ارز دیجیتال فانتوم (Fantom) چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که هدف آن حل چالش‌های مقیاس‌پذیری سایر بلاک‌چین‌ها با مکانیسم اجماع لاچسیس (Lachesis) است.

FTM توکن بومی شبکه Fantom است، برای استکینگ، رأی دادن، پرداخت‌ها و پوشش هزینه‌های تراکنش در Fantom استفاده می‌شود.

Fantom به دلیل تمرکز بر مقیاس‌پذیری، به یک شبکه محبوب تبدیل شده است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد dApps بسازند و قراردادهای هوشمند را اجرا کنند و در عین حال یک توکن بومی (FTM) را برای پرداخت‌ها ارائه دهند.

Fantom یک پلتفرم بلاک‌چین مبتنی بر قرارداد هوشمند است که هدف آن پرداختن به چالش‌های معاوضه‌های غیرمتمرکز، امنیت و مقیاس‌پذیری است که بسیاری از بلاک‌چین‌ها با آن روبرو هستند.

این سه عنصر معمولاً به عنوان «سه‌گانه بلاک‌چین» شناخته می‌شوند، به این معنی که تمرکز بر دو مورد اغلب مستلزم گذشتن از دیگری است. هدف Fantom غلبه هر سه چالش با مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) موسوم به لاچسیس است.

لاچسیس چیست؟

آن‌چنان‌که گفته شد مشکل اصلی بلاک‌چین‌ها سه‌گانه‌ها بلاک‌چین است که فانتوم این چالش را با استفاده از الگوریتم اجماع ناهم‌زمان تحمل خطا بیزانس (aBFT) حل می‌کند که اجازه می‌دهد تراکنش‌ها به صورت ناهم‌زمان پردازش و سرعت و توان عملیاتی افزایش پیدا کند.

این بلاک‌چین از طریق لاچسیس به فرایندی عادلانه دست‌یافته که هر کاربری می‌تواند در هر زمانی به آن بپیوندد و از آن خارج شود. در این مکانیزم همه نودها (Node) برابر هستند و نودی با تعداد ارز بیشتر نمی‌تواند پیشتاز باشد. این قابلیت فانتوم، آن را به بلاک‌چینی غیرمتمرکز و امن بدل کرده که توان پردازش بیش از ۳۰۰ هزار تراکنش در ثانیه را دارد. طبق اطلاعات ارائه شده در سایت رسمی Fantom، این شبکه قادر است تراکنش‌ها را طی یک الی دو ثانیه پردازش کند.

بیشتر بخوانید  راه‌اندازی شرکت هوش مصنوعی جدید ایلان ماسک به نام xAI

چه کسانی فانتوم را خلق کردند؟

طراح شبکه فانتوم آندره کرونیه (Andre Cronje) است که می‌توان او را مهم‌ترین چهره رسانه‌ای فانتوم دانست، با این همه او خالق فانتوم نیست.

بنیان‌گذار شبکه فانتوم دکتر آن بیونگ یک (Ahn Byung Ik) است. او دکترای علوم کامپیوتر دارد و رییس انجمن تکنولوژی غذایی کره جنوبی است. او در حال حاضر ارتباطی با شبکه فانتوم ندارد.

مایکل کنگ (Michael Kong) اکنون مدیرعامل بنیاد فانتوم است. او پیش از فعالیت در Fantom هفت سال تجربه کار در حوزه بلاک‌چین به‌عنوان توسعه‌دهنده قرارداد هوشمند دارد. او علاوه‌بر سمت مدیریت اجرایی، مدیر ارشد اطلاعاتی فانتوم نیز هست. کنگ یکی از اولین دی‌کامپایلرهای زبان سالیدیتی را نوشته و یکی از اولین آشکارسازهای آسیب‌پذیری در قراردادهای هوشمند را هم کشف کرده است.

فانتوم به طور رسمی در سال 2018 تأسیس شد و بنیاد فانتوم در دو دور سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلار سرمایه جذب کرد. شبکه آزمایشی در دسامبر 2018 راه‌اندازی شد.

از آن زمان این پروژه بودجه اضافی را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیشرو در بلاک‌چین دریافت کرده است، از جمله:

35 میلیون دلار از Alameda Research

15 میلیون دلار از HyperChain Capital

20 میلیون پوند از BlockTower Capital

شبکه اصلی Fantom در دسامبر 2019 با مجموع 3.175 میلیارد FTM راه‌اندازی شد.

چرا فانتوم ارزشمند است؟

وجود لاچسیس در کنار امکان ساده ساخت dapp و قرارداد هوشمند روی فانتوم، آن را به پلتفرمی جذاب بدل کرده است. در حال حاضر، ده‌ها پروژه از ارائه‌دهندگان برنامه‌ها تا پروتکل‌هایی که از کار Fantom در فضای غیرمتمرکز مالی (DeFi) پشتیبانی می‌کنند، در شبکه مستقر شده‌اند. اینها شامل 1Inch برای مبادلات زنجیره‌ای متقابل، SushiSwap – یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز، BitGem و Bitlootbox NFTs و Travala – می‌شوند.

بیشتر بخوانید  ارز دیجیتال کاردانو (Cardano) چیست؟

معماری فانتوم

معماری شبکه فانتوم از ۳ سطح یا لایه تشکیل شده است؛ لایه اصلی اپرا (Opera Core)، لایه افزار اپرا (Opera Ware) و لایه اپلیکیشن (Application) در ادامه به بررسی هر کدام از این ۳ لایه می‌پردازیم.

لایه اصلی اپرا

لایه اصلی و بنیادین شبکه مسئولیت حفظ اجماع میان نودها از طریق پروتکل لاچسیس را برعهده دارد. Opera را می‌توان شبکه اصلی فانتوم نامید. یکی دیگر از وظایف این لایه ایجاد بلاک‌های جدید در زنجیره است. اپرا از تکنولوژی DAG برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند که بسیار جالب و در نوع خود متفاوت است.

لایه افزار اپرا

Opera Ware Layer، لایه میانی پروتکل فانتوم است و طراحی شده تا عملیات‌های پلتفرم مانند ایجاد پاداش، پرداخت‌ها و نوشتن داده‌ها را اجرا کند.

لایه اپلیکیشن

بالاترین و سطحی‌ترین لایه در معماری شبکه، لایه اپلیکیشن اپرا است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که با استفاده از API عمومی و متن‌باز، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در بستر لایه افزار اپرا ایجاد کنند.

کاربردهای ارز FTM

Staking یا سپرده‌گذاری

بر اساس مدل اثبات سهام عمل می‌کند، به این معنی که شبکه به کاربرانی متکی است که توکن‌های FTM خود را قفل می‌کنند تا به شبکه اعتبار دهند. مالکان می‌توانند توکن‌های خود را از این طریق برای کسب پاداش‌های پرداخت شده در FTM به اشتراک بگذارند.

حق حاکمیت

ماهیت غیرمتمرکز Fantom به این معنی است که داشتن و به اشتراک گذاشتن توکن‌های FTM به دارندگان اجازه می‌دهد تا در مورد تصمیمات حیاتی پلتفرم رأی دهند.

پرداخت

کاربران می‌توانند FTM را در مقایسه با سایر شبکه‌های بلاک‌چین سریع‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر از طریق شبکه Fantom ارسال کنند.

بیشتر بخوانید  تاثیر قابل توجه توییت‌های ماسک و ربات‌های توییتر بر قیمت آلت‌کوین‌ها

کارمزد

توکن‌های FTM را می‌توان برای پوشش هزینه‌های شبکه برای تراکنش توکن‌ها و استقرار قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین فانتوم استفاده کرد.

سرمایه‌گذاری در فانتوم مناسب است؟

با توجه به نوسانات بازار کریپتو، هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند صد در صد مطابق انتظارات شما پاداشی به همراه داشته باشد. در نتیجه، همیشه قبل از سرمایه‌گذاری پول خود، در مورد پروتکل، تیم، حامیان مالی و مشارکت‌ها تحقیق کنید. هرگز بیش از توان مالی خود سرمایه‌گذاری نکنید.

علی‌رغم اینکه Fantom یک پلتفرم بسیار مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های کاربردی سازمانی و برنامه‌های رمزنگاری شده است، یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست؛ بنابراین، آیا باید در Fantom (FTM) سرمایه‌گذاری کنید؟ بازار غیرقانونی کریپتو مستعد هک‌ها، کلاهبرداری‌ها و تهدیدهای سایبری است که FTM را مانند بسیاری دیگر به یک دارایی سرمایه‌گذاری پرخطر تبدیل می‌کند؛ بنابراین، با مسئولیت خود سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *