معرفی ۵ ارز برتر جهت سرمایه‌گذاری در تابستان ۱۴۰۲

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی هستیم و می‌بینیم که بازار ارزهای دیجیتال سال پر چالشی را طی کرده است ولی با تمام این چالش ها دیگر از آن ریزش هنگفت یا ناگهانی خبری نیست. اعتبار کریپتوکارنسی با شیبی ملایم در بین دولت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی رو به رشد است. حتی هرگونه قانونگذاری و سخت گیری های مالیاتی بعضی از کشور ها در استفاده از ارزهای دیجیتال هم باعث ریزش سنگین یا فروپاشی این بازار نشده است هر چند از سرعت رشد آن تا حدی کاسته است.

در نظر داشته باشید که در سال بعد یعنی سال ۲۰۲۴ رویداد هاوینگ بیت کوین را در پیش داریم و می‌دانیم که با نصف شدن پاداش ماین کنندگان از عرضه و ماین این ارز کاسته شده و در نهایت به تقاضای بیشتر و رشد قیمتی بیت کوین منجر خواهد شد. همچنین وقتی داده های اقتصاد کلان را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که با کم شدن تورم جهانی بخصوص در آمریکا سیاست‌های انقباضی دولت کم کم جای خود را به انبساطی می‌دهد ودولت‌ها و بیشتر بانک ها با وام دادن به افراد حقیقی و حقوقی باعث رونق گرفتن بازار های مالی ریسک پذیر من جمله بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند.

با در نظر گرفتن این دو فاکتور، یعنی هاوینگ سال آینده و رونق گرفتن مارکت های ریسک پذیر از هم اکنون باید به فکر سرمایه گذاری جدی در این بازار باشیم تا با این حضور به موقع و هوشمندانه در این بازار بتوانیم سود معقولی کسب کنیم.

در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم ۵ ارز دیجیتال برتر برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ را معرفی کنیم.

آلتکوین ها هم به تبعیت از شاه ارزهای دیجیتال – بیت کوین، رشدهای چند برابری خواهند داشت.

بنابراین برای اینکه بخشی از پرتفوی سرمایه گذاری خود را به بازار ارزهای دیجیتال اختصاص دهید، نیاز هست که بدانید در این بازار پر ریسک، چه ارزهایی می‌تواند شما را به بیشترین سود برساند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلند مدت

۱- بیت‌کوین

اولین و شناخته شده ترین ارز دیجیتال بیتکوین است که بیش از ۴۰ درصد سهم بازار ارز دیجیتال به آن اختصاص دارد.

شروع کردن لیست بهترین ارزها برای سرمایه‌گذاری با «بیت کوین» (Bitcoin) با نماد BTC چندان جای تعجبی ندارد. این رمزارز اولین و بهترین ارز دیجیتالی است که باید همیشه مقداری از آن در سبد سرمایه‌گذاری شما وجود داشته باشد. قیمت، سهم بازار و حجم معاملاتی بیت کوین بسیار بیشتر از ارزهای دیجیتال دیگر است. حتی با وجود هزاران آلت کوین دیگر بیت کوین هنوز هم بیش از ۴۰ درصد سهم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است و خیلی سخت ارز دیجیتال دیگری می‌تواند این رتبه را از دست بیت کوین بگیرد.

بیشتر بخوانید  بیت‌کوین به کانال 28 هزار دلاری برگشت

کسب‌وکارهای زیادی هم‌اکنون از پرداخت به کمک بیت کوین پشتیبانی می‌کنند که روزبه‌روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. با‌این‌حال توجه داشته باشید که بیت کوین و در حالت کلی ارزهای دیجیتال دارایی‌های پرنوسانی هستند و ممکن است شاهد بالا و پایین شدن چند هزار دلاری آن در طول یک ماه باشید. اگر چنین نوسانات شدیدی شما را دچار ترس و استرس می‌کند بهتر است سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال را کنار بگذارید. البته فراموش نکنید که به همین نسبت احتمال افزایش قیمت و کسب سود نیز وجود دارد.

به هر حال همان‌طور که می‌دانید بیت کوین با هدف جایگزینی سیستم مالی متمرکز فعلی کشورها که تحت نظر بانک‌ها و دولت‌ها فعالیت می‌کند، ایجاد شده و علی رغم حرف‌وحدیث‌های زیادی که پشت آن وجود دارد به عقیده‌ی خیلی‌ها بخشی از آینده‌ی مالی جهان در سال‌های پیش رو خواهد بود.

علاوه بر این، همان‌طور که گفتیم بیت کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال جهان است. این یعنی از بین همه‌ی ارزهای دیجیتال این لیست بیت کوین بالاترین نقدینگی را دارد. نقدینگی بالا یعنی شما هر موقع تصمیم بگیرید که بیت کوین‌های خود را بفروشید همواره شخص دیگری وجود خواهد داشت که طالب بیت کوین‌هایتان باشد.

۲– اتریوم

«اتریوم» (Ethereum) یا به اختصار ETH یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال آینده دار برای سرمایه‌گذاری است که به عنوان اولین پروژه‌ موضوع «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) را در دنیای بلاک چین و رمزارزها مطرح کرد. به لطف قراردادهای هوشمندی که اتریوم معرفی کرد، بلاک چین و ارزهای دیجیتال پا را فراتر از یک سیستم مالی جدید گذاشتند و توسعه‌دهنده‌های مختلف اجازه یافتند تا «برنامه‌های غیرمتمرکز» (dApps) متنوع برای رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند ایجاد کنند.

دومین ارز دیجیتال دنیا اتریوم است که با فراهم کردن بستر قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز کاربران زیادی را به خود جلب کرده است.

از آن زمان اتریوم توانسته خود را به عنوان دومین ارز دیجیتال برتر جهان بعد از بیت کوین معرفی کند که احتمالاً تا سال‌های آینده نیز این رتبه در اختیارش باقی خواهد ماند. اتریوم از نظر نقدینگی نیز در رتبه‌ی دوم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. این یعنی در خریدوفروش اتریوم هم مشکلی از نظر ثبت سفارش نخواهید داشت و همیشه یکی وجود دارد که اتریوم‌های شما را خریداری کند.

بیشتر بخوانید  بعد از تلگرام، منتظر فروش نام‌های کاربری توییتر باشیم؟

عامل دیگری که باعث می‌شود آینده‌ی درخشانی برای اتریوم در نظر بگیریم تیم توسعه‌دهنده و جامعه‌ی کاربری وفادار آن است که دست از توسعه‌ی این پروژه بر نداشته و ایده‌های جدیدی هم برای ماه‌های پیش‌رو در نظر دارند. این موضوع می‌تواند باعث ثبات قیمتی اتریوم شده و ارزش آن را نیز در آینده بیشتر کند.

۳- بایننس کوین Binance Coin

بایننس کوین» (Binance Coin) که به اختصار به آن BNB هم می‌گویند یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال برای کسانی است که ارزهای اصلی مثل بیت کوین و اتریوم را دارند و می‌خواهند تنوع سبد خرید خود را افزایش دهند.

شرکت پشت این رمزارز همان‌طور که از اسمش پیداست «بایننس» (Binance) است که به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا شناخته می‌شود. این شرکت تاکنون سابقه‌ی درخشانی داشته و به نظر می‌رسد هدف مشخصی هم برای ارز دیجیتال مخصوص خود یعنی بایننس کوین در نظر گرفته است. بایننس می‌خواهد رمزارزش یک توکن کاربردی در اکوسیستم خودش باشد.

با شکایت کمیسیون بورس آمریکا از صرافی بایننس، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اکنون حداقل ۶۱ ارز دیجیتال را به عنوان اوراق بهادار معرفی کرده است که بر ۱۰۰ میلیارد دلار توکن های موجود در بازار تأثیر می گذارد.

علی رغم شکایت کمیسیون بورس آمریکا از صرافی بایننس، موجودی بیت کوین به بالاترین سطح تاریخ ۷۰۳,۰۰۰ بیت کوین(حدود ۱۸ میلیارد دلار) رسید، در حالی که موجودی Coinbase به ۴۶۲,۰۰۰ بیت کوین (حدود ۱۱.۸ میلیارد دلار) کاهش یافت.

علاوه بر کاربردهای زیادی که بایننس کوین دارد، ارزش آن را تقاضای مردم برای خرید آن تعیین می‌کند. با توجه به اینکه با داشتن بایننس کوین در حساب خود در صرافی بایننس در کارمزد معاملات خود تخفیف می‌گیرید مشکلی از نظر تقاضا برای این رمزارز وجود ندارد و اتفاقاً باعث بالا رفتن تقاضایش هم می‌شود.

همین موضوعات باعث شده که بایننس کوین خود را به عنوان یکی از نقد‌ترین ارزهای دیجیتال فعلی بازار معرفی کند که توانسته در طول ماه‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته باشد. با این حال تحلیل‌گران حتی قیمت‌های بالاتری را برای این رمزارز کاربردی تا انتهای سال متصور هستند.

۴– دوج‌کوین Dogecoin

«دوج کوین» (Dogecoin) با نام اختصاری Doge ارز دیجیتالی است که در ابتدا به عنوان یک شوخی توسعه داده شد ولی اکنون توانسته به یکی از ارزهای دیجیتال پرطرفدار ولی پرحاشیه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید  رونمایی پی‌پل از استیبل کوین جدید PYUSD

دو کوین از نظر تکنولوژیکی پشتوانه ی خاصی ندارد. تنها برای یک هدف فان بوجود آمد؛ ولی به دلیل حمایت فرد مشهوری چون ایلان ماسک مورد توجه کابران زیادی قرار گرفت.

ایلان ماسک (Elon Musk) که همه‌ی ما او را به خاطر برنامه‌های فضایی اسپیس ایکس (SpaceX) و شرکت خودروسازی تسلا (Tesla) می‌شناسیم بارها حمایت خود را از دوج کوین اعلام کرده و باعث رشد قیمتی چندین برابری آن شده است.

توصیه می‌شود تنها مقدار کمی از سرمایه‌ی خود را برای خرید دوج کوین کنار بگذارید. درست است که خیلی‌ها با دوج کوین سرمایه‌ی خود را چندین برابر کرده‌اند ولی خیلی‌های دیگر نیز گرفتار سروصدای زیاد آن شده و سرمایه‌ی خود را باخته‌اند.

درست است دوج کوین پشتوانه‌ی فنی ندارد ولی به خاطر حمایت افراد مشهوری همچون ایلان ماسک از این رمزارز، پیشنهاد می‌شود تنها مقدار کمی از سرمایه‌ی خود را که نیازی به آن ندارید، دوج کوین بخرید تا اگر رشدهای بیشتری کرد شما هم از آن بی‌بهره نمانید. اگر هم چنین نشد مشکلی برای سرمایه‌تان پیش نیاید.

۵- متیک MATIC یا پولیگان

متیک (MATIC) توکن بومی شبکه بلاکچین Polygon به شمار می‌رود. این ارز کاربردهای مختلفی نظیر پرداخت هزینه‌های تراکنش شبکه، استفاده برای استیکینگ و سپرده‌گذاری و همچنین حق رای (برای شرکت در نظرسنجی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی شبکه) دارد. در واقع نام این توکن، اشاره به مراحل اولیه توسعه شبکه دارد. زمانی که این بلاکچین فعالیت خود را آغاز کرد، از آن با نام ماتیک نتورک (Matic Network) یاد می‌شد؛ اما در نهایت در سال ۲۰۱۷ نام آن به Polygon تغییر کرد.

هدف پولیگان از بین بردن نقطه ضعف‌های اتریوم و بهبود عملکرد آن است. پولیگان توانسته با سرعت بالا، افزایش مقیاس‌پذیری، هزینه کارمزد پایین، تمرکز زدایی و با حفظ امنیت، مشکلات اتریوم را برطرف کند.

سرمایه‌گذاران هوشمند و حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال نیز به خوبی این موضوع را درک کرده و Matic را به عنوان یک ارز دیجیتال با آینده درخشان در نظر می‌گیرند. در صورتی که روند خوش فعلی برای شبکه بلاکچین اتریوم و پولیگان حفظ شود، رشد سریع ارزش این توکن دور از انتظار نخواهد بود. البته همان‌طور که اشاره شد، این شبکه و توکن، کاملا به اتریوم وابسته هستند؛ اما با توجه به روند فعلی، بعید است خطری ادامه حیات شبکه بزرگ و محبوب اتریوم را تهدید کند و میتوان به عنوان گزینه ی مناسبی برای سرمایه گزاری روی آن حساب باز کرد.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *