آمازون و هوش مصنوعی؛ الکسا با هوش مصنوعی باهوش‌تر و قوی‌تر می‌شود!

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

در جلسه کسب درآمد سه‌ماهه اول شرکت، اندی جاسی، مدیرعامل آمازون اعلام کرد که این شرکت در حال کار بر روی یک مدل زبان بزرگ است که «بسیار بزرگ‌تر، بسیار تعمیم‌یافته‌تر و توانمندتر» برای پشتیبانی از الکسا است.

جاسی معتقد است که با این مدل زبان بزرگ، آمازون الکسا را به سمت تبدیل شدن به بهترین دستیار شخصی در جهان سوق می‌دهد. این اعلامیه پس از آن منتشر شد که این شرکت هزاران کارمند خود را اخراج و خط تولید محصولات Halo را متوقف کرد.

در متن جلسه منتشر شده از این جلسه جاسی تصدیق می‌کند که الکسا با یک مدل زبان بزرگ پشتیبانی می‌شد، اما به زودی با دستیار مجازی مجهز می‌شود که می‌تواند وظایف پیچیده‌تری را انجام دهد. مدل‌های زبان بزرگ اخیراً مورد توجه قرار گرفته‌اند، زیرا ChatGPT انقلابی در صنعت فناوری ایجاد کرده است.

جاسی می‌گوید که او معتقد است این تلاش موفقیت‌آمیز خواهد بود زیرا بسیاری از مشتریان آمازون چندین دستگاه در خانه‌های خود دارند که از الکسا پشتیبانی می‌کنند. جاسی می‌گوید که تک‌تک کسب‌وکارها در آمازون «بر روی مدل‌های زبانی بزرگ ساخته می‌شوند تا تجربیات مشتری‌مان را دوباره خلق کنیم، و شما تأثیر آن را در تک‌تک مشاغل، فروشگاه‌ها، تبلیغات، دستگاه‌ها و سرگرمی‌های آمازون خواهید دید.»

به گفته جاسی، مدل‌های زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد تا چند ماه پیش و قبل ظهور ChatGPT چندان چشمگیر و قابل توجه نبودند، اما اکنون این فناوری‌ها قابلیت این را دارند که هر جنبه‌ای از تجربه مشتری‌های آمازون را تغییر دهند.

اینکه چگونه این فناوری‌ها نحوه تعامل ما با الکسا را تغییر خواهند داد، مشخص نیست. اما فکر کردن به این موضوع که وقتی الکسا به قابلیت‌های مکالمه و جمع‌آوری اطلاعات جامع‌تری مجهز شد، چه کارهایی می‌تواند بکنند، جذاب است.

بیشتر بخوانید  کاهش تعداد کاربران ChatGPT برای اولین‌بار از زمان عرضه عمومی

شاید الکسا بتواند تفاوت‌های ظریف ارتباطات انسانی را بهتر درک کند و مکالمات انسانی را بهتر تقلید کند. ممکن است روزهای «نه، نه پاپ راک، الکسا، گفتم هیپ‌هاپ پخش کن» گذشته باشد یا شاید الکسا بتواند به شما بگوید نزدیک‌ترین فروشگاهی را که محصول مورد نظرتان را می‌فروشد کدام است.

برخلاف مایکروسافت، گوگل، متا و ایلان ماسک که برنامه‌های مشخصی برای رقابت در دنیای هوش مصنوعی دارند تا همین اواخر، غول‌های فناوری اپل و آمازون در مورد برنامه‌های خود برای استفاده از مدل‌های زبان بزرگ و هوش مصنوعی برای ارتقای دستیارهای صوتی موجود خود سکوت کرده بودند.

حالا اما به نظر می‌رسد فضا تغییر کرده است. سیریِ اپل از قدیمی‌ترین دستیاران صوتی و الکسای آمازون از مشهورترین و پرکاربردترین دستیاران صوتی است؛ در نتیجه ورود هر کدام از این دو غول می‌تواند صفحه جدیدی را در صنعت هوش مصنوعی ورق بزند. آمازون به جز الکسا، یک سرویس پخش ویدئو مشهور، بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان، انواع خدمات ابری و ده‌ها سرویس دیگری دارد. ورود هوش مصنوعی به هر کدام از این محصولات می‌تواند تجربه ما را دگرگون کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *