لگد مایکروسافت به توییتر؛ منتظر جنگ تازه ماسک باشیم؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ایلان ماسک در تاریخ 28 اکتبر 2022 در توییتی نوشت «پرنده آزاد شد» تا از تکمیل معامله 44 میلیارد دلاری خرید توییتر خبر دهد. بعد هم با کلی سر و صدا در دفتر توییتر حاضر شد. حالا پس از گذشت حدود شش ماه از این تاریخ، تغییرات بسیاری در توییتر رخ داده است.

تیک‌های آبی پولی فعال شده‌اند، سه موج تعدیل نیروی جدی در توییتر رخ داد، تیک‌های طلایی پولی رونمایی شدند و در تازه‌ترین اقدام استفاده از API توییتر پولی شد.

اما چرا ماسک چنین کاری را می‌کند؟ ایلان ماسک شرکتی را خرید که از سال 2006 عمدتاً زیان‌ده بوده است. بله! توییتر مشهور و پر ماجرا در بیشتر سال‌های گذشته یک شرکت زیان‌ده بوده، شاید برای همین است که جک دورسی، مؤسس و مدیرعامل اسبق توییتر، اقدامات ماسک را تنها راه نجات توییتر می‌داند.

با این همه به باور بسیاری ماسک با تصمیمات خود او بر این شرایط دامن زد و باعث شد خیلی از خریداران تبلیغات همکاری با این شرکت را متوقف کنند. این اتفاق در حالی افتاد که تبلیغات همواره مهم‌ترین منبع درآمد توییتر بوده است. خود ماسک هم نصف شدن ارزش توییتر را تأیید کرده است. حالا نیز به نظر می‌رسد ضربه اساسی دیگری قرار است به توییتر بخورد آن هم از سوی مایکروسافت.

حذف توییتر از پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت

رسانه‌های بسیاری گزارش داده‌‎اند که مایکروسافت هفته آینده توییتر را از پلتفرم تبلیغاتی خود کنار می‌گذارد، تقریباً دو ماه پس از اینکه توییتر اعلام کرد که شروع به دریافت حداقل 42000 دلار در ماه از استفاده‌کننده‌های API خود می‌کند، مایکروسافت چنین تصمیمی گرفت.

بیشتر بخوانید  انتشار بینگ چت برای کاربران گوگل کروم و سافاری

طبق گزارش Wired کاربران در اوایل ماه مارس ایمیل‌هایی درباره جزئیات قیمت‌گذاری جدید دریافت کردند، قیمت‌گذاری که شامل مؤسسات تحقیقاتی هم بود. بسیاری به این قیمت‌ها اعتراض داشتند، اما بعید است مشکل مایکروسافت صرفاً قیمت استفاده از API توییتر باشد.

مایکروسافت با ارزش بازار 2.15 تریلیون دلاری و تقریباً 100 میلیارد دلار سود نقدی در پایان سال گذشته، بدیهی است که پول لازم دارد تا آنچه را که می‌خواهد از توییتر بگیرد و هزینه آن را بدهد، در نتیجه به نظر می‌رسد اقدام مایکروسافت دلایل دیگری دارد.

به طور خاص، آنچه مایکروسافت به مشتریان خود گفت این است که «از ۲۵ آوریل ۲۰۲۳، کمپین‌های هوشمند با چند پلتفرم دیگر از توییتر پشتیبانی نمی‌کنند» و «مرکز بازاریابی دیجیتال (DMC) دیگر از توییتر پشتیبانی نخواهد کرد.»

این حرکت‌ها به این معنی است که کاربران خدمات مایکروسافت در حوزه تبلیغات دیگر نمی‌توانند به حساب توییتر خود دسترسی داشته باشند یا از طریق سرویس رایگان مدیریت رسانه‌های اجتماعی مایکروسافت، توییت‌ها را ایجاد، برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

همان‌طور که Mashable در یک گزارش مرتبط اشاره می‌کند، شرکت‌هایی که از تبلیغات مایکروسافت استفاده می‌کنند همچنان می‌توانند از طریق این پلتفرم محتوا را برای فیس‌بوک، اینستاگرام و لینکدین مدیریت و ایجاد کنند.

جای تعجب نیست که ایلان ماسک، مالک و مدیر توییتر، این اقدام را آزاردهنده می‌بیند. او حتی امروز در توییتر مایکروسافت را تهدید به اقدام قانونی کرد. ظاهراً ماسک می‌خواهد از مایکروسافت به خاطر تمرین دادن هوش مصنوعی ChatGPT با داده‌های عمومی توییتر شکایت کند.

همان‌طور که حدس زده‌اید دلیلی برای خصومت بین مایکروسافت و توییتر وجود دارد و آن هوش مصنوعی شرکت OpenAI است. مایکروسافت میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است که ماسک در سال 2015 آن را تأسیس کرد و چندین سال بعد رها کرد. طبیعتاً برای ماسک چندان خوشایند نیست که پروژه به ظاهراً شکست‌خورده‌اش توسط رقیب پر و بال بگیرد و رشد کند.

بیشتر بخوانید  پاسخ به ده پرسش پرتکرار درباره ChatGPT

در هر صورت این حرکت مایکروسافت در زمان بدی برای ماسک انجام می‌شود. ماسک اخیراً فعالانه‌تر برای جلب نظر تبلیغ‌کنندگان تلاش کرده است، آن هم پس از اینکه طبق گزارش‌ها بیش از نیمی از 1000 تبلیغ‌کننده برتر توییتر را پس از خرید این پلتفرم در اواخر اکتبر از دست داد.

همین دیروز، ماسک در میامی با رئیس تبلیغات جهانی و مشارکت در NBCUniversal روی سن رفت و ظاهراً در طول مصاحبه گفت که آماده شنیدن نگرانی‌های موجهی که ممکن است تبلیغ‌کنندگان درباره توییتر داشته باشند است. در چنین شرایطی مشخص است که اقدام مایکروسافت جدای از ضرر مالی مستقیم برای توییتر تا چه اندازه می‌تواند برای برند این پلتفرم مضر باشد.

چندی پیش گزارشی از وب‌سایت پلتفرمر منتشر شد که نشان داد درآمد روزانه توییتر نسبت به بازه زمانی پارسال 40 درصد کمتر شده است. از سوی دیگر بر اساس اطلاعات شرکت MediaRadar، شرکت‌های داروسازی ایلای لی‌لی و فایزر و خرده‌فروشی Macy در دو ماه نخست سال جاری میلادی هیچ هزینه‌ای در توییتر صرف نکرده‌اند. به جز این برخی شرکت‌های بزرگ نیز هزینه تبلیغات خود را به شدت کاهش دادند.

حالا باید صبر کرد و دید چه می‌شود. آیا برنامه ماسک توییتر را نجات می‌دهد یا مشکلات توییتر آقای میلیاردر را غرق می‌کند؟ شاید نظر بسیاری این باشد که ماسک بالاخره توییتر را نجات می‌دهد، اما نباید مشکلات و البته اشتیاق رقبا برای شکست ماسک را دست کم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *