این ۱۱ اپلیکیشن محبوب قاتل باتری گوشی اندرویدی شما هستند!

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اگر احساس می‌کنید شارژ باتری گوشی اندرویدی شما زودتر از همیشه خالی می‌شود، شاید زمان آن رسیده که برخی اپلیکیشن های پرطرفدار گوشی‌تان را پاک کنید!

در سال‌های اخیر گوشی های اندرویدی پیشرفت‌های بسیاری در زمینه مدیریت مصرف انرژی و بهینه‌سازی منابع داشته‌اند. بنابراین این گوشی ها امروزه با مشکلات کمتری مربوط به کند شدن عملکرد و خالی شدن زودتر از موعد باتری روبرو هستند.

با توجه به گستردگی گوشی های اندرویدی و محصولات فراوانی که با مشخصات فنی مختلف مجهز به سیستم عامل اندروید روانه بازار می‌شوند، طبیعی است که ظرفیت رم، سرعت سی پی یو و حجم باتری این محصولات فاکتورهای مهمی برای تعیین عمر باتری گوشی شما به حساب می‌روند.

با این وجود، بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های مختلف و نوع استفاده آن‌ها از منابع سیستم عامل اندروید نیز مساله تاثیرگذار دیگری در عمر باتری گوشی‌های مجهز به این سیستم عامل به شمار می‌رود.

به همین جهت مواردی چون پردازش‌های پس‌زمینه اپلیکیشن‌ها، اشغال بخش‌های بزرگی از حافظه، روشن نگه داشتن بیش از اندازه صفحه نمایش و مصرف بیش از اندازه باتری توسط برنامه‌ها، همگی از جمله مسائلی هستند که می‌توانند عملکرد گوشی اندرویدی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

موسسه شناخته شده pCloud به منظور سنجش تاثیر اپلیکیشن‌های مختلف در میزان مصرف باتری گوشی های اندروید، تحقیقاتی را به انجام رسانده و با بررسی فاکتورهای مختلف، لیستی از اپلیکیشن های محبوب و پرطرفداری که دشمن شارژدهی باتری گوشی‌های اندرویدی به شمار می‌روند را منتشر کرده است.

فیسبوک و مسنجر

اپلیکیشن‌های اجتماعی به‌طور کلی قاتلان باتری گوشی های اندرویدی به شمار می‌روند و بخش زیادی از منابع دستگاه نظیر پردازنده، حافظه، اینترنت و البته باتری را به خود اختصاص می‌دهند.

فیسبوک یکی از مضرترین اپلیکیشن‌ها برای باتری گوشی شماست. این اپلیکیشن همواره سعی دارد در محوریت توجه شما باشد و به همین جهت به‌طور دائم در پس‌زمینه دستگاه فعال بوده و با ارسال نوتیفیکیشن‌های مختف سعی در جلب توجه کاربر دارد.

میزان مصرف داده و شارژ توسط این اپلیکیشن بسیار بالاست و بخش مهمی از آن به فعالیت پس‌زمینه آن بر‌می‌گردد.

بنابراین اگر فیسبوک به تمامی منابع گوشی شما دسترسی داشته باشد، شارژدهی پایین دستگاه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

فیسبوک لایت (Facebook Lite) جایگزینی ایده‌آل برای اپلیکیشن اصلی فیسبوک است که مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به آن دارد. این نسخه، حجم بسیار کمتری داشته و مصرف داده فوق‌العاده پایین‌تری دارد.

این اپلیکیشن همچنین از شبکه‌های 2G و اندروید 2.3 به بالا پشتیبانی می‌کند!

از سوی دیگر، Facebook Messenger نیز وضعیت کاملا مشابهی داشته و حجم بالایی از منابع سیستم را به خود اختصاص می‌دهد.

البته نسخه لایت این اپلیکیشن هم مدتی پیش بر روی فروشگاه گوگل پلی قرار داشت که البته اکنون قابل دسترسی نیست.

اینستاگرام

همانند فیسبوک، اینستاگرام هم تشنه توجه شماست و همیشه سعی می‌کند از طریق تصاویر و ویدیوهای پیشنهادی، شما را به‌طور دائمی به سمت خود جذب کند.

اینستاگرام همواره به مصرف حجم بسیار بالایی از اینترنت، حافظه و البته باتری شهرت داشته است.

البته نسخه‌های پیشین این اپلیکیشن به دلیل بهینه‌سازی نامناسب، باعث افت شدید عملکرد گوشی‌های اندرویدی می‌شدند. با این حال، با گذشت زمان و بهینه‌سازی این سیستم عامل، مشکلات این‌چنینی رفته رفته رنگ باختند.

با این وجود، مصرف بیش از اندازه باتری گوشی های اندرویدی مشکل همیشگی اپلیکیشن Instagram بوده و هست!

لود کردن دائمی فایل‌های تصویری و ویدیویی در پس‌زمینه و کش بسیار بالا به منظور ارائه تجربه روان‌تر از جمله دلایلی هستند که باعث این مصرف بالای باتری و حافظه توسط اینستاگرام شده‌اند.

بیشتر بخوانید  احتمال معرفی شیائومی 13 اولترا تا دو ماه آینده

البته در کنار همه آن‌چه گفته شد، باید پذیرفت که بخش مهمی از دلایل مصرف بالای باتری توسط این اپلیکیشن‌ها مربوط به استفاده بیش از حد از آن‌هاست!

بنابراین مهم‌ترین راه برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه باتری و حافظه توسط اینستاگرام، مدیریت استفاده از آن است.

تیک تاک

تیک تاک را نمی‌توان بدترین شبکه اجتماعی از حیث مصرف باتری دانست. با این حال، ماهیت این اپلیکیشن بر دانلود و آپلود ویدیوهای مختلف استوار است و همین مساله، باعث می‌شود که بخش بزرگی از منابع سیستم توسط آن اشغال شود.

دانلود کردن ویدیوهای مختلف، دیکود کردن آن‌ها برای ویرایش و اعمال فیلترهای مختلف و البته استریم ویدیو با کیفیت‌های مختلف از جمله فاکتورهایی هستند که مصرف اینترنت، حافظه، پردازنده و باتری گوشی اندرویدی توسط اپلیکیشن را بالاتر می‌برند.

البته استراتژی هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها مصرف انرژی TikTok را تا حدی مدیریت کرد.

مهم‌ترین راهکار در این زمینه، استفاده از نسخه سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر این اپلیکیشن به نام TikTok Lite است. این نسخه حجم کمتری داشته، داده کمتری مصرف کرده و بر روی شبکه‌های قدیمی‌تر هم قابل استفاده است.

از سوی دیگر، اقداماتی مانند کاهش کیفیت ویدیوها یا مدیریت نمایش اعلان‌های تیک تاک از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث مصرف پایین‌تر باتری توسط این برنامه شوند.

اسنپ چت

Snapchat هم از دیگر اپلیکیشن های اجتماعی مرتبط با اشتراک‌گذاری ویدیوهاست که دشمن باتری گوشی اندرویدی شما به شمار می‌رود.

اسنپ چت از آن دسته برنامه‌هایی‌ست که رویکردی تهاجمی در خصوص فعالیت پس‌زمینه دارد و همیشه به‌طور همزمان در حال پردازش چندین فعالیت مختلف؛ بدون دخالت شماست.

علاوه بر این، عملکرد اسنپ چت بدون دسترسی به سرویس مکان‌یابی اندروید تقریبا به‌طور کامل مختل خواهد شد. بنابراین استفاده از این برنامه نیازمند فعال بودن دائمی سرویس مکان‌یابی این سیستم عامل است.

البته برای مدیریت مصرف Snapchat هم راه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان از مد ذخیره داده (Data Saver) در این برنامه استفاده کرد و پیش‌بارگیری (Preload) محتوا در این برنامه را متوقف کرد. این کار البته به عملکرد برنامه ضربه می زند؛ اما باعث کاهش مصرف اینترنت و افزایش شارژدهی باتری خواهد شد.

از سوی دیگر، فعال کردن مد Ghost Mode در این برنامه هم روش دیگری است که می‌توان از طریق آن مانع دسترسی دائمی اپلیکیشن به اطلاعات مکانی گوشی و ارسال آن به سرورهای اسنپ چت شد.

گوگل مپس

Google Maps به‌طور دائمی به اطلاعات مکانی کاربر دسترسی داشته و همیشه در پس‌زمینه فعال است. بنابراین تعجبی ندارد که این اپلیکیشن یکی از پرمصرف‌ترین برنامه‌ها برای کاربران اندرویدی است.

از سوی دیگر، گوگل نیز به‌طور دائمی مشغول افزودن قابلیت‌های جدید به این برنامه است و علیرغم این که آن را به ابزار کاربردی‌تر و مفیدتری تبدیل می‌کند، حجم آن را افزایش داده و باعث مصرف بیشتر باتری و کندتر شدن گوشی شما می‌شود.

اگر به‌طور دائمی از گوگل مپس استفاده می‌کنید، تقریبا هیچ روشی برای کاهش مصرف باتری گوشی و افزایش سرعت آن وجود ندارد! با این حال ارتقای این برنامه به جدیدترین نسخه ممکن است باعث رفع برخی ایرادات ساختاری و بهینه‌سازی عملکرد و مصرف باتری دستگاه شود.

از سوی دیگر، این برنامه همچنین کش و داده‌های زیادی را هم بر روی گوشی ذخیره می‌کند. به همین جهت اگر با مشکل کمبود فضا مواجه هستید، می‌توانید با حذف کردن این داده‌ها، مشکل خود را رفع کنید.

بیشتر بخوانید  پشتیبانی نرم‌افزاری شیائومی از سه گوشی محبوب متوقف شد

البته اگر یک گوشی اندرویدی ضعیف‌تر در اختیار دارید، می‌توانید نسخه سبک‌تر Google Maps Go را دانلود کرده و استفاده کنید. این نسخه از گوگل مپس حجم بسیار کمتری داشته و می‌تواند بر روی هر دستگاه اندرویدی نصب شود.

اسپاتیفای

اسپاتیفای هم یکی دیگر از اپلیکیشن های بزرگ و مطرحی است باعث مصرف بیش از اندازه باتری گوشی اندرویدی شما خواهد شد.

در این اپلیکیشن، ارائه تجربه باکیفیت گوش کردن به موزیک، بر همه‌چیز ترجیح داده شده؛ به‌طوری که هیچ محدودیتی در استفاده از رم، حافظه و باتری وجود ندارد.

مهم‌ترین فاکتوری که باعث مصرف بالای داده و باتری در Spotify می‌شود، امکان دانلود آهنگ‌ها برای گوش دادن آفلاین است که در بسیاری مواقع در پس‌زمینه انجام شده و تاثیر فراوانی بر روی خالی شدن شارژ باتری گوشی دارد.

اسپاتیفای البته قابلیت‌های متنوعی را هم در اختیار کاربرانش قرار داده که می‌توان از طریق آن‌ها مصرف باتری، داده و سایر منابع سیستم را مدیریت کرد.

مثلا فعال کردن مد ذخیره‌سازی داده (Data Saver) در این برنامه باعث می‌شود که کیفیت موزیک‌های پخش‌شده کاهش پیدا کرده و پیش‌نمایش اطلاعات مربوط به آهنگ‌ها و سایر جزئیات غیرضروری متوقف شود.

همچنین ایجاد محدودیت در فعالیت این اپلیکیشن در پس‌زمینه و متوقف کردن دانلود پادکست‌ها و سایر محتوای ویدیویی از جمله مواردی هستند که می‌توان با هدف کاهش مصرف آن انجام داد.

Asphalt 9: Legends

آسفالت ۹ یکی از محبوب‌ترین بازی های موبایلی به شمار می‌رود که اکنون در چهارمین سال حیاتش به سر برده و به رکورد بیش از صد میلیون دانلود در فروشگاه گوگل پلی دست یافته است.

این بازی بیش از 50 خودرو و 800 رویداد مختلف را پیش روی کاربران قرار داده و به‌طور دائمی آپدیت می‌شود. بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم Asphalt 9 منابع متفاوت سیستم اعم از سی پی یو، رم، حافظه و باتری را به‌طور پیوسته به خود اشغال کند.

البته این بازی در سال 2018 منتشر شده و با استانداردهای امروز به مشخصات چندان قدرتمندی برای اجرا نیاز ندارد. با این وجود، ارائه جزئیات گرافیک بالا در کنار پشتیبانی از HDR و نرخ رفرش 60 هرتز باعث شده که تمامی منابع گوشی در حین اجرای این بازی درگیر باشند. بنابراین مصرف بالای باتری توسط این بازی کاملا قابل انتظار است.

سازنده بازی، گیم لافت، البته پیش‌تر تاکید کرده بود که طراحی بازی به‌گونه‌ای انجام شده که گوشی‌های متوسط و میانرده هم قادر به اجرای آن باشند؛ هرچند که برخی قابلیت‌های بصری پیشرفته‌تر بازی در این گوشی‌ها قابل پشتیبانی نخواهد بود.

Genshin Impact

گنشین ایمپکت هم یکی دیگر از بازی‌هایی است که در نزد کاربران گوشی های اندرویدی بسیار محبوب است. با این حال مصرف باتری و افت سرعت و عملکرد گوشی، از جمله موارد اجتناب‌ناپذیر در حین اجرای این بازی است.

جهان گسترده و جزئیات گرافیکی بالای این بازی در کنار اجرا با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، مشخصات سخت افزاری قابل توجهی را طلب کرده و باعث مصرف انرژی زیاد آن می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد این مصرف بالا مانع هجوم آوردن گیمرها به این بازی فوق‌العاده نشده؛ چرا که تا به امروز، تعداد دانلودهای آن به بیش از ۵۰ میلیون بار رسیده است.

بنابراین اگر قصد دارید این بازی جهان باز فوق‌العاده را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید، درنظر داشته باشید که با این کار، مصرف انرژی گوشی خود را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهید و باعث خالی شدن سریع باتری خواهید شد.

بیشتر بخوانید  طراحی سایت

Alien: Isolation

بازی جذاب و پرگرافیک Alien: Isolation پورت اندرویدی یک بازی PC تحت همین نام است که قصد دارد تمام نقاط مثبت این عنوان را به دستگاه‌های اندرویدی بیاورد.

البته این بازی همان‌قدر که در ارائه یک تجربه اکشن و ترسناک تمام‌عیار موفق ظاهر می‌شود، قاتل باتری گوشی های اندرویدی هم هست.

بازی Alien Isolation البته برای کمک به بهینه‌سازی مصرف انرژی، چند مد مختلف گرافیکی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها بر روی ارائه بالاترین عملکرد در دستگاه‌های پریمیوم و قدرتمند متمرکز بوده و دیگری برای دستگاه‌های ضعیف‌تر طراحی شده و از طریق غیرفعال کردن برخی زرق و برق‌های گرافیکی، باعث وارد شدن فشار کمتر به دستگاه و مصرف کمتر باتری می‌شود.

بد نیست بدانید که در زمان انتشار این بازی، تنها ۳۳ مدل دستگاه اندرویدی توسط آن پشتیبانی می‌شدند که تعداد زیادی از آن‌ها گوشی‌ها و تبلت‌های پریمیوم سامسونگ بودند. بنابراین بسیاری علاقمندان، در آن زمان از تجربه این بازی بازماندند.

بنابراین اگر یک گوشی میانرده یا متوسط اندرویدی در اختیار دارید، بهتر است قید اجرای این بازی را بزنید. با این وجود، حتی اگر یک گوشی پرچمدار در اختیار دارید هم بدانید که نصب و اجرای این بازی مصرف باتری گوشی شما را به‌شدت افزایش خواهد داد.

 Hearthstone

بازی Hearthstone احتمالا بر روی اکثر گوشی‌های اندرویدی مدرن اجرا خواهد شد. با این حال، پیش از آن که متوجه شوید، حجم بالایی از حافظه‌تان اشغال شده و شارژ گوشی تحلیل می‌رود!

ممکن است این بازی علی‌الظاهر عنوان سبکی به نظر رسیده و مشخصات سخت افزاری چندان بالایی را طلب نکند؛ اما آپدیت‌های متعدد آن باعث شده که علاوه بر اشغال فضایی سنگین بر روی حافظه، شاهد مصرف بالاتر منابع دستگاه و افزایش مصرف باتری در هر آپدیت جدید شویم.

Hearthstone البته در گذشته از لحاظ فنی هم با مشکلات فراوانی روبرو بود؛ به‌طوری که افت شدید عملکرد دستگاه و کرش‌های گاه و بیگاه آن به یک عادت برای گیمرهای این بازی تبدیل شده بود.

خوشبختانه این مشکلات در نسخه‌های جدید بازی رفع شده؛ اما مسائلی نظیر مصرف بیش از اندازه باتری، حجم بالا و افت عملکرد دستگاه، از جمله ایراداتی هستند که بعید است به این زودی شاهد رفع‌شان باشیم.

Google Photos

گوگل فوتوز نیز از آن دسته اپلیکیشن های محبوب اندرویدی است که اگر به آن‌ها بی‌توجهی کنید، در چشم‌به‌هم‌زدنی باعث خالی شدن باتری گوشی اندرویدی شما خواهند شد!

البته میزان مصرف باتری این اپلیکیشن بیش از هرچیز به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. برای توضیح بیشتر بد نیست بدانید که این اپلیکشین توانایی آن را دارد که در پس‌زمینه، از تمامی تصاویر شما بکاپ گرفته و در درایو ابری‌تان ذخیره کند.

بنابراین اگر این قابلیت را غیرفعال نکرده باشید، ممکن است خیلی زود با پیامک پایان بسته روبرو شوید یا باتری گوشی‌تان به یکباره خالی شود!

در عین حال روش‌‌هایی وجود دارد که می‌توانید با بهره بردن از آن‌ها ضمن این که از تصاویرتان پشتیبان تهیه می‌کنید، مانع از مصرف بیش از اندازه اینترنت و شارژ باتری شوید. مثلا این قابلیت در اختیارتان قرار دارد که حجم فایل‌های آپلود شده در هر روز را به ۵ یا ۱۰ یا ۱۵ مگابایت محدود کنید.

علاوه بر این، می‌توان حجم فایل‌های بکاپ را نیز کاهش داد تا هم در مصرف داده صرفه‌جویی شود و هم شدت فعالیت پس‌زمینه کاهش پیدا کرده و دستگاه، دیرتر شارژ خالی کند.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *