آشنایی با انواع استارت‌آپ و نحوه دسته‌بندی آنها

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

همانطور که قبلا هم گفته شد تعریف دقیقی درباره‌ی مفهوم استارتاپ وجود ندارد ولی معمولا به یک کسب‌ و کار جدید که از ایده‌ای اولیه شروع شده و از موفقیت و رشد بالایی برخوردار می شود و از نوآوری، انعطاف پذیری بالا، مقیاس پذیری و وجود تیم کوچک کاری بهره می برد گفته می شود.

با توجه به محبوبیت بالای شرکت‌های نوپا در عصر حاضر، آشنایی با انواع آن برای هر کارآفرین بسیار ضروری است و کارآفرینان باید این پدیده را به صورت دقیق و با انواع آن بشناسند تا بتوانند بهترین بستر برای اجرای یک ایده را پیدا کنند.

موارد اشتراک تمام استارتاپ‌ها:

  • نوآوری: تمام کسب‌وکارها برای موفقیت نیازمند یک مزیت رقابتی هستند که آن‌ها را از رقیبان مجزا کند، برای استارتاپ‌ها این عامل مجزا کننده «نوآوری» است.
  • منحنی رشد: استارتاپ در مراحل ابتدایی منحنی رشد خود قرار دارد.
  • سرعت رشد: هدف استارتاپ‌ها رشد و توسعه سریع است. همین مورد مفهوم «استارتاپ» را از «کسب و کار کوچک» مجزا می‌کند.
  • انعطاف پذیری بالا: بازار پویای امروزی نیازمند واکنشی بودن راهبرد درصد زیادی از سازمان‌هاست.
  • حل مسئله: کشف یک مسئله (نیاز) و پاسخ دادن به آن به بهترین و بهینه‌ترین شکل.
  • مقیاس پذیری: درصد قابل توجهی از کسب‌وکارهای نوپا با اهداف بلندپروازانه تاسیس می‌شوند.
  • تیم کوچک کاری (زیر 100 نفر)

برخی از انواع استارتاپ‌ها

استارت‌آپ سبک زندگی(Lifestyle Startup)

شرکت‌هایی هستند که حول محور علایق بنیان‌گذار تاسیس می‌شوند. این نوع کسب و کار استارتاپی به بنیان‌گذارها اجازه می‌دهد تا در فعالیت‌های مورد علاقه خود شرکت کنند و امیدوار باشند که با انجام این کار درآمد کسب کنند. به عنوان مثال، یک گیتاریست بااشتیاق که یک فروشگاه موسیقی باز می کند یا کسب و کاری را برای تدریس دروس موسیقی راه‌اندازی می کند، در این دسته درنظر گرفته‌می‌شود.

بیشتر بخوانید  قیمت شیبا اینو پس از اوج‌گیری میم کوین‌ها به کدام سو می‌رود؟

استارت‌آپ کسب‌وکار کوچک (Small Business Startup)

راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک معمولا با درنظرگرفتن مقیاس‌پذیری ایجاد نمی‌شوند. این شرکت‌های کوچک درنتیجه‌ی میل به راه‌اندازی کسب‌وکاری متولد شده‌اند که سرمایه کافی برای ثبات مالی را فراهم می‌کند، اما لزوماً رشد فوق‌العاده‌ای ندارد. نمونه‌ای از راه‎اندازی کسب‌وکار کوچک می‌تواند یک فروشگاه مواد غذایی کوچک، سالن یا رستوران باشد.

استارت‌آپ مقیاس‌پذیر(Scalable Startup)

یک شرکت رشدمحور است که ایده یا مفهومی را می‌پذیرد و برای رشد سریع کسب‌وکار و رسیدن به بالاترین سود در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش می‌کند. این نوع شرکت نوپا نیازمند تحقیقات کامل بازار برای شناسایی فرصت‌های قابل بهره‌برداری بازار است.

استارت‌آپ اجتماعی(Social Startup)

علیرغم باور عمومی که معتقد است هدف اصلی همه استارت‌آپ‌ها کسب درآمد است، شرکت‌های نوپای اجتماعی وجود دارند و برای انجام کارهای مثبت برای افراد دیگر طراحی شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به موسسات خیریه و سازمان‌های غیرانتفاعی اشاره کرد که به لطف کمک های مالی وجود دارند.

چند استارت‌آپ برتر جهان و ایران

1. Apple

تقریبا همه افراد روی زمین نام نوعی از محصولات اپل را شنیده‌اند یا شخصا از آن‌ها استفاده می‌کنند. آیفون، آی پد، مک بوک یا اپل واچ، همه نتیجه‌ی موفقیتی هستند که در ابتدا از یک ایده کوچک شروع شد و درنهایت به شرکتی چند ملیتی تبدیل شد که محصولات با کیفیت بالا را بین مشتریان، در سراسر جهان توزیع می کرد.

2. Amazon

آمازون درحال حاضر در تجارت آنلاین پیشرو است، اما همیشه اینطور نبوده. در روزهای اولیه آمازون، جف بزوس تصمیم گرفت یک کتابفروشی آنلاین ایجاد کند که در آن کاربران بتوانند به روشی ساده کتاب بخرند و بفروشند. همانطور که آن‌ها در طول سال‌ها رشد کرده‌اند، آمازون هم عرضه محصولات خود را تقریبا به هر محصولی که قابل تصور است، افزایش داده است.

بیشتر بخوانید  تغییرات بزرگ Control Center آیفون در iOS17

3. اسنپ 

اسنپ استارت‌آپ نام آشنای این روزهاست که با الهام از Uber (بزرگ‌ترین شرکت تاکسی‌رانی آنلاین) شکل گرفت که درهمان ماه‌های اول توانست با ایجاد بستری جدید و پشتیبانی قوی و قیمتی کم، محبوبیت خود را میان مردم به‌دست آورد.

4. آپارات

بعد از فیلتر شدن یوتویوب در ایران، نیاز به بستری که دسترسی به ویدئوهای مختلف را آسان می‌کرد، پیدا شد. حدود یک سال بعد بود که آپارات راه‌اندازی شد و کم کم با ایجاد آپشن‌های مختلف ازجمله اضافه کردن زیرنویس و… توانست کاربرهای زیادی را به خود جذب کرده و در راستای کسب‌وکار‌های موفق قرار بگیرد.

ورود به دنیای انواع استارت آپ‌ها، راه شکوفایی استعدادهای بسیاری از افراد است. اما این کار به هیچ وجه ساده نیست. به همان نسبت که می‌توان با کار در این زمینه به افق‌های بلند دست یافت، لازم است با ریسک و عدم اطمینان نیز دست و پنجه نرم کرد. نوآوری، رشد سریع، نوپا بودن، انعطاف‌پذیری، حل مسئله، مقیاس پذیری و داشتن یک تیم کوچک کاری اشتراکات عمومی استارتاپ‌ها است. تهدیدهای بسیاری برای کسب و کارهای نوپا وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را به سمت شکست می‌برد. بسنده کردن به ایده‌های تازه و غفلت از جنبه‌های راهبردی مدیریت سازمان، روش مناسبی برای پایه‌گذاری استارتاپ نیست. کارآفرینان و ایده‌پردازان لازم است تا با شناختی دقیق به سراغ این زمینه بروند.

فیس بوک به عنوان یک استارت‌آپ کوچک شروع به کار کرد که قرار بود یک شبکه اجتماعی برای دانشجویان باشد. با گذشت زمان، به رشد خود ادامه داد، پلتفرم خود را توسعه داد و اکنون توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  معرفی ارز فلوکی اینو / معایب، مزایا و کاربردهای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *