متا و گوگل به پرداخت هزینه برای اخبار منتشر شده ملزم می‌شوند

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

این لایحه برای تبدیل شدن به یک قانون، باید از طریق سنای ایالات کالیفرنیا عبور کند و توسط فرماندار «گاوین نیوسام» امضا شود.

به گزارش ایرانی متا، دیجیاتو نوشت: لایحه‌ای که غول‌های اینترنتی را ملزم می‌کند تا برای اخبار منتشر شده از طریق پلتفرم‌های خود هزینه‌ای پرداخت کنند، اخیراً در کالیفرنیا تصویب شده است. متا، شرکت مالک فیسبوک اخیراً گفته بود که در صورت تصویب این لایحه، اخبار را از پلتفرم خود حذف خواهد کرد.

لایحه اشاره شده که قانون حمایت از روزنامه نگاری کالیفرنیا (CJPA) نام دارد و روز پنجشنبه تاییدیه مجلس را دریافت کرده بود، پلتفرم‌های آنلاین بزرگ را موظف می‌کند تا به‌طور ماهانه، به سرویس‌هایی که در پلتفرم‌های خود از اخبار آن‌ها استفاده می‌کنند، هزینه‌ای تحت عنوان «حق روزنامه‌نگاری» را پرداخت کنند.

این لایحه برای حمایت از سازمان‌های خبری محلی طراحی شده است که در سال‌های اخیر با توجه به درآمدهای تبلیغاتی که دو غول این بازار، یعنی گوگل و فیسبوک دریافت می‌کنند، با مشکلاتی مواجه شده بودند.

در متن لایحه توضیح داده شده که هزینه‌های پرداختی براساس تعداد بازدید آن‌ها تعیین خواهد شد و سرویس‌های ارائه‌دهنده اخبار موظف هستند تا آن را صرف روزنامه‌نگاری و پشتیبانی از کارکنان خود کنند.

واکنش متا به لایحه تصویب شده

«اندی استون»، سخنگوی متا اعلام کرد که اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، غول فناوری به جای پرداخت هزینه اشاره شده که عمدتاً به نفع شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ و خارجی خواهد بود، مجبور خواهد شد تا اخبار را از فیسبوک و اینستاگرام حذف کند. البته این لایحه برای تبدیل شدن به یک قانون، باید از طریق سنای ایالات کالیفرنیا عبور کند و توسط فرماندار «گاوین نیوسام» امضا شود.

بیشتر بخوانید  6 ابزار هوش مصنوعی که در کنفرانس I/O 2023 گوگل معرفی شدند

در همین رابطه، گروه تجاری News Media Alliance در بیانیه‌ای اعلام کرد که تهدید متا برای حذف اخبار از پلتفرم‌های خود، غیردموکراتیک و نامناسب است.

در سال 2021 نیز استرالیا قانون مشابهی را اعلام کرده بود و در آن زمان، فیسبوک برای مدت کوتاهی مقالات خبری را از پلتفرم‌های خود خارج کرد. گوگل نیز تهدید کرده بود که موتور جستجوی خود را از این کشور خارج می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *