تاثیر متاورس بر اقتصاد و دنیای ارزهای دیجیتال

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

مبالغ هنگفتی صرف ساخت دنیای متاورس (Metaverse) می‌شود، دنیایی ثانویه که در آن می‌توانید بدون ترک خانه خود با دیگران بازی کنید، مردم مناطق مختلف جهان را به معنی واقعی کلمه ملاقات کنید یا یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس جراحی دانشگاه جان هاوکینز باشید.

اما آیا دنیای مجازی گسترده خطوط واقعیت را محو خواهد کرد و ساختارهای زندگی ما، بخصوص ارتباطات اجتماعی و اقتصادی، را برای همیشه دگرگون می‌کند؟ اقتصاد متاورسی اصطلاحی است که در سال‌های اخیر بروز کرده و علایق سرمایه‌گذاری نوینی را به وجود آورده است. اقتصاد همیشه یک رکن اساسی در پیشرفت جوامع و حتی شکل‌گیری ساختارهای اجتماعی بوده است.

متاورس چیست؟

متاورس، کلمه‌ای که بر سر زبان‌ها افتاده و مردم با زمینه فکری و تجربی متفاوت را به اظهار نظر درباره آن و آینده دنیای متأثر از آن وا داشته است. با وجود تازگی این دنیای مملو از فناوری، کلمه متاورس (ترکیب Meta و Universe) در سال 1992 و در قالب یک رمان علمی تخیلی بروز کرد.

تعریف دقیق متاورس، چرایی و چگونگی آن، دشوار است چراکه این دنیای ماورائی همچنان در حالت تشکیل زیرساخت‌های خود است و هنوز به قالبی نرسیده که بتوان با جملات دقیق آن را ترسیم کرد. با این حال، می‌توان متاورس را دنیایی دیجیتال دانست که موازی با دنیای واقعی و متناظر با ماهیت آن، تکه تکه و مفهوم به مفهوم، ساخته می‌شود.

تاثیرات متاورس بر دنیای ارزهای دیجیتال

ارتباطات بین دنیای مالی، مجازی و فیزیکی به طور فزاینده‌ای به یکدیگر مرتبط شده است. مانند دستگاه‌هایی که برای مدیریت زندگی خود استفاده می‌کنیم که تقریباً با فشار یک دکمه به هر چیزی که می‌خواهیم دسترسی پیدا می‌کنیم. اکوسیستم ارزهای دیجیتال نیز از این امر جدا نیست. NFTها، بازی‌های بلاک چینی و پرداخت‌های دیجیتال دیگر فقط به کدهای رمزنگاری محدود نمی‌شوند. اکنون همه آن‌‎ها به عنوان بخشی از یک متاورس در حال توسعه به راحتی در دسترس عموم هستند.

بیشتر بخوانید  نقش هوش مصنوعی در تحول مالی؛ از دقت بیشتر تا سود بیشتر

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT (Non-fungible token) رکوردهای از مالکیت دیجیتال هستند که بر روی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. NFTها به‌ویژه، با تعریف احراز هویت دارایی‌ها و اعتباردهی به اشخاص، پایه‌های اصلی اقتصاد متاورس را تشکیل می‌دهند.

درواقع، NFTها سندهای دیجیتالی هستند که مالکیت را در فضای مجازی تعریف و تثبیت می‌کنند. هر NFT با یک کلید رمزگذاری‌شده محافظت می‌شود که امکان حذف، تغییر یا کپی آن وجود ندارد. بنابراین، تخصیص و تایید هویت دارایی‌های دنیای متاورس بسیار قابل‌اطمینان، معتبر و غیرمتمرکز است.

اگرچه استفاده از NFTها با تخصیص مالکیت به اشیاء هنری آغاز شد، اما اکنون به ابزارهایی همه‌گیر در سندگذاری تمام ماهیت‌های مجازی تبدیل شده‌اند. NFTها سرآغاز یک جریان جدید در سندگذاری، ثبت و تخصیص مالکیت هستند تا آنچه دنیای واقعی از 2000 سال پیش شروع به استقرار آن کرد را در بازه‌ی زمانی بسیار کوتاه‌تر به جهان متاورس منتقل کنند.

شکل‌گیری متاورس و اقتصاد بدون محدودیت آن

متاورس با ایجاد یک دنیای دیجیتالی نامحدود و فارق از اتفاقات و تنش‌های سیاسی، مکانی امن برای سرمایه‌گذاری و رقابت اقتصادی است که شکل و شمایل اقتصاد کنونی را به کلی تغییر خواهد داد. با توجه به ماهیت بلاک چینی متاورس انتظار می‌رود که حجم زیادی از سرمایه به حوزه‌ی کریپتوکارنسی سرازیر شود.

ماک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک نام برند فیسبوک را به متا (Meta) تغییر داد و با این کار اعلام کرد که می‌خواهد یکی از بنیان‌گذاران اصلی تکنولوژی متاورس باشد و بیشترین تاثیر را بر شکل‌گیری این جهان دیجیتالی بگذارد. حتی ایگور تاسیچ، بنیان‌گذار شرکت مشاوره‌ی متاورس در یک مصاحبه گفت؛

متاورس می‌تواند یک دنیای جدید پیش روی ما بگذارد و ترکیبی از احساس حضور فیزیکی و دیجیتالی را برای اولین بار در دسترس کاربران قرار بدهد. این انقلاب تکنولوژیکی پتانسیل تبدیل شدن به مهم‌ترین دستاورد قرن ۲۱ را دارد.

متاورس یک مفهوم جدید است، حتی جدید‌تر از کریپتوکارنسی که سال‌های زیادی از ظهور آن نگذشته است، در این دنیای دیجیتال هر فرد با ظاهر دلخواه دیجیتالی خود فارق از هر تنوع جغرافیایی و نژادی حضور پیدا می‌کند و توانایی هر فعالیتی از علمی و اقتصادی گرفته تا تفریحی و سرگرمی را دارد.

با افزایش محبوبیت متاورس و افزایش کاربران آن، نیاز به ارز‌های دیجیتالی و توکن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود و تعداد بیشتری از مردم دنیا با تبدیل پول‌های رسمی به ارز دیجیتال و توکن در صرافی‌ها به افزایش حجم بازار کریپتوکارنسی کمک می‌کنند.
انتظار می‌رود که کاربران این حوزه نسبت بیشتر شوند. در نتیجه نیاز به ارز‌های دیجیتال و توکن‌ها نیز بیشتر می‌شود و با افزایش قابل توجه تعداد متقاضیان بازار ارزهای دیجیتال مواجه خواهیم شد.

این موضوع باعث افزایش حجم دارایی ارزشمند دیجیتالی می‌شود، به بیان ساده‌تر پول بیشتری به دنیای ارزهای دیجیتال وارد می‌شود چرا که کاربران همواره به دنبال تبدیل پول‌های رسمی به رمز ارزها هستند. تعداد توکن‌ها در گردش روز به روز افزایش پیدا می‌کند و حجم بازار ارزهای دیجیتال نیز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید  آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

تاثیر متاورس بر اقتصاد جهانی

کارمندان ماهر می‌توانند بدون نیاز به ترک کشور خود برای موقعیت‌های شغلی مختلف درخواست دهند. این بدان معنا است که کارمندان شروع به درآمد زایی می‌کنند و درآمدهای آنان در نهایت به شاخه مختلف اقتصاد جهانی هدایت می‌شود. و با تکامل متورس، این فرصت‌ها بسیار افزایش می‌یابد.

متاورس، پلتفرم‌های کار از راه دور را قادر می‌سازد تا به طور تصاعدی رشد کنند. کاربران می‌توانند بدون توجه به موقعیت مکانی به مجموعه‌های اداری کامل، تعامل با همکاران و موارد دیگر دسترسی داشته باشند. این پیشرفت، گزینه‌های استخدامی را برای کاربران در هر جامعه و دولتی گسترش می‌دهد و پول نقد را به اقتصادهای ملی منتقل می‌کند که ممکن است قبلاً از دریافت آن عاجز بوده باشند. و در نهایت متاورس می‌تواند باعث رشد چشمگیر اقتصاد جهانی شود و با از بین بردن حد و مرزها و گسترش دادن کسب و کارهای مجازی به هدف اصلی خود یعنی خلق دنیایی بدون محدودیت و حد و مرز برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *