آیا نسخه ارزان اپل ویژن پرو برای آیفون در راه است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در WWDC امسال، اپل مورد انتظارترین سخت افزار خود را معرفی کرد؛ اپل ویژن پرو. این محصول هر چند بسیار جذاب بود اما تگ قیمت 3499 دلاری ویژن پرو بسیاری از مصرف کنندگان را فراری داد و حتی باعث شد تیم کوک، مدیر عامل اپل نیز اعتراف کند که مطمئن نیست که یک فرد معمولی تمایلی به پرداخت این مبلغ برای ویژن پرو دارد یا نه.

حالا خبر رسیده که اپل این هفته حق ثبت اختراعی را به دست آورد که به این شرکت اجازه می دهد تا روی لوازم جانبی به سبک نمایشگر سر (HMD) کار کند که آیفون‌ها را در بر می گیرد. لوازم جانبی HMD می توانند به کاربران این امکان را بدهند که در لحظه آیفون خود را به هدست واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده تبدیل کنند.

شایعه شده است که اپل همچنین در حال کار بر روی نسخه ارزان‌تری از ویژن پرو است که ممکن است دوربین سه بعدی و بلندگوهای موجود در ویژن پرو را نداشته باشد. با این حال همین نسخه مقرون به صرفه تر نیز می تواند حدود 3000 دلار هزینه داشته باشد که همچنان برای بسیاری مقرون به صرفه نیست، به خصوصی وقتی با رقبای ارزان ویژن پرو مقایسه می‌شود.

پتنت جدید اپل نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند آیفون یا آی‌پد خود را در پوششی قرار دهند که روی یک هدبند با یک بند قابل تنظیم پیکربندی شده است. این پتنت برای لوازم جانبی که شبیه یک عینک است به اپل اعطا شد.

این پتنت همچنین به ما می‌گوید که آیفون باید مکانیزم تشخیصی برای برقراری ارتباط با هدف روی هدبند داشته باشد تا اتصال بی‌سیم برقرار شود. این به آن معناست که اپل در حال بررسی راه های جدیدی است تا مردم بتوانند از آیفون و آیپد خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  پروژه جیپ؛ استفاده از هوش مصنوعی در آفرود

البته ثبت پتنت‌ها لزوما به این معنی نیست که محصولی قطعا ساخته می شود، اما ثابت می کند که مهندسان اپل در حال بررسی راهی برای تبدیل آیفون یا آی پد به هدست واقعیت مجازی آن هم با قیمت ارزان‌تر هستند.

البته این پتنت تنها مدرک ساخت نسخه ارزان قیمت اپل ویژن پرو نیست. چند روز پیش مارک گرمن، افشاگر شناخته شده، مدعی شد که اپل نسخه ارزان‌تری از هدست واقعیت ترکیبی خود را ارائه می‌کند.

آیا اپل ویژن پرو برای شهروندان آمریکایی هم گران است؟

برای بسیاری این سوال مطرح است که 3499 دلار برای یک شهروندی ایرانی بسیار گران است، اما آیا این عدد برای یک شهروند آمریکایی هم گران است؟ پاسخ این سوال مثبت است.

گیم روولوشن می‌نویسد: اپل ویژن پرو برای استفاده خانگی بسیار گران است، البته ویژن پرو یک هدست درجه یک سازمانی است. شاید برخی اینجا به آیفون پرو اشاره کنند و بگویند که اگر مردم مایلند بیش از 1000 دلار برای یک گوشی اپل دهند، پس 3500 دلار آنقدرها هم چیز بزرگی برای ویژن پرو نیست. با این حال، اکثر آیفون‌های پرو جدید به عنوان بخشی از قرارداد اپراتورهای تلفن همراه در ایالات متحده خریداری می شوند و همین مسئله هزینه‌های آن را کاهش داده و سرشکن می‌کند، چیزی که برای ویژن پرو ممکن نیست.

بنابراین، بله، اپل ویژن پرو بسیار گران است؛ به خصوص اگر آن را خریداری کنید و بخواهید با آن فقط تلویزیون تماشا کنید. با این حال، احتمال بیشتری وجود دارد که از آن برای توسعه AR، مراقبت های بهداشتی، هنر، برنامه های کاربردی صنعتی، آموزش و موارد دیگر استفاده شود. در این صورت قیمت 3499 دلاری برای یک شرکت بزرگ بسیار خوشایندتر از یک خانواده طبقه متوسط است.

بیشتر بخوانید  مدیرعامل آنر طراحی اپل را منسوخ خواند!

هر چند احتمالا نسخه ارزان ویژن پرو وجود دارد اما باید در نظر داشت اپل در حال ورود به بازاری است که وجود ندارد. بازار VR و AR هنوز گسترده نشده‌اند. مایکروسافت نیز به صراحت گفته که برای ارائه بازی در این دنیا منتظر گسترش مشتریان آن است. بنابراین، اپل ممکن است قبل از عرضه نسخه ارزان‌تر ویژن پرو، برنامه‌ای برای ایجاد یک اکوسیستم حرفه‌ای پیرامون علاقه‌مندان خاص و کسب‌وکارها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *