ارز دیجیتال تلگرام (Toncoin) چیست؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

تن کوین (Toncoin) ارز دیجیتالی است که به‌نوعی با پیام‌رسان محبوب تلگرام در ارتباط است و همین مسئله یکی از دلایل شهرت آن است.

در صنعت ارزهای دیجیتال، پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین متعددی وجود دارند که هدف آن‌ها ایجاد تحولات بزرگ در این صنعت است. برخی از این پروژه‌ها به‌عنوان راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم برای بلاک چین‌های موجود ساخته شده‌اند و برخی دیگر، شبکه اختصاصی خودشان را ایجاد می‌کنند و بلاک چین‌های لایه اول هستند. تن کوین در دسته‌بندی دوم جای دارد.

تن کوین به‌دلیل پشتوانه قدرتمندی که دارد و سازوکار منحصربه‌فردش، توانسته است توجه بسیاری از فعالان صنعت ارزهای دیجیتال را جلب کند. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به‌شکلی همه‌جانبه تن کوین، تاریخچه آن، تیم سازنده آن و اهدافی را که دنبال می‌کند بررسی کنیم. اگر کنجکاوید بدانید تن کوین چیست و چگونه کار می‌کند، این مقاله را مطالعه کنید.

شبکه تن (TON) چیست؟

قبل از این‌که به بررسی تن کوین بپردازیم، ابتدا بهتر است با شبکه تن آشنا شویم.

دِ اوپن نتورک (The Open Network) یا شبکه باز که به اختصار تن (TON) نامیده می‌شود، یک بلاک چین منحصربه‌فرد جامعه‌محور است که تیم تلگرام آن را طراحی کرده است. اوپن نتورک یک بلاک چین لایه اول است که از مدل اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

این شبکه امکان تراکنش‌های سریع و ارزان با مصرف بهینه انرژی را برای میلیاردها کاربر تلگرام فراهم کرده است. تمام ویژگی‌های این شبکه با درنظرگرفتن نیازهای کاربرانی که روزانه از این پلتفرم استفاده می‌کنند، طراحی شده است.

چیزی که باعث منحصربه‌فردبودن شبکه تن می‌شود، معماری انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیری بالای آن است. علاوه بر آن، سازگاری آن با محیط زیست هم از نقاط قوت این شبکه بلاک چینی به حساب می‌آید.

مروری بر تاریخچه تن و ارتباط آن با تلگرام

برای درک واقعی شبکه اوپن نتورک و توکن بومی آن، ابتدا باید به عقب برگردیم و ارتباط آن را با تلگرام بررسی کنیم. ازآنجاکه با پیام‌رسان تلگرام آشنایی کامل دارید، درباره این پلتفرم و تاریخچه آن صحبت نمی‌کنیم.

به‌احتمال زیاد پاول دورف و برادرش نیکلای، بنیان‌گذاران تلگرام را می‌شناسید. در سال ۲۰۱۸، این دو نخبه علوم رایانه، یک لایت پیپر و یک وایت پیپر برای شبکه‌ای بلاک چینی با عنوان شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) منتشر کردند.

این پروژه تا سال ۲۰۲۰ به‌شکلی فعال در حال رشد و توسعه بود. برادران دورف توانستند ازطریق فروش خصوصی توکن‌های شبکه که گرام (Gram) نام داشت، سرمایه بسیار زیادی جمع‌آوری کنند. تا جایی که در آوریل ۲۰۱۸، گرام رکورد دومین فروش بزرگ توکن در تاریخ را شکست و ۱.۷میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. با تبلیغات بیشتر، شرکت‌های سراسر جهان، میلیاردها دلار از این توکن را خریداری کردند.

چالش‌های سر راه پروژه گرام؛ بلای جان شبکه تن

متأسفانه توجه زیادی که توکن گرام به خود جلب کرده بود، باعث شد شبکه تن با چند چالش مواجه شود. اول این‌که، قبل از آغاز عرضه اولیه این توکن، چندین مورد کلاهبرداری در توییتر پیدا شد که پاول دورف را مجبور کرد به‌سرعت وارد عمل شود. او اعلام کرد که این شرکت سازوکاری رسمی برای عرضه اولیه پروژه معرفی می‌کند و بنابراین، همه عرضه‌های اولیه دیگر کلاهبرداری هستند.

چالش دوم، درگیری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بود. برای این‌که عرضه اولیه این توکن با صلاحدید آمریکا انجام شود، تلگرام باید از تمام مقررات این کمیسیون پیروی می‌کرد.

در ابتدا قرارداد خرید به این صورت بود که پس از راه‌اندازی شبکه اوپن نتورک تلگرام، توکن به سرمایه‌گذاران ارائه شود تا این کمیسیون به توکن‌های گرام، به‌چشم اوراق بهادار نگاه نکند. متأسفانه این‌طور نشد و کمیسیون، ارائه توکن گرام در صرافی را به‌عنوان توزیع اوراق بهادار ثبت‌نشده تلقی کرد.

تلگرام همه تلاشش را برای مبارزه با کمیسیون انجام داد؛ اما در نهایت در دادگاه شکست خورد. در ماه مه ۲۰۲۰، پاول به‌ناچار به مشارکت تلگرام در توسعه بلاک چین تن پایان داد و شروع به بازپرداخت پول سرمایه‌گذاران اولیه کرد.

بیشتر بخوانید  فین تک چیست؟

توسعه‌دهندگان جدید شبکه تن

در این مرحله، اوپن نتورک جامعه‌ای غیرمتمرکز از علاقه‌مندان و توسعه‌دهندگان کریپتو در سراسر جهان را که نیوتن (Newton) نامیده می‌شدند، در اختیار داشت. آن‌ها پتانسیل بالای این بلاک چین را درک کرده بودند و ازآنجاکه این شبکه به‌صورت پروژه منبع باز توسعه داده شده بود، می‌توانستند به‌راحتی به کد آن در گیت‌هاب دسترسی داشته باشند.

بدین ترتیب، توسعه‌دهندگان جامعه توانستند از جایی که تلگرام متوقف شد کار را ادامه دهند و عملکردهای جدید اوپن نتورک را معرفی کنند. دو توسعه‌دهنده به نام‌های آناتولی ماکاسوف و کریل امیلیاننکو مدیریت این کار را بر عهده گرفتند.

شبکه تن چگونه کار می‌کند؟

شبکه تن یک پروژه چند زنجیره‌ای است و از بلاک چین‌های مختلف به‌عنوان ابزاری برای افزایش مقیاس‌پذیری کلی شبکه استفاده می‌کند. اساساً دو بلاک چین پشت این پروژه قرار دارند: یکی مسترچین (Masterchain) و دیگری ورک چین (Workchain).

مستر چین مسئول رسیدگی به تمام داده‌های مهم و حیاتی برای پروتکل، از جمله پارامترها، آدرس اعتبارسنج‌ها و مقدار کوینی است که اعتبارسنج‌ها باید سهام‌گذاری کنند. داده‌های مربوط به ورک چین و شارد چین هم در همین بلاک چین ذخیره می‌شوند.

ورک چین، شامل تمام اطلاعات تراکنش‌ها و همچنین قراردادهای هوشمند مختلف ثبت‌شده در شبکه است. ازآنجاکه فرمت آدرس‌ها، فرمت تراکنش‌ها و ماشین‌های مجازی اختصاص داده شده به هر قرارداد هوشمند ممکن است متفاوت باشد، هر ورک چین قوانین مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل بلاک چین تن را می‌توان ناهمگن دانست.

هر ورک چین درنهایت با مکانیسم شاردینگ به چندین شارد چین تقسیم می‌شود که همان ویژگی‌ها و قوانین ورک چین خود را به ارث می‌برند. شارد چین‌ها تراکنش‌ها را به‌صورت موازی پردازش می‌کنند و باعث افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه و نیز جلوگیری از انباشته‌شدن حجم زیادی از بلاک‌های تأییدنشده می‌شوند.

هدف شبکه تن کوین چیست؟

اگر با صنعت ارزهای دیجیتال آشنا باشید، حتماً می‌دانید که بیت کوین و اتریوم با وجود شهرت و محبوبیت زیاد، چندان هم بدون مشکل نیستند. کارمزد بالای تراکنش و درعوض، سرعت پایین عملیات و نیز سازوکار پیچیده این دو ارز دیجیتال، باعث می‌شود استفاده از آن‌ها برای خریدهای روزمره تا حدودی برای مردم عادی دشوار باشد.

سرعت بیت کوین بسیار پایین است و هزینه‌های گس برای استفاده از بلاک چین اتریوم مدام در نوسان است. حتی گاهی بسته به اندازه تراکنش، مقدار گس به ۱۰۰ دلار هم رسیده است.

اکوسیستم تن برای رفع نیازهای کاربران تلگرام برای انجام تراکنش‌های روزانه توسعه یافته است. برخلاف بیت کوین و اتریوم که عمدتاً با سرمایه‌گذاران سروکار دارند، تن بر ارائه خدمات به مصرف‌کننده عادی تمرکز دارد. این برنامه به گونه‌ای طراحی شده است که با اپلیکیشن‌های مختلف ادغام شود و به کاربران امکان دهد تا به‌سرعت کوین‌های خود را خریداری، ارسال و ذخیره کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تن، معماری انعطاف‌پذیر، کارآمد و مقیاس‌پذیری این شبکه است. انجام تراکنش‌ها به روش کراس شارد در آن، باعث می‌شود این شبکه بسیار سریع باشد. با پشتیبانی از شاردینگ پویا و ورک چین‌ها، اوپن نتورک می‌تواند میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را با موفقیت تأیید و پردازش کند. همچنین، معماری این شبکه به آن اجازه می‌دهد بدون افت عملکرد به‌شکل مداوم رشد کند.

تن کوین چیست؟

تن کوین (Toncoin)، توکن بومی شبکه اوپن نتورک است. این توکن به‌دلیل کاربردی بودنش شناخته شده است و به‌شدت بر کارایی تمرکز دارد. هدف تن کوین این است که استفاده از این توکن تا حد امکان برای کاربر نهایی آسان باشد.

ازآنجاکه شبکه تن در حال حاضر دیگر از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده نمی‌کند و به مدل اثبات سهام (PoS) روی آورده است، نمی‌توان آن را استخراج کرد. آخرین تن کوین در ژوئن ۲۰۲۲ استخراج شد و بعد از آن، کل عرضه این توکن با تورم سالانه ۰.۶درصد، به‌اندازه کمی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید  توقف پشتیبانی تتر از ۳ شبکه

کاربردهای خاص تن کوین در شبکه

تن کوین به‌عنوان توکن بومی اوپن نتورک، دارای طیف وسیعی از کاربردها در شبکه است که از آن جمله می‌توان به پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، تسویه پرداخت‌ها یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها با استفاده از مدل اجماع اثبات سهام و پرداخت در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) اشاره کرد.

همان‌طور که گفتیم، شبکه تن با مکانیسم اجماع اثبات سهام کار می‌کند؛ بنابراین هر تراکنش با استفاده از تن کوین اعتبارسنجی می‌شود که به‌عنوان پاداش به اعتبارسنج‌ها تعلق می‌گیرد.

سایر ذی‌نفعان در شبکه هم می‌توانند توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌ها قرض دهند و در ازای آن پاداش دریافت کنند. برای این کار، کافی است به یک استخر بپیوندند و تن کوین‌های خود خود را در آن سهام‌گذاری کنند. این فرایند با قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود که باعث می‌شود شبکه دارای امنیت بیشتری باشد.

خدمات و اپلیکیشن‌هایی هم که روی بلاک چین تن اجرا می‌شوند، پرداخت‌هایشان را با تن کوین می‌پذیرند. از سوی دیگر، تن به‌عنوان یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا دائو کار می‌کند و بنابراین، کاربرانی که تن کوین دارند، می‌توانند به هر تغییری در طرح‌های پیشنهادی در این بلاک چین یا اکوسیستم آن رأی دهند. برنامه حاکمیت فعلی تن از یک سیستم رأی‌گیری ساده استفاده می‌کند که تضمین می‌کند هر کاربری می‌تواند در این برنامه مشارکت کند و نظر خود را ارائه دهد.

کسب درآمد منفعل از تن کوین

برای کسب درآمد منفعل از تن کوین دو راه وجود دارد:

  • به‌عنوان اعتبارسنج: اعتبارسنج‌ها از اعتبارسنجی تراکنش‌ها سود دریافت می‌کنند؛ زیرا این شبکه از نوع اثبات سهام است. شرط لازم برای این کار، داشتن سخت‌افزار با کارایی بالا، اینترنت پرسرعت و سهام‌گذاری با تن کوین است. برای سهام‌گذاری به‌عنوان اعتبارسنج، باید ۶۰۰٬۰۰۰ تن کوین در اختیار داشته باشید. شاید این الزامات سختگیرانه به نظر برسد؛ اما از شبکه دربرابر هکرها و کلاهبرداران محافظت می‌کند. با سهام‌گذاری چنین مبلغی، هیچ‌کس ریسک سوءاستفاده در شبکه را به جان نخواهد خرید.
  • به‌عنوان ذی‌نفع (nominator): افرادی که مبلغ بالای سهام‌گذاری برای اعتبارسنجی را در اختیار ندارند، بازهم می‌توانند از تن کوین‌های خود درآمد کسب کنند. برای این منظور کافی است توکن‌های خود را با سهام‌گذاری در یک استخر، به اعتبارسنج‌ها قرض بدهید تا در ازای کاری که انجام می‌دهند پاداش دریافت کنند. هنگامی که بلاک چین پاداش را به اعتبارسنج‌ها پرداخت کرد، سود شما و سایر اعضای استخر را هم پرداخت می‌کنند. این سیستم تضمین می‌کند توکن‌هایی که کاربران به اعتبارسنج‌ها قرض می‌دهند، فقط برای اعتبارسنجی به کار می‌رود و توزیع پاداش‌ها هم به‌شکل صادقانه صورت می‌گیرد.

توکنومیک تن کوین

با این‌که شبکه تن دیگر از الگوریتم اجماع اثبات کار برای استخراج توکن‌ها استفاده نمی‌کند، باز هم می‌توان توکن‌های جدید را ایجاد کرد. براساس وب‌سایت رسمی تن، نرخ تورم سالانه این توکن، ۰.۶درصد است.

با افتتاح حساب‌های بیشتر در شبکه، استفاده از شبکه تن افزایش می‌یابد. در حال حاضر قیمت تن کوین حدود ۱.۹۳ دلار و ارزش بازار آن براساس وب‌سایت کوین مارکت کپ، ۲.۳میلیارد دلار است.

برای ارسال تن کوین با استفاده از برنامه تلگرام، نیازی به پرداخت هزینه تراکنش نیست. بنابراین کاربران می‌توانند به‌سرعت و به‌راحتی وجوه خود را به سایر کاربران موجود در فهرست مخاطبان خود منتقل کنند و این کار به‌شکلی کاملاً غیرمتمرکز انجام می‌شود.

این شبکه از کاربرانی که قصد فروش ارزهای دیجیتال را دارند، ۰.۹درصد کارمزد دریافت می‌کند، اما خریداران هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

تن یک بلاک چین جامعه‌محور است و به‌شکل قابل‌توجهی در حال رشد است. در ژانویه ۲۰۲۲، تعداد کیف پول‌های فعال تن کوین ۲۰۰٬۰۰۰ عدد بود و این تعداد تا ماه مه همان سال، به ۶۰۰٬۰۰۰ عدد افزایش یافت.

در حال حاضر، تعداد کیف پول‌های تن کوین از مرز ۷۴٬۰۰۰ عدد عبور کرده است. این به ما نشان می‌دهد احتمال دارد به‌زودی تن به روش عملی برای انتقال وجوه در حوزه کریپتو تبدیل شود، زیرا هر روز افراد بیشتری از بلاک چین تن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید  این قابلیت تلگرام خود را فورا غیرفعال کنید

خرید تن کوین

اگر در فکر خرید تن کوین هستید، باید به شما بگوییم که راحت‌ترین روش خرید آن از صرافی‌های ایرانی است. امروزه تعداد و تنوع صرافی‌های ایرانی نسبت‌به گذشته خیلی بیشتر شده و توکن‌های جدید به‌سرعت در آن‌ها فهرست می‌شوند.

همچنین مزیت بزرگی که استفاده از صرافی‌های داخلی برای ایرانی‌ها دارد این است که احراز هویت در آن‌ها بلامانع است و ریسک‌های امنیتی و خطر مسدودیت حساب به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. امکان تبدیل مستقیم ریال به ارز دیجیتال هم از دیگر مزایای استفاده از صرافی‌های ایرانی است.

اگر نمی‌دانید کدام صرافی ایرانی از تن کوین پشتیبانی می‌کند یا کدام صرافی بهترین نرخ خرید آن را دارد، پیشنهاد می‌کنیم از قابلیت جدید ارزدیجیتال کمک بگیرید. به صفحه راهنمای خرید تن کوین بروید، گزینه می‌خواهم تن کوین بخرم را انتخاب کنید و مقدار را تعیین کنید.

با این کار لیستی از مطرح‌ترین صرافی‌های ایرانی را مشاهده می‌کنید که تن کوین را در فهرست ارزهای خود دارند. این لیست به‌‌ترتیب بهترین نرخ خرید برایتان مرتب شده است. همچنین اطلاعاتی مانند کارمزد معاملات صرافی و حجم معاملات آن هم در این صفحه قابل مشاهده است.

پس از انتخاب یک صرافی روی گزینه خرید در انتهای نام آن کلیک کنید تا به وب‌سایت صرافی منتقل شوید. اگر پیش‌تر در صرافی موردنظر احراز هویت نکرده‌اید، ابتدا باید این مرحله را طی کنید. اگر مراحل احراز هویت را طی کرده‌اید، استفاده از صرافی برای شما بلامانع است.

کیف‌ پول‌های تن کوین

توکن تن کوین کیف پول اختصاصی خودش به نام تن والت (TON Wallet) را دارد که به کاربران امکان می‌دهد بدون واسطه، پرداخت‌های سریع و ایمن مبتنی‌بر بلاک چین خود را انجام دهند.

علاوه بر آن، شبکه تن خدمات کیف پول امانی هم ارائه می‌دهد و با چند کیف پول غیرامانی شخص ثالث هم کار می‌کند. این کیف پول‌های غیرامانی برای کاربرانی مناسب هستند که تمایل دارند کنترل بیشتری روی دارایی‌های خود داشته باشند.

کیف پول امانی تن بر دو نوع است: یکی @wallet برای کسانی که می‌خواهند ازطریق تلگرام تراکنش‌هایشان را انجام دهند و @cryptobot هم برای ذخیره، انتقال یا معامله تن کوین است.

استفاده از هردو ربات آسان است. به این منظور، پس از راه‌اندازی کیف پول و افزودن مای والت (My Wallet)، می‌توانید به‌سرعت به تن کوین خود در هر پنجره چت دسترسی داشته باشید. این ربات‌ها کار خرید یا ارسال تن کوین را تسهیل می‌کنند.

سؤالات متداول

در حال حاضر چند تن کوین در گردش است؟

حداکثر عرضه تن کوین کمی بیشتر از ۵میلیارد واحد است که از آن تعداد، ۱.۲۲میلیارد واحد در گردش هستند.

شبکه تن چطور امنیت خود را تأمین می‌کند؟

این شبکه با مکانیسم اجماع اثبات سهام برای تأیید تراکنش‌ها کار می‌کند که امنیت شبکه را تأمین می‌کند.

راحت‌ترین روش خرید تن کوین چیست؟

راحت‌ترین روش خرید تن کوین خرید آن از صرافی‌های ایرانی است. احراز هویت در این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی بلامانع است و امکان تبدیل مستقیم ریال به تن کوین وجود دارد.

کاربردهای تن کوین چیست؟

پرداخت هزینه تراکنش‌ها، سهام‌گذاری و شرکت در حاکمیت شبکه از کاربردهای تون کوین است.

آیا تن کوین برای سرمایه‌گذاری سودآور است؟

تن کوین پشتوانه خوبی دارد و تابه‌اینجا عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است. بااین‌حال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال همیشه حدی از ریسک را دارد و خودتان باید تحقیق کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم نگاهی کامل به چیستی تون کوین و کاربردهای آن داشته باشیم. تن کوین در ماه‌های اخیر به‌دلیل کاربردهایی که در تلگرام داشت (به‌عنوان مثال خرید شماره مجازی) معروف شد. به‌طور کلی بخش زیادی از محبوبیت تن کوین به ارتباط آن با تلگرام برمی‌گردد، اما این ارز دیجیتال پشتوانه خوب و ویژگی‌های مثبت دیگری هم دارد.

منبع: ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *