کدام یک از دامنه‌های ارز دیجیتال گران‌قیمت‌تر هستند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

بلاک چین و ارزهای دیجیتال نه‌تنها چشم‌انداز دنیای مالی و اقتصاد دیجیتال را متحول کرده‌اند؛ بلکه طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال بی‌همتا از‌جمله نام‌های دامنه ارز دیجیتال (Crypto Domain Names) را هم به بازار معرفی کرده‌اند.

ویژگی بارز این نام‌های دامنه تبدیل رشته‌های طولانی اعداد و حروف به نام‌هایی است که انسان‌ها می‌توانند بخوانند و به‌خاطر بسپارند. در سال‌های اخیر، دامنه‌های ارز دیجیتال به دارایی‌های دیجیتالی پرطرفداری تبدیل شده‌اند و قیمت‌های خیره‌کننده‌ای را در بازار ارزهای دیجیتال ثبت کرده‌اند.

دامنه ارز دیجیتال چیست؟

دامنه ارز دیجیتال دامنه‌ مبتنی‌بر بلاک چین است که به ساده‌سازی شناسه‌های خواندنی برای کامپیوتر مانند اتریوم و کیف پول‌های وب۳ و آدرس‌های ارز دیجیتال کمک می‌کند. این دامنه کاراکترهای تصادفی و طولانی آدرس‌ها را به نام‌هایی مانند «arzdigital.eth» تبدیل می‌کند که انسان‌ها می‌توانند بخوانند یا به‌خاطر بسپارند.

بدین‌ترتیب، دامنه‌های ارز دیجیتال خطر ارسال دارایی‌های دیجیتال به آدرس‌های اشتباه را به‌حداقل می‌رسانند و مانند دامنه‌های وب۲ به‌راحتی می‌توانند میزبان وب‌سایت‌های غیرمتمرکز باشند. گفتنی است این نام‌های دامنه همگی روی شبکه‌های بلاک چین ساخته می‌شوند و کار می‌کنند؛ بنابراین، ضامن امنیت و مالکیت غیرمتمرکز دامنه‌ها هستند.

درحال‌حاضر، چندین ارائه‌دهنده دامنه ارز دیجیتال وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها «دامنه‌های توقف‌‌ناپذیر» (Unstoppable Domains) و «سرویس نام اتریوم» (Ethereum Name Service) یا‌ به‌اختصار ENS هستند. بد نیست اشاره کنیم که سرویس «دامنه‌های توقف‌‌ناپذیر» دامنه‌هایی با پسوندهای «.crypto» یا «.nft» عرضه می‌کند که با استقبال کاربران بسیاری مواجه شده‌اند.

گرانترین دامنههای ارز دیجیتال

گران‌ترین دامنه ارز دیجیتال «paradigm.eth» بود که در ۹اکتبر۲۰۲۱ به قیمت ۱.۵۱میلیون دلار (۴۲۰ اتر) در زمان اوج قیمت اتریوم فروخته شد. قیمت این دامنه تقریباً پنج‌ برابر گران‌‌تر از دامنه «000.eth» است که با ۰.۳۲‌میلیون دلار در جایگاه دومین دامنه گران‌قیمت در دنیای ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید  10 کسب‌وکار برتر بیت‌کوین و بلاک‌چین در اروپا

در بین «باشگاه دامنه‌های ۹۹۹ سرویس نام اتریوم» (999ENS Domain Club) که شامل هزار دامنه‌ عددی بین «000.eth» تا «999.eth» در سرویس نام اتریوم می‌شود، دامنه «000.eth» گران‌قیمت‌ترین دامنه به‌شمار می‌رود.

رتبه سومین دامنه گران‌قیمت ارز دیجیتال متعلق به «abc.eth» است که با قیمت ۰.۲۵میلیون دلار فروخته شد. این دامنه گران‌ترین دامنه ارز دیجیتال با سه حرف محسوب می‌شود. دومین و سومین دامنه‌های سه‌حرفی گران‌قیمت به‌ترتیب دامنه «wei.eth» با ارزش ۰.۱۴میلیون دلار و دامنه «btc.eth» با ارزش ۰.۱۲ میلیون دلار هستند.

با وجود عرضه محدود و انحصاری دامنه‌های سه‌حرفی ارز دیجیتال، فقط «000.eth» و «abc.eth» در میان ۱۰ دامنه گران‌قیمت ارز دیجیتال جای می‌گیرند. اکثر دامنه‌های گران‌قیمت طولانی‌تر و بین ۵ تا ۱۴ حرف هستند.

جالب است بدانید که سرویس نام اتریوم ۱۰ دامنه برتر ارز دیجیتال ازنظر قیمت را عرضه کرده است. به‌عبارت‌دیگر، دامنه‌های ارز دیجیتالی که ENS ارائه داده است، باارزش‌ترین دامنه‌ها به‌حساب می‌آیند. سرویس نام اتریوم از آغاز به کار خود در سال ۲۰۱۷ تاکنون، در میان ارائه‌دهندگان نام دامنه پیش‌گام و پیشتاز بوده است.

در جدول زیر، فهرستی از گران‌قیمت‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال را مشاهده می‌کنید که همه آن‌ها را استاندارد نام اتریوم ساخته است.

گران‌قیمت‌ترین دامنه‌های توقف‌‌ناپذیر

دامنه «business.crypto» گران‌قیمت‌ترین دامنه ارز دیجیتال در مجموعه دامنه‌هایی محسوب می‌شود که سرویس «دامنه‌های توقف‌‌ناپذیر» عرضه‌ کرده است. این دامنه در سال ۲۰۲۲ با قیمت ۰.۱۲میلیون دلار فروخته شد؛ بااین‌حال، هنوز‌هم ارزش گران‌قیمت‌ترین دامنه ارز دیجیتال (paradigm.eth) ۱۲.۵ برابر بیشتر از گران‌قیمت‌ترین دامنه توقف‌‌ناپذیر است.

همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، هیچ‌یک از دامنه‌های سرویس توقف‌‌ناپذیر نتوانسته‌اند به جمع ۱۰ دامنه گران‌قیمت ارز دیجیتال راه پیدا کنند. این مسئله تقاضای زیاد برای دامنه‌های ENS روی شبکه اتریوم را نشان می‌دهد که درحال‌حاضر محبوب‌ترین بلاک چین لایه اول از‌نظر حجم معاملات و ارزش کل قفل‌شده است. در جدول زیر، فهرستی از گران‌قیمت‌ترین «دامنه‌های توقف‌‌ناپذیر» را مشاهده می‌کنید:

بیشتر بخوانید  صرافی نوبیتکس NFT و بیت تورنت را در لیست رمزارزهای خود قرار داد

آیا دامنه‌های ارز دیجیتال از دامنه‌های وب۲ گران‌قیمت‌تر هستند؟

گران‌قیمت‌ترین دامنه وب۲ «voice.com» است که ۳۰میلیون دلار قیمت دارد و ارزشش ۲۰ برابر بیشتر از گران‌ترین دامنه وب۳، یعنی «paradigm.eth» است. درواقع، شکاف بین قیمت گران‌ترین دامنه‌های وب۲ و وب۳ بسیار زیاد است و ارزش دامنه‌های وب۲ تقریباً ۵۰ برابر همتایان وب۳ آن‌ها برآورد می‌شود.

بااین‌همه، جالب است بدانید که اگرچه «voice.com» و «NFTs.com» دامنه‌های وب۲ هستند، ارتباط نزدیکی با محصولات وب۳ دارند. دامنه «voice.com» میزبان پلتفرم خریدوفروش توکن‌های غیرمثلی است و «NFTs.com» هم به عرضه توکن‌های غیرمثلی اختصاص یافته است.

گران‌قیمت‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال چه‌ زمانی فروخته شدند؟

۶ نمونه از ۱۰ دامنه گران‌قیمت ارز دیجیتال که ENS عرضه کرده بود، در سال ۲۰۲۲ با قیمت میانگین ۰.۲۲‌میلیون دلار فروخته شدند. گفتنی است که ۵ نمونه از این ۶ دامنه ارز دیجیتال بین ماه می تا اوت‌۲۰۲۲ (اردیبهشت تا مرداد‌۱۴۰۱) فروخته شدند.

ارقام درخورتوجه فروش این دامنه‌ها موج جدیدی از شور‌و‌هیجان برای کشف دامنه‌های ارزشمند ارز دیجیتال به‌راه انداخت. این دامنه‌ها شامل اسامی جالبی از ۳ حرف و ۳ عدد تا فقط یک ایموجی به‌عنوان نام دامنه بودند. ناگفته نماند که در‌این‌میان، نام‌های دامنه به اسم شرکت‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی هم طرفداران زیادی داشتند.

پای شور‌و‌هیجان به‌دست‌آوردن این دامنه‌ها به «دامنه‌های توقف‌‌ناپذیر» هم باز شد تا حجم معاملاتی این دامنه‌ها در اگوست و اکتبر‌۲۰۲۲ دو بار به بیشترین حد خود برسد. به‌عنوان مثال، نام «888.nft» در اکتبر‌۲۰۲۲ با قیمت ۰.۰۲‌میلیون دلار فروخته شد. بااین‌حال، پس از ماه اکتبر شاهد کاهش تدریجی قیمت نام‌های دامنه بودیم.

جمع‌‌بندی

دنیای ارزهای دیجیتال قلمرویی فریبنده با نوآوری‌های متعدد بلاک چینی است که هرروز شگفتانه جدیدی برای علاقه‌مندان به این حوزه به‌ارمغان می‌آورد. یکی از این دستاوردهای جالب نام‌های دامنه مبتنی‌بر بلاک چین است که می‌تواند سرآغاز عصر جدیدی در فضای اینترنت و وب۳ تلقی شود.

بیشتر بخوانید  تاثیر کاهش سپرده‌گذاری در بانک‌های آمریکا بر بیت‌کوین

درحال‌حاضر، سرویس نام اتریوم و دامنه‌های توقف‌‌ناپذیر، دو بازیگر اصلی این صنعت، بازار نام‌های دامنه را ازآنِ خود کرده‌اند و بخش زیادی از تقاضای روزافزون برای به‌دست‌آوردن این دامنه‌های ارزشمند را پوشش می‌دهند. مجموع ارزش ۲۰ نام دامنه برتر در این سرویس‌ها حدود ۳.۸میلیون دلار برآورد می‌شود که رقم چشمگیری برای این دارایی نوظهور به‌شمار می‌رود.

صنعت نام‌های دامنه ارز دیجیتال نه‌تنها تعریف جدیدی از مالکیت دامنه عرضه کرده است؛ بلکه نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را هم تغییر داده و دریچه جدیدی به روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گشوده است. نام‌های دامنه با اولویت‌دادن به سادگی و امنیت، می‌توانند خط‌مقدم بعدی در‌زمینه مالکیت دیجیتال باشند و افراد بیشتری را به قلمرو دارایی‌های دیجیتال جذب کنند.

منبع: ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *