5 رهبر تکنولوژی دنیا؛ غول‌هایی که می‌خواهند آینده بشر را عوض کنند

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

امروز دنیا، دنیای فناوری، آی‌تی و کامپیوتر است. هر جا بروید حرف از هوش مصنوعی، محاسبات ابری و متاورس است. تلویزیون و ماشین یا دستگاه قهوه‌ساز و یخچال فرقی نمی‌کنند، رد پای آخرین نسل تکنولوژی همه‌جا به چشم می‌خورد. اگر روزگاری مدیران نفتی چهره‌های موثر دنیا بودند، امروز رهبران شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی و کامپیوتر هستند که اقتصاد دنیا را به پیش می‌برند.

در این مطلب ایرانی متا شما را با پنج نفر از تأثیرگذارترین و مبتکرترین رهبران فناوری جهان آشنا می‌کنم. این چهره‌ها کسانی هستند که با بینش، خلاقیت و رهبری خود آینده فناوری و جامعه را رقم می‌زنند و آینده را به تصویر می‌کشند.

ایلان ماسک؛ از تسلا تا توییتر

بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس، تسلا، نورالینک، دبورینگ کمپانی و مالک توییتر؛ ایلان ماسک یک کارآفرین رویایی است که هدفش ایجاد انقلابی در حمل و نقل، انرژی، اکتشاف فضا و رابط‌های مغز و کامپیوتر و شبکه‌های اجتماعی است.

او به خاطر پروژه‌های جاه‌طلبانه و گاه بحث برانگیزش مانند فرستادن انسان به مریخ، ایجاد شبکه جهانی از ماهواره‌ها برای دسترسی به اینترنت، توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌ها و کاشت دستگاه‌های عصبی برای افزایش توانایی‌های انسان شناخته شده است. البته این روزها مالکیت او بر توییتر از هر چیزی جذاب‌تر و بحث‌برانگیزتر است

ماسک همچنین با موانع و انتقادات زیادی مانند نقص فنی محصولات، اختلافات حقوقی، نگرانی‌های زیست محیطی و واکنش‌های مردمی روبرو بوده است. با این حال، او از این چالش ها دلسرد نشده و همچنان به دنبال افق‌های جسورانه خود برای بشریت است.

ساندار پیچای؛ خدای موتورهای جست‌وجو

ساندار پیچای مسئول نظارت بر بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان و همچنین مجموعه متنوعی از محصولات و خدمات، مانند یوتیوب، جی‌میل، گوگل کلود، گوگل مپس، گوگل اسیستنس، کروم، اندروید و موارد بسیاری محصول دیگر. مدیرعامل گوگل و آلفابت همچنین تلاش‌های گوگل در زمینه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و محاسبات کوانتومی را رهبری می‌کند.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی باعث فقیرتر شدن افراد فقیر می‌شود

او در پیشبرد رشد و نوآوری گوگل و همچنین حفظ فرهنگ و همکاری آن موثر بوده است. پیچای همچنین با چالش‌هایی مانند نظارت‌های پیوسته، شکایت‌های ضد انحصاری، اعتراضات کارکنان و معضلات اخلاقی گوگل مواجه شده است. او می‌کوشد تا بین منافع ذی‌نفعان مختلف تعادل برقرار کند و در مأموریت گوگل برای سازماندهی اطلاعات جهان و قابل دسترس کردن آن‌ها برای همه موفق باشد.

ساتیا نادلا؛ احیاگر مایکروسافت

مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، این شرکت را با محصولاتی مانند Azure، Office 365، Windows 11، ایکس‌باکس و لینکدین به یک نیروگاه رایانش ابری تبدیل کرده است. او پای مایکروسافت را به OpenAI باز کرد.

او همچنین فرهنگ نوآوری و همکاری را در مایکروسافت تقویت کرده است و کارکنان را تشویق می‌کند تا به دنبال علایق خود و یادگیری مهارت‌های جدید باشند. او مدافع فعال توسعه امکانات دیجیتال و حق دسترسی آن و مسئولیت اجتماعی است. باید اعتراف کرد نادلا غول خفته مایکروسافت را بیدار کرد و به بازی تکنولوژی برگرداند.

نادلا همچنین با چالش‌هایی مانند رقابت با دیگر غول‌های فناوری، سازگاری با تغییر نیازها و انتظارات مشتریان و مقابله با تهدیدات امنیت سایبری روبرو بوده است. او قصد دارد هر فرد و هر سازمانی را در راستای تحقق اهدافشان توانمند کند.

مارک زاکربرگ؛ مرد ناامن تکنولوژی

یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل فیس‌بوک، مارک زاکربرگ یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در تاریخ رسانه‌های اجتماعی و اینترنت است. او فیس‌بوک را در ۱۹ سالگی در دانشگاه هاروارد ایجاد کرد و از آن زمان به بعد آن را به یک پلتفرم جهانی که بیش از ۳ میلیارد نفر را به هم متصل می‌کند، گسترش داد. او همچنین مالک اینستاگرام، واتس‌اپ و Oculus VR است و در ابتکارات مختلف مرتبط با آموزش، سلامت و امور خیریه سرمایه‌گذاری کرده است.

بیشتر بخوانید  برنامه سامسونگ برای رونمایی سالانه از مدل‌های جدید سری گلکسی S FE

او به خاطر دیدگاهش در ارتباط با جهان و ساختن جامعه شناخته شده است. او همچنین با چالش‌هایی مانند نقض اطلاعات، کمپین‌های اطلاعات نادرست، معضلات تعدیل محتوا و فشارهای سیاسی روبرو بوده است. زاکربرگ به خاطر اخبار جعلی زیاد موجود در فیس‌بوک و نشت‌های اطلاعاتی آن شهرت بدی دارد.

سم آلتمن؛ رهبر هوش مصنوعی

سام آلتمن مدیرعامل سابق یکی از معتبرترین شتاب‌دهنده استارت‌آپ در سیلیکون‌ولی و یک کارآفرین و سرمایه‌گذار سریالی است که از برخی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان مانند Airbnb، Dropbox، Stripe، Reddit حمایت کرده است. او حال مدیرعامل OpenAI است، یک شرکت خصوصی تحقیقاتی که به هدفش خلق هوش مصنوعی است و مهم‌ترین محصولش ChatGPT است، چیزی که موج هوش مصنوعی را دنیا به راه انداخت. آلتمن به خاطر دیدگاه جسورانه و تمایلش برای ریسک کردن و به چالش کشیدن وضعیت موجود شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *