انویدیا جدیدترین عضو باشگاه یک تریلیون دلاری‌ها

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

افزایش تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی این شرکت باعث شده تا انویدیا به جایگاه برتر در یکی از انحصاری‌ترین باشگاه‌های اقتصادی وال‌استریت برسد. این سازنده تراشه در روز سه‌شنبه به ارزش بازار یک تریلیون دلار رسید.

انویدیا نهمین شرکت در سطح جهان است که به چنین موفقیتی دست یافته است و تنها پنج شرکت دیگر در سراسر جهان در حال حاضر دارای این امتیاز هستند: اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون و آرامکو- شرکت نفتی- عربستان سعودی.

انویدیا هفته گذشته وال‌استریت را غافلگیر کرد، زیرا درآمدهای بسیار بالای فعلی و پیش‌بینی درآمد بسیار قوی برای سال آینده را گزارش کرد. این گزارش که عمدتاً به دلیل رونق اخیر در هوش مصنوعی تقویت شده است، قیمت سهام این شرکت را بالاتر برد و موقعیت آن را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سهامی عام در جهان تضمین کرد.

انویدیا تراشه‌هایی می‌سازد که با آن می‌توان هوش مصنوعی ساخت، نوعی هوش مصنوعی که می‌تواند در پاسخ به درخواست‌های کاربر، محتوای جدیدی مانند متن و عکس ایجاد کند. این نوع از هوش مصنوعی است که زیربنای ChatGPT، Bard Google، Dall-E و بسیاری از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی دیگر را شکل می‌دهد.

سه‌ماهه گذشته، سود شرکت با 26 درصد افزایش به 2 میلیارد دلار و فروش 19 درصد افزایش یافت و به 7.2 میلیارد دلار رسید که هر کدام به راحتی از پیش‌بینی‌های تحلیلگران وال‌استریت فراتر رفتند. چشم‌انداز انویدیا برای سه‌ماهه جاری نیز به طور قابل توجهی – حدود 50٪ – بیشتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بود.

سهام این شرکت در سال جاری تاکنون حدود 180 درصد افزایش‌یافته است.

بیشتر بخوانید  استفاده انگلیس از هوش مصنوعی برای آموزش کارکنان بخش خدمات رفاه اجتماعی

دان آیوز، تحلیلگر Wedbush Securities می‌گوید: برای هر سرمایه‌گذاری که این مسئله را حباب هوش مصنوعی می‌نامد و از تز حباب‌های کریپتو، متاورس، اکنون حباب AI سخن می‌گویند یک جواب وجود دارد، گزارش سه‌ماهه انویدیا که تز صعودی ما را در مورد هوش مصنوعی تثبیت می‌کند و فرارسیدن انقلاب صنعتی چهارم را خبر می‌دهد.

سهام انویدیا برای حفظ ارزش بازار تریلیون دلاری باید بالای 404.86 دلار باقی بماند. هر سهم این سهام در حال حاضر با قیمت 408.50 دلار معامله می‌شود.

از شرکت انویدیا چه می‌دانید؟

انویدیا در ۵ آوریل ۱۹۹۳ توسط جن سون، کریس مالکوفسکی و کورتیس پریم تاسیس شد. این سه نفر در ۱۹۹۳ میلادی معتقد بودند که جهت مناسب برای موج بعدی صنعت کامپیوتر، محاسبات شتابداده شده یا محاسبات گرافیک-مبنا است، چرا که بدین طریق مشکلاتی را می‌توان حل کرد که توسط محاسبات همه‌منظوره (عمومی) قابل حل کردن نیستند. آنها همچنین مشاهده نمودند که بازی‌های کامپیوتری هم‌زمان یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل محاسباتی بوده که به طرز باورنکردنی حجم فروش‌های بالایی خواهند داشت. بازی‌های ویدیویی تبدیل به لنگر شرکت برای دستیابی به بازارهای بزرگ شده و موجب تأمین مالی وسیع تحقیق و توسعه (R&D) بر روی حل مسائل عظیم محاسباتی گشت.

این شرکت تریلیون دلاری تنها با ۴۰۰۰۰ دلار سرمایه تاسیس شد و بعد توانست از سکویا کپیتال و دیگران ۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. انویدیا در ابتدا هیچ نامی نداشت و مؤسسین مشترک آن تمامی پرونده‌ها را با نام «NV» که مخفف «نسخه بعدی» (Next Version) بود نام‌گذاری می‌کردند. نیاز شرکت به ادغام سازی آن در مجموعه بزرگ‌تر و تبدیلش به شرکت بزرگ سهامی موجب شد که مؤسسین تمامی کلماتی که دربردارنده آن دو حرف بودند را مرور کنند و نهایتاً به کلمه «invidia» رسیدند که کلمه لاتین برای «envy» به معنای «حسادت» یا «غبطه» خوردن بود. انویدیا در ۲۲ ژانویه ۱۹۹۹ میلادی تبدیل به یک شرکت سهامی عام شد.

بیشتر بخوانید  یک آزمایش خطرناک؛ هکرها کنترل ماهواره‌های دولتی اروپا را دست گرفتند

بیشتر ما انویدیا را به کارت‌های گرافیک و نقش آن در صنعت بازی و به خصوص کارت‌های گرافیک جی‌فورس می‌شناسیم. جی‌فورس یکی از چیپست‌های گرافیکی محصول شرکت انویدیا است که از سال ۱۹۹۹ منتشر شده است.

اما انویدیا غولی با هزاران سودا است و اکنون به طراحی واحدهای پردازش گرافیکی (GPUها)، واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (APIها) برای علم داده و محاسبات با عملکرد بالا و همچنین واحدهای سامانه روی یک تراشه (SoCها) برای رایانش سیار (موبایلی) و بازار خودرو می‌پردازد و مهم‌تر از همه رهبر جهانی در سخت‌افزار و نرم‌افزار هوش مصنوعی است که از رایانش لبه‌ای تا ابری را پشتیبانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *