تاثیر وصل بودن دائمی لپ‌تاپ به برق بر عمر و عملکرد باتری آن

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

چه در حال خرید یک لپ‌تاپ جدید باشید یا عمر باتری قدیمی لپ‌تاپ کهنه شما به چشم‌تان آمده است، این سوال ممکن است در ذهن ایجاد شود که آیا باید این دستگاه را همواره به برق متصل کرد؟ فارغ از آنکه لپتاپ شما دارای چه پردازنده یا نمایشگری است، آنها تا زمانی کاربری مناسبی دارند که باتری‌شان تمام نشده باشد.

برای جلوگیری از اتمام شارژ، برخی از کاربران وصل بودن دائمی لپ تاپ به برق را ترجیح می‌دهند تا در صورت قطعی، هم‌چنان بتوانند برای چند ساعت از دستگاه خود استفاده کنند. اغلب لپ تاپ های امروزی با باتری‌های لیتیومی عرضه می‌شوند که می‌توانند شارژ را در سرعت و زمان مورد نیاز نگه داشته یا کم کنند.

به‌طور کلی، باتری هر زمان که از لپ تاپ استفاده می‌کنیم، فارغ از اتصال یا عدم اتصال به برق، دائما فعال است. باتری های لپ تاپ عمر محدودی دارند که برحسب چرخه شارژ یا تعداد دفعاتی که باتری را با حداکثر ظرفیت شارژ و تخلیه می‌کنید، اندازه‌گیری می‌شود.

بدین ترتیب، یکی از مهم ترین عوامل تعیین‌کننده طول عمر کلی باتری لپ تاپ شما، نحوه شارژ آن است. یعنی اینکه آیا آن را همیشه به برق متصل می‌کنید یا فقط در صورت نیاز آن را شارژ می‌کنید.

لپ تاپ شما چند ساعت در روز به برق وصل است؟

بهتر است ابتدا با سلسله اتفاقاتی که در حین وصل بودن لپ تاپ به برق رخ می‌دهد، آشنا شویم. معمولا، بسته به زمانی‌که آنها را به شارژر متصل می‌کنید، ممکن است دستگاه شما در یکی از این سه حالت قرار گیرد. سناریوی اول کاملا معمول است. یعنی زمانی‌که باتری لپ تاپ شما تمام می‌شود یا رو به اتمام است، باتری دستگاه شما برای فول شارژ شدن، مدت زمان مشخصی را طی خواهد کرد که معمولا یک تا چند ساعت است.

بیشتر بخوانید  تاثیر کاهش ارزش بازار استیبل کوین‌ها بر بازار رمزارزها

بنابراین، به‌طور طبیعی، وصل کردن لپ تاپ به برق برای مدت زمان مورد نیاز، کاملا ایمن است. مگر آنکه از شارژر آسیب‌دیده یا ناسازگاری استفاده کنید که می‌تواند مدارهای الکتریکی را داغ کرده و دستگاه شما را از کار بیاندازد.

سناریوی دوم که برای بسیاری از کاربران اتفاق می‌افتد، این است که لپ تاپ را بیش از حد نیاز و برای چندین ساعت به برق وصل می‌کنند. اما آیا این عادت، به سلامت باتری لطمه می‌زند؟

عادت شارژ می‌تواند سلامت باتری را تحت تاثیر قرار دهد

اغلب دستگاه‌های امروزی در حدی هوشمند هستند که می‌توانند برق را از آداپتور دریافت نکرده و منبع تغذیه سلول‌های باتری را قطع کنند. این فرآیند از شارژ بیش از حد جلوگیری می‌کند. با این حال، اتصال مداوم به پریز برق ممکن است منجر به شارژ قطره‌ای شود که برای سلامت دستگاه نامناسب است.

پس از آنکه باتری به ۱۰۰ درصد می‌رسد، مدار داخلی برق را از شارژر دریافت نمی‌کند که اقدامی ایمنی برای جلوگیری از انفجار یا آتش گرفتن لپ تاپ شما به‌شمار می‌رود. با این حال، حتی زمانی‌که از دستگاه خود استفاده نمی‌کنید، لپ تاپ شما می‌تواند مقداری شارژ از دست داده و لحظه‌ای که به ۹۹% برسد، فرآیند شارژ مجدد وارد جریان می‌شود.

این چرخه بسته به مدت زمانی‌که دستگاه خود را به برق متصل می‌کنید، می‌تواند تداوم داشته باشد. این فرآیند باتری را تحت بار ثابت نگه می‌دارد و دمای آن را افزایش می‌دهد که می‌تواند برای باتری لپ تاپ مضر باشد.

شارژ قطره‌ای مداوم می‌تواند سرعت تخریب باتری را افزایش داده و زمان کارکرد لپ تاپ در هنگامی‌که به منبع برق متصل نیست را کاهش دهد. بنابراین اگر می‌خواهید اغلب به باتری لپ تاپ خود، بدون اتصال به برق تکیه کنید، تنها در صورت نیاز به شارژر باید اتصال به برق را برقرار کنید.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی همه‌گیری بعدی را پیش‌بینی می‌کند

وصل بودن دائمی لپ تاپ به برق می‌تواند مشکل‌ساز باشد

سومین و بدترین سناریو زمانی است که کابل برق خود را از لپ تاپ جدا نمی‌کنید و تمام روز با برق متناوب از آن استفاده می‌کنید. فرض کنید دسکتاپ خود را با یک لپ تاپ جایگزین کرده‌اید و تمام کاری که دستگاه شما انجام می‌دهد این است که در طول روز در یک مکان ثابت قرار گیرد. مهم نیست که از دستگاه خود برای چه هدفی استفاده می‌کنید، زیرا همیشه به برق وصل است و به احتمال زیاد شارژ آن ۱۰۰٪ باقی می‌ماند که می‌تواند باعث آسیب دائمی شود.

البته، وصل کردن لپ تاپ به برق می‌تواند گزینه‌ای راحت و بی‌خطر باشد، اما باید در نظر داشته باشید که این کار ظرفیت نگهداری شارژ باتری را به سرعت کاهش می‌دهد. هنگامی‌که لپ تاپ را به برق متصل می‌کنید، باتری نه تنها باید خود را شارژ کند، بلکه انرژی سایر اجزایی که در یک نقطه خاص از آنها استفاده می‌کنید را تامین کند. بدین ترتیب، تحت فشار مضاعف قرار گرفته و به‌طور هم‌زمان تغییر مسیر می‌دهد و بیش از حد معمول گرم می‌شود.

اگرچه موارد فوق زمانی‌که لپ تاپ خود را صرفا برای شارژ به برق متصل می‌کنید نیز اتفاق می‌افتند؛ اما وصل نگه داشتن لپ تاپ در طول روز فرکانس را افزایش داده، به باتری آسیب می‌زند و امکان تحلیل عمر آن بر اساس چرخه را از بین می‌برد. بنابراین برای افزایش طول عمر باتری باید چه کاری انجام داد؟

چگونه عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهیم؟

اگرچه فرسودگی باتری، فرآیندی اجتناب‌ ناپذیر است، اما شما می‌توانید با رعایت چند نکته در مورد شارژ و استفاده از دستگاه، عمر آن را افزایش دهید. اگر لپ تاپ شما همیشه به برق وصل است، می‌توانید یک آستانه شارژ برای باتری تعریف کنید. طبق توصیه اچ‌پی، اگر باتری لپ تاپ خود را به جای ۱۰۰ درصد کمتر از ۹۰ درصد شارژ کنید، می‌توانید چرخه تخلیه آن را از ۳۰۰ به ۱۰۰۰ شارژ اضافی افزایش دهید.

بیشتر بخوانید  رونمایی از مک بوک ایر 15 اینچی در WWDC 2023

نحوه تنظیم آستانه شارژ به سازنده لپ‌تاپ شما بستگی دارد. برای مثال، لنوو یک برنامه به‌نام Lenovo Vantage ارائه داده که به شما امکان می‌دهد زمان شروع و توقف شارژ باتری خود را تعیین کنید. به‌طور مشابه، لپ‌تاپ‌های ایسوس نیز دارای حالتی تحت عنوان «حداکثر طول عمر» هستند که شارژ را پس از 60 درصد متوقف می‌کند.

شرکت‌های دیگری مانند Dell، MSI و HP نیز تنظیمات مدیریت انرژی اختصاصی خود را ارائه می‌دهند. از طرف دیگر مک‌بوک‌ها دارای ویژگی Optimized Battery Charging هستند که با آموختن الگوهای استفاده شما، شارژ را تا 100 درصد به تاخیر می‌اندازند.

برای کسانی که به عمر باتری لپ تاپ خود متکی هستند، استفاده در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی یا عملکرد پایین به آنها کمک می‌کند بیشترین بازدهی را از باتری دریافت کنند. هم‌چنین مراقبت از تایمر خواب نمایشگر و استفاده از لپ تاپ با روشنایی کمتر صفحه نمایش، به خصوص در داخل خانه، چند نکته دیگر است که می‌تواند به شما کمک کند حداکثر بهره را از باتری لپ تاپ خود ببرید.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *