خروج تدریجی محققان و دانشمندان از توییتر

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

نظرسنجی جدید Nature حکایت از خروج تدریجی محققان و دانشمندان از توییتر و رفتن به سوی رقبای آن دارد.

از زمان تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، کاربران کمتری از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند یا آن را به مقصد پلتفرم‌های جایگزین ترک کرده‌اند. حالا در گزارش جدیدی گفته شده که دانشمندان نیز حالا به‌دنبال خارج شدن از آن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی جایگزین هستند.

براساس نظرسنجی انجام شده توسط Nature از هزاران دانشمند، بیش از نیمی از محققان علمی که از توییتر (X فعلی) استفاده می‌کنند، مدت زمان حضور خود در این پلتفرم را کاهش داده‌اند یا آن را به‌طور کلی ترک کرده‌اند. علاوه بر این، تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان به شبکه‌های اجتماعی جایگزین مانند Mastodon روی آورده‌اند.

از بین 9200 محققی که در نظرسنجی نیچر شرکت کرده است، بیش از 47 درصد استفاده از این پلتفرم را کاهش داده‌اند و نزدیک به 7 درصد توییتر را به‌طور کلی ترک کرده‌اند. نکته قابل ذکر دیگر اینکه تقریباً همین تعداد از محققان به پلتفرم‌های جدید پیوسته‌اند.

حرکت به سمت رقبای توییتر

از بین رقبای توییتر، پلتفرم منبع باز Mastodon که حتی زمان اعلام تصاحب تو‌ییتر توسط ماسک رشد قابل‌توجهی داشت، حدود 47 درصد از محققان را به خود جذب کرده است. لینکدین و اینستاگرام نیز با جذب 35 و 27 درصد از محققین در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. رقیب متا برای توییتر، یعنی Threads رتبه چهارم را تصاحب کرده است، اما نکته قابل توجه اینکه این برنامه فقط چند روز پس از انجام نظرسنجی Nature ارائه شده بود.

درست مانند گزارش‌های قبلی، یافته‌های نیچر نیز نشان می‌دهد که میزان استفاده از تو‌ییتر توسط کاربران فعال قدیمی این شبکه اجتماعی، کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید  افزایش نرخ رسیدگی به درخواست سانسور محتوای توییتر توسط دولت‌ها در دوره ماسک

توییتر برای محققان و دانشمندان پلتفرم مهمی محسوب می‌شود، زیرا از آن می‌توان برای تبلیغ تحقیقات علمی و ترویج بحث‌های علمی استفاده کرد. از طرفی دیگر، حضور آن‌ها در زمانی که تلاش زیادی برای مبارزه با انتشار اطلاعات درست می‌شود، نکته مثبتی برای توییتر محسوب می‌شود.

اما از زمان حضور ایلان ماسک شرایط کمی تغییر پیدا کرده و کاربران زیادی از سیاست‌های او برای این شبکه اجتماعی که در آن‌ها کسب درآمد را اولویت قرار داده است، راضی نیستند.

توییتر از آن زمان با توجه به همین اهداف به X تغییر نام داده و ماسک به‌طور کلی در حال تغییر آن است. اخیراً این شرکت اعلام کرده بود که برای استفاده از TweetDeck (یا XPro جدید)، کاربران باید سرویس ایکس پریمیوم را خریداری کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *