اعتصاب در ردیت؛ وضعیت قرمز در صفحه اول اینترنت

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

بیش از 8000 ساب‌ردیت – محل بحث‌های اصلی ردیت – در اعتراض به قیمت‌گذاری API این سایت خاموش یا در وضعیت فقط خواندن قرار گرفتند. این اتفاق به این دلیل رخ داد که بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث مانند Apollo و ردیت is Fun به دلیل هزینه بالای دسترسی به API از قصد خود برای تعطیلی سخن گفتند.

خاموشی که از روز دوشنبه آغاز شد و به مدت 48 ساعت ادامه خواهد داشت، تلاشی هماهنگ بین ده‌ها هزار ناظر و میلیون‌ها کاربر ردیت برای اعتراض به این مسئله است. وضعیت به گونه‌ای خواهد بود که غیر مشترکین نمی‌توانند محتوای موجود را مشاهده کنند و مشترکین نمی‌توانند محتوای جدیدی پست کنند یا نظر دهند. برخی از ساب‌ردیت‌های معترض در حالت فقط خواندن باقی خواهند ماند. شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند در مورد تغییرات قیمت API با گذاشتن نظرات منفی در برنامه رسمی ردیت صحبت کنند و همچنین سایت را به نفع پلتفرم‌های غیر ردیت تحریم کنند تا ترافیک آن کاهش یابد.

تا بعد از ظهر دوشنبه، 28606 ناظر در این اعتصاب شرکت کردند بیش از 8300 ساب‌ردیت برای حمایت از جنبش تعهد داده‌اند که خصوصی شوند. بر اساس پستی در r/Save3rdPartyApps، برخی از ساب‌ردیت‌ها متعهد شدند که به طور دائم تعطیل شوند، مگر اینکه ردیت به اندازه کافی به نگرانی‌های کاربران خود رسیدگی کند. محبوب‌ترین زیرمجموعه‌های شرکت‌کننده در این خاموشی و اعتصاب عبارت‌اند از: r/funny، r/aww، r/gaming، r/Music، r/Pics، r/science و r/todayilearned. پایگاه کاربری مجموع تمام ساب‌ردیت‌های معترض بالغ بر 2.8 میلیارد است که شامل همپوشانی قابل توجهی از کاربرانی است که در چندین ساب‌ردیت معترض مشترک شده‌اند.

بیشتر بخوانید  اپل واچ سری 9 چه ویژگی‌های جدیدی خواهد داشت؟

تا به حال، دسترسی به API ردیت رایگان بوده است. این کار به یک برنامه شخص ثالث اجازه می‌دهد با یک وب‌سایت ارتباط برقرار کند. رای دادن به یک پست، نظر دادن، مرور ساب‌ردیت‌ها و سایر تعاملاتی که کاربران با استفاده از یک برنامه شخص ثالث دارند به دسترسی به API نیاز دارد.

از اول جولای، قیمت دسترسی API بر اساس میزان مصرف داده تعیین می‌شود که برای بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث بسیار گران تمام خواهد شد. این هزینه برای بسیاری از توسعه‌دهندگان مستقل که برنامه‌های پرمخاطب را اجرا می‌کنند، از جمله Apollo غیرقابل تحمل است. برای نمونه قیمت‌گذاری جدید برای آپولو 20 میلیون دلار در سال هزینه خواهد داشت.

ردیت فکر می‌کند که با توجه به حجمی که برنامه‌های پرمصرف دارند آن‌ها باید هزینه‌ای متحمل شوند تا در نهایت بخشی از هزینه سایت اصلی را تامین کنند، اما مسئله این جا است که اکثر این برنامه‌ها چنین توانی را ندارند.

ردیت سایت بسیار مهمی در فضای اینترنت است. شما می‌توانید تقریباً هر چیزی را در دنیای گسترده ردیت پیدا کنید – به همین دلیل است که این پلتفرم به عنوان “صفحه اول اینترنت” شناخته می‌شود. حالا باید دید اعتراض صفحه اول اینترنت را مجبور به تغییر سیاست می‌کند یا باعث آسیب‌های جدی به آن خواهد شد؟ شاید هم هیچ کدام از این اتفاق‌ها رخ ندهد و کاربران در نهایت با ردیت همراه شوند.

برای پاسخ به این سوال باید کمی صبر کرد. اما باید به خاطر سپرد که ریشه چنین رفتی تلاش شرکت‌های هوش مصنوعی برای آموزش زبان‌های جدید خود روی محتوای سایت‌هایی مثل ردیت است. ردیت با این سازوکار نوعی سپر دفاعی در برابر این شرکت‌ها نیز خلق کرده است.

بیشتر بخوانید  خداحافظ لست‌پس (LastPass)؛ بهترین نرم افزارهای مدیریت رمز عبور که باید بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *