سهم 44 درصدی پروژه‌های متاورس از سرمایه‌گذاری‌ها در دنیای وب 3

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

با وجود فراز و نشیب‌ها سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متاورس ادامه می‌دهند و تقریباً نیمی از سرمایه‌گذاری‌های VC امسال به دنیای متاورس اختصاص دارد.

طبق گزارش جدید دی‌اپ‌رادار (DappRadar)، در نیمه اول سال 2023 شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر 707 میلیون دلار در پروژه‌های متاورس سرمایه‌گذاری کردند که 44 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های حوزه web3 را تشکیل می‌دهد.

دی‌اپ‌رادار می‌نویسد: این صنعت به جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد این بودجه و توسعه مستمر به آینده‌ای هیجان‌انگیز در فضای متاورس منجر شود.

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که دنیای رو به رشد واقعیت افزوده/واقعیت مجازی (AR/VR) می‌تواند به متاورس کمک کند و اشاره می‌کند که توکن‌های متاورس SAND و MANA زمانی که اپل هدست ویژن پرو خود را در 5 ژوئن عرضه کرد، تقریباً 5 درصد رشد داشتند.

با این حال، هر دو توکن هفته بعد، پس از اینکه توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به عنوان اوراق بهادر شناسایی شدند ریزشی را تجربه کردند.

انفجار زمین‌های دیجیتال

بازارهای زمین دیجیتال، یک کالای کلیدی در بسیاری از اکوسیستم‌های بین‌المللی، سال 2023 را با یک انفجار آغاز کردند. حجم تجارت در سه ماهه اول تقریباً چهار برابر شد و به 311 میلیون دلار رسید که قوی‌ترین میزان تبادل از ماه می 2022 بود. حجم فروش زمین دیجیتال نیز 83 درصد افزایش یافت و رکورد 146690 را به ثبت رساند. اما حجم معاملات در سه ماهه دوم 81 درصد کاهش یافت و تعداد معاملات نیز سه چهارم کاهش یافت.

دی‌اپ‌رادار کاهش شدید فروش زمین مجازی را به تجدید حیات پروژه‌های میم‌کوین و علاقه مجدد به پروتکل‌های DeFi نسبت می‌دهد. در این گزارش آمده است: این راه‌های جایگزین در اکوسیستم بلاک‌چین جذاب‌تر شده و منجر به کاهش قابل توجه فعالیت‌های تجارت دنیای مجازی گشتند.

بیشتر بخوانید  5 فناوری مهم برای مقابله با گرم شدن زمین

با این حال، بخش عمده‌ای از عقب نشینی را می‌توان به پروژه برتر دنیای دیجیتال از نظر حجم تجارت، یعنی Otherdeed for Otherside، Yuga Labs نسبت داد، که حجم سه ماهه آن از 294 میلیون دلار به 44 میلیون دلار کاهش یافت.

برای مقایسه، Topia با 2.7 میلیون دلار پس از کاهش 10 درصدی، رتبه دوم را به خود اختصاص داد، پس از آن The Sandbox با 2.5 میلیون دلار با وجود افت 44 درصدی و Decentraland با 679000 دلار پس از افت 68 درصدی، در رتبه دوم قرار گرفتند.

قیمت‌های کف برای پروژه‌های زمین دیجیتال پیشرو نیز کاهش شدیدی را از بالاترین قیمت خود در سال 2022 نشان داده است. قیمت زمین برای Sandbox و Otherside تقریباً 85٪ کاهش یافته است، در حالی که Decentraland سقوط 95 درصدی را تجربه کرده است و Topia تقریبا 100 درصد سقوط کرده است.

رشد دشوار، اما ادامه‌دار متاورس

با این حال، یات سیو، یکی از بنیان‌گذاران انیموکا، به The Defiant گفت که بسیاری از پروژه‌های صنعت متاورس علی‌رغم کاهش حجم تجارت اخیراً به رشد خود ادامه می‌دهند.

سیو گفت: متاورس یک سیستم یا موجودیت منفرد نیست، بلکه یک شبکه انبوه است و این تجمع به طرق مختلف در حال رشد است. اگرچه ممکن است جنبه‌های خاصی از متاورس (به عنوان مثال، حجم تجارت) کاهش پیدا کند، اما این صنعت همچنان بزرگ و در حال رشد است.

با توجه با این حرف‌ها و اخبار باید گفت متاورس هر چند از نظر اقتصادی حال و روز خوشی ندارد، اما به آرامی در حال رشد است و بعید نیست در چند سال آینده شاهد انفجار ناگهانی آن باشیم.

بیشتر بخوانید  مجهز شدن پیکسل 8 به قابلیت‌های جدید عکاسی مبتنی بر هوش مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *