس خوب ارائه می‌کند.” همچنین در ادامه اضافه می‌کند که: “مجموعه ما در حال انجام کارهای زیادی بر روی خودروهای برقی و سنسورها است. ما به طور مداوم از خود می‌پرسیم که چه کاری را برای رضایت کاربران می‌توانیم انجام دهیم.”
لازم به یادآوری است که این مدل هنوز در مرحله نمونه اولیه قرار دارد. این طرح ابتدا برای رانندگان یا مسافران در زمان استراحت ایجاد شد که در این زمان بتوانند به طور مثال وسیله نقلیه الکتریکی خود را شارژ کنند. پیش‌بینی می‌شود زمانی که وسایل نقلیه کاملا مستقل از مدیریت انسان شوند به کار بیاید.
Holoride، یک استارت‌آپ تحت حمایت خودروساز آئودی است که در حال حاضر هدست واقعیت مجازی را که صرفاً برای سرنشینان عقب در خودرو در نظر گرفته شده است، می‌فروشد.
این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از یک کنترلر فیلم تماشا کنند یا یک بازی ویدئویی انجام دهند. همچنین محتوای VR را با حرکات ماشین هماهنگ می‌کند تا از حالت تهوع مسافران جلوگیری کند. نسخه جدید معرفی شده توسط Holoride در CES می‌تواند در هر خودرویی کار کند.
خودروساز آلمانی BMW نیز روز چهارشنبه یک خودروی مفهومی برای مدل‌های آینده ارائه کرد که ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی است. این سیستم یک پروژه بالقوه شامل تصاویر واقعیت افزوده نمایش‌داده‌شده بر روی شیشه جلو – مانند سرعت یا جهت ماشین – را به نمایش می‌گذارد و حتی می‌تواند کل شیشه جلو را به یک صفحه‌نمایش برای تماشای فیلم تبدیل کند.
شرکت مشاوره مک‌کینزی که در نمایشگاه CES حضور داشت می‌گوید: “اگرچه تا رسیدن به یک فضای یکپارچه متاورسی، سال‌ها فاصله است، اما سهام‌داران می‌توانند با تلاش زیاد، ارزش واقعی کسب‌وکار را با استفاده از فناوری‌های جدید پیدا کنند.”
به طور مثال، خودروساز ایتالیایی فیات در ماه دسامبر از قابلیتی رونمایی کرد که آن را “فروشگاه متاورس” نامید. توسط این فروشگاه، مشتریان می‌توانند با کمک یک دستیار آنلاین یک وسیله نقلیه را جستجو، پیکربندی و حتی خریداری کنند.
مک‌کینزی  می‌گوید: “اگر فناوری‌ها و دستگاه‌های “هپتیک” که حس لمس کردن را شبیه‌سازی می‌کنند به پیشرفت خود ادامه دهند، مصرف‌کنندگان می‌توانند به زودی یک کپی واقعی از وسیله‌های نقلیه در دنیای مجازی داشته باشند. درهای خودرو را باز کنند، بر روی صندلی‌ها بنشینند و به سمت بزرگراه شتاب بگیرند و اگر وسیله نقلیه‌ای خراب شود، یک تکنسین می‌تواند از راه دور کاربر را برای انجام تعمیرات ساده راهنمایی کند.”
با توجه به توضیحات و مشاهدات، متاورس می‌تواند در طراحی محصولات جدید یا آزمایش آسان‌تر آن‌ها در محیط‌های مختلف، نقش داشته باشد.
الکساندر کورژون، رئیس بخش نوآوری قطعه‌ساز فرانسوی Plastic Omnium است که در نمایشگاه CES حضور یافت تا راه‌ها و فناوری‌هایی که می‌تواند در شرکت خود به کار گیرد را بررسی کند.
بیشتر بخوانید  آینده متاورس چگونه خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *