سم آلتمن هشدار داد؛ اگر قوانین سخت‌گیرانه باشد OpenAI از اروپا می‌رود

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI همچنان در حال فعالیت برای هوش مصنوعی خود است و به فعالیت‌هایش در حوزه قانونمند کردن هوش مصنوعی ادامه می‌دهد؛ اما مسئله اینجا است که آلتمن آمریکا با آلتمن اروپا بسیار تفاوت دارد. آلتمن وقتی در برابر قانون‌گذاران آمریکایی ظاهر شده از ضروری بودن رگلاتوری هوش مصنوعی سخن گفت، اما به اروپا پیام داده که اگر قوانین دست‌وپاگیری تصویب شود او تمام اسباب‌بازی‌های هوش مصنوعی که دارد را از اروپا می‌برد.

آلتمن حسابی در حالی فعالیت است – از لاگوس، نیجریه به سراسر اروپا. سرانجام در لندن، با افراد بزرگ فناوری، مشاغل و سیاست‌گذاران در مورد مدل‌های هوش مصنوعی خود تعامل می‌کند. هدف اصلی او ترویج ChatGPT با مدل زبانی بزرگ و پایه سیاست‌های نظارتی طرف‌دار هوش مصنوعی بوده است. در طی یک نشست که توسط دانشگاه کالج لندن میزبانی شد، آلتمن گفته است که در حالی که OpenAI سعی کرده با قوانین اتحادیه اروپا هماهنگ باشد، اما او از نحوه تعریف سیستم‌های هوش مصنوعی بر اساس سطح خطر راضی نیست.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا یکی از قوانینی است که توسط هیئت حاکمه این اتحادیه در سال 2021 پیشنهاد شده است. بر اساس این قانون، هوش مصنوعی از نظر سطح خطر به سه دسته طبقه‌بندی می‌شود. برخی از هوش مصنوعی‌ها مانند سیستم‌های امتیازدهی اجتماعی، هوش مصنوعی‌های مهندسی اجتماعی یا هر چیزی که می‌تواند «حقوق اساسی» را نقض کند، «خطر غیرقابل‌قبولی» ایجاد می‌کند. در سطح پایین‌تر، «سیستم هوش مصنوعی پرخطر» به کاربرد مورد نظر آن بستگی دارد، اما آنها باید از استانداردهای سراسری برای شفافیت و نظارت پیروی کنند.

بیشتر بخوانید  5 فناوری پیشگامانه که متاورس را تقویت می‌کنند

آلتمن گفت که طبق روشی که در حال حاضر قانون پیشنهادی تهیه می‌شود، هم ChatGPT و هم مدل زبان بزرگ GPT-4 می‌توانند به عنوان پرخطر شناخته شوند. این امر شرکت را ملزم به رعایت برخی الزامات می‌کند. طبق گزارش تایم، مدیرعامل OpenAI گفت: «اگر بتوانیم رعایت کنیم، این کار را می‌کنیم وگرنه فعالیت خود در اروپا را متوقف می‌کنیم. ما تلاش خواهیم کرد که چنین کاری کنیم، اما محدودیت‌های فنی زیاد داریم.»

در حقیقت، این قانون برای مبارزه با استفاده‌های بالقوه هوش مصنوعی مانند سیستم کنترل اجتماعی چین و تشخیص چهره طراحی شده است. بعد از این بود که OpenAI و استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی ظهور کردند. این بازی ابتدا با تولید تصویر با هوش مصنوعی شروع شد و سپس با ChatGPT مبتنی بر مدل زبان بزرگ بسیار محبوبیت پیدا کرد. اتحادیه اروپا در ماه دسامبر مقررات جدیدی را برای این قانون پیشنهاد کرده است که بررسی‌های ایمنی و مدیریت ریسک را بر «مدل‌های بنیادی» مانند LLM ‌هایی که چت‌بات‌های هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند، اعمال می‌کند. اوایل ماه جاری کمیته‌ای در پارلمان اروپا این تغییرات را تصویب کرد.

اتحادیه اروپا تمایل بیشتری به بررسی جدی‌تر OpenAI دارد و هیئت حفاظت از داده اتحادیه اروپا گفت که ChatGPT را زیر نظر دارد تا مطمئن شود که با قوانین حریم خصوصی این اتحادیه مطابقت دارد.

آلتمن در صحبت‌هایی که در کنگره آمریکا داشت این ایده را ترویج کرد که او نیز گاهی از خطرات ناشی از هوش مصنوعی به خود می‌لرزد، اما مزایای بالقوه زیادی نیز وجود دارد. مدیرعامل OpenAI به قانون‌گذاران ایالات متحده گفت، او موافق مقرراتی است که حتی می‌تواند شامل الزامات ایمنی جدید یا یک آژانس حاکمیتی تازه برای هوش مصنوعی شود. او خواستار تنظیم مقرراتی «بین رویکرد سنتی اروپا و رویکرد سنتی ایالات متحده» شد.

بیشتر بخوانید  شکست دوباره آقای میلیاردر؛ ماسک نمی‌تواند هر چه دلش خواست توییت کند!

چند کشور قبلاً ChatGPT را ممنوع کرده‌اند. ایتالیا این سرویس را در ماه مارس ممنوع کرد، اما دولت راست افراطی در نهایت پس از اینکه OpenAI به کاربران دسترسی بیشتری به کنترل‌های حریم خصوصی داد، این سرویس را دوباره آزاد کرد. شاید OpenAI بتواند مشوق‌هایی کافی برای دولت‌های جهان تدارک ببیند، اما تا آن موقع آلتمن حداقل در اروپا کار سختی در پیش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *