تتر TRC20یا ERC20؟ / کدام یک بهتر است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

استیبل کوین تتر، برخلاف بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتالی که روی بلاک چین اختصاصی خود عرضه می‌شوند، یک توکن است

تترهای عرضه‌شده بر بستر شبکه اتریوم به‌خاطر امنیت و گستردگی پشتیبانی در برنامه‌های غیرمتمرکز و تترهای مبتنی بر بلاک چین ترون به‌دلیل ارزان‌بودن تراکنش‌ها و سرعت بالای انتقال میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از محبوبیت بیشتری برخودارند.

بیشتر کاربرانی که خرید تتر را برای سرمایه‌گذاری و انجام معاملات خود انتخاب می‌کنند، پس از دیدن انواع تتر در بلاک چین‌های مختلف با این پرسش مواجه می‌شوند که چگونه بهترین شبکه را برای نگهداری و انتقال تتر انتخاب کنند. در این مطلب، کارهای لازم برای انتخاب بهترین شبکه جهت نگهداری از تتر را شرح می‌دهیم.

انواع تتر در بلاک چین‌های مختلف

استیبل کوین تتر، برخلاف بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتالی که روی بلاک چین اختصاصی خود عرضه می‌شوند، یک توکن است. این بدان معناست که بلاک چین مستقل خود را ندارد و واحدهای آن رو شبکه‌های میزبان ذخیره می‌شوند.

اولین توکن‌های تتر در اکتبر ۲۰۱۴ (مهر ۱۳۹۳) با استفاده از پروتکل اُمنی (Omni) بر روی بلاک چین بیت کوین صادر شدند. آدرس کیف پول‌های تتر در لایه اُمنی و هزینه تراکنش‌های آن مشابه تراکنش‌های بیت کوین است.

این استیبل کوین، سپس در شبکه‌های اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین و اخیراً پروتکل‌های لایه ۲ از جمله آربیتروم و آپتیمیزم عرضه شده است. با افزایش تعداد بلاک چین‌ها، تتر نیز به عرضه USDT روی شبکه‌های مختلف ادامه داد و طبق داده‌های دیفای لاما، هم‌اکنون از ۶۳ شبکه مختلف پشتیبانی می‌کند.

سهم هر بلاک چین از عرضه تتر – منبع: دیفای لاما
سهم هر بلاک چین از عرضه تتر – منبع: دیفای لاما

تتر اتریوم

اتریوم دومین میزبان تتر پس از بیت کوین بود و عرضه تتر ERC20 از سال ۲۰۱۷ بر روی این بلاک چین آغاز شد. آدرس کیف پول‌های تتر اتریوم با «0x» آغاز می‌شود، کارمزد تراکنش‌های آن اغلب حدود یک دلار است که در زمان شلوغی شبکه می‌تواند افزایش یابد و پردازش تراکنش‌ها نیز بسته به گس پرداختی، معمولاً بین ۱۵ ثانیه تا ۵دقیقه طول خواهد کشید. درحال‌حاضر، حدود ۴۳درصد عرضه تتر معادل ۳۵.۸۳میلیارد دلار در شبکه اتریوم قرار دارد.

بیشتر بخوانید  ارز دیجیتال تلگرام (Toncoin) چیست؟

تتر ترون

تتر از سال ۲۰۱۹ شروع به عرضه استیبل کوین خود در بلاک چین ترون کرد. ترون، بزرگ‌ترین بلاک چین میزبان این استیبل کوین است و تترهای TRC20 هم‌اکنون ۴۸.۵درصد از عرضه این استیبل کوین به ارزش ۴۰.۴۱میلیارد دلار را تشکیل می‌دهند. آدرس کیف پول‌های ترون اتریوم با «T» آغاز می‌شود، کارمزد آن حدود ۲ دلار خواهد بود و تأیید هر تراکنش نیز حداکثر به ۳دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

تتر بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین، سومین شبکه محبوب برای انجام معاملات و انتقال تتر است. عملکرد تتر BEP20 بسیار مشابه ‌توکن‌های مبتنی بر اتریوم است و به همین دلیل امکان استفاده از آن در برنامه‌های غیرمتمرکز وجود دارد. به یاد داشته باشید که آدرس کیف پول‌های بایننس اسمارت چین نیز با ۰x آغاز می‌شوند و کاملاً مشابه اتریوم هستند. کارمزد تراکنش‌های تتر بایننس اسمارت چین حدود ۰.۰۳ دلار است و تأیید هر تراکنش نیز کمتر از ۵دقیقه طول خواهد کشید.

دیگر بلاک‌چین‌ها

در کنار این سه بلاک چین که بیش از ۹۶درصد عرضه تتر را به خود اختصاص داده‌اند، برخی کاربران از شبکه‌های سولانا، آولانچ، پالیگان و آربیتروم نیز به‌دلیل کارمزد پایین و سرعت بالای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

از تتر کدام شبکه استفاده کنیم؟

به‌طور کلی، برای پاسخ به این سؤال که روی کدام شبکه تتر بخریم باید ۴ ویژگی را مورد توجه قرار دهیم:

  • کارمزد تراکنش
  • سرعت انتقال
  • نقدینگی شبکه
  • پشتیبانی صرافی‌ها و کیف پول‌ها

در جدول زیر، این ویژگی‌ها را میان پرکاربردترین انواع تتر در بلاک چین‌های مختلف مقایسه کرده‌ایم:

مقایسه تراکنش‌های تتر در بلاک چین‌های مختلف
مقایسه تراکنش‌های تتر در بلاک چین‌های مختلف

با توجه حجم بالای نقدینگی تتر در شبکه‌های اتریوم و ترون می‌توان نتیجه گرفت که تتر ERC20 احتمالاً به‌خاطر امنیت و گستردگی پشتیبانی و تتر TRC20 نیز به‌دلیل ارزان‌بودن تراکنش‌ها و سرعت بالای انتقال درمیان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از محبوبیت بیشتری برخودارند.

بیشتر بخوانید  آشنایی گام به گام با تتر / رمز ارزی با ویژگی‌های منحصر به فرد

لازم به ذکر است که این اعداد حدودی هستند و کارمزد انتقال تتر در شبکه‌های مختلف به‌ویژه بلاک چین‌های اتریوم و ترون به‌وضعیت ترافیک شبکه بستگی دارد. برای مثال، درحالی‌که کارمزد شبکه اتریوم طی یک سال گذشته در محدود ۱ تا ۱.۵دلاری در نوسان بوده است، در اوایل ماه مه (اواسط اردیبهشت) تا ۳.۸ دلار نیز افزایش یافت.

انتقال تتر میان شبکه‌های مختلف

امکان انتقال مستقیم ‌توکن‌های تتر میان بلاک چین‌های مختلف وجود ندارد. به‌طور کلی برای ۲ راه برای انتقال تتر میان شبکه‌های مختلف وجود دارد: استفاده از صرافی‌های متمرکز یا پل‌های میان‌زجیره‌ای غیرمتمرکز.

در‌حال‌حاضر بیشتر صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال از چندین شبکه مختلف برای تتر پیشتیبانی می‌کنند. فرض کنید می‌خواهید تترهای TRC20 خود را به یک شبکه دیگر منتقل کنید. ابتدا باید توکن‌های خود را به صرافی موردنظر انتقال دهید. سپس در بخش برداشت کیف پول خود، شبکه جدید را انتخاب کرده و آدرس کیف پول مناسب با آن شبکه را وارد کنید.

به یاد داشته باشید برای انتقال تتر از کیف پول‌ خود به صرافی نیاز به مقداری توکن بومی آن بلاک چین (ETH برای اتریوم و TRX برای ترون) برای پرداخت کارمزد تراکنش دارید.

در روش دوم، ابتدا باید پل میان‌زنجیره‌ای را انتخاب کنید که از ۲ شبکه مبدأ و مقصد موردنظر شما پشتیبانی می‌کند. سلر سی‌بریج (Celer cBridge) و کراس‌چین بریج (Cross-Chain Bridge) دو پل میان‌زنجیره‌ای محبوب هستند که از بیشتر شبکه‌های پرکاربرد تتر پشتیبانی می‌کنند. برخی پروژه‌ها مثل پالیگان نیز پل‌های خاص خود را برای انتقال تتر از اتریوم به بلاک چین خود دارند. پس از اتصال کیف پول خود به این پروتکل‌ها کافی است تا شبکه مقصد را انتخاب کرده و انتقال را انجام دهید.

بیشتر بخوانید  بازگشت بایننس به ژاپن بعد از ۵ سال

جمع‌بندی

در نهایت باید مناسب‌ترین شبکه برای خرید و نگهداری تتر را بر اساس اولویت‌های خود و با درنظرگرفتن فاکتورهایی چون هزینه تراکنش، سرعت انتقال، امنیت و پایداری شبکه و دسترسی آن در صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلف انتخاب کنید.

به‌طور معمول، کاربرانی که از تتر اتریوم استفاده می‌کنند، پایداری و امنیت شبکه را در اولویت قرار می‌دهند. اگر کارمزد تراکنش و سرعت انتقال برای شما مهم است می‌توانید از شبکه‌های ترون، بایننس اسمارت چین یا پالیگان استفاده کنید. آربیتروم و آپتیمیزم نیز به‌عنوان محبوب‌ترین راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم جایی میان این شبکه‌ها دارند.

منبع: ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *