هوش مصنوعی مولد به جای تخریب مشاغل، آنها را افزایش می‌دهد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ILO در گزارشی به بررسی تأثیر هوش مصنوعی مولد بر کمیت و کیفیت مشاغل پرداخته است.

مطالعه جدید سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد (AI) به احتمال زیاد با خودکار کردن برخی وظایف به‌جای تصدی کامل یک نقش، به جای از بین بردن مشاغل منجر به افزایش آن‌ها خواهد شد.

مطالعه “هوش مصنوعی و مشاغل: یک تحلیل جهانی از اثرات بالقوه بر کمیت و کیفیت شغل”، نشان می‌دهد که بیشتر مشاغل و صنایع تنها تا حدی در معرض اتوماسیون قرار دارند و به احتمال زیاد به جای جایگزینی با آخرین موج هوش مصنوعی مولد مانند chatGPT تکمیل می‌شوند. بنابراین، بیشترین تأثیر این فناوری نه تنها تخریب شغل نیست، بلکه اعمال تغییرات بالقوه در کیفیت مشاغل، به ویژه شدت کار و استقلال است.

این مطالعه نشان می دهد که کار دفتری بیشترین مواجهه را با فناوری AI دارد، به طوری که تقریباً یک چهارم وظایف به شدت و بیش از نیمی از وظایف به صورت متوسط در معرض قرار آن خواهند گرفت.

در سایر گروه‌های شغلی – از جمله مدیران، متخصصان و تکنسین‌ها تنها بخش کوچکی از وظایف به‌شدت و حدود یک چهارم آن‌ها در سطوح متوسطی تحت تاثیر قرار داشتند.

این مطالعه که فناوری AI را در سطح جهانی بررسی کرده است، به تفاوت‌های قابل توجه تأثیرات هوش مصنوعی بر کشورهای مختلف از نظر توسعه، ساختارهای اقتصادی و شکاف‌های تکنولوژیکی پرداخته است.

5.5 درصد از کل اشتغال در کشورهای با درآمد بالا به طور بالقوه در معرض اثرات فناوری هوش مصنوعی قرار دارند، در حالی که در کشورهای کم درآمد، خطر اتوماسیون تنها به حدود 0.4 درصد از اشتغال مربوط می شود.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی چهره افراد مشهور را بازسازی کرد + تصاویر

از سوی دیگر، پتانسیل افزایش هوش مصنوعی در بین کشورها تقریباً برابر است که نشان می‌دهد با اتخاذ سیاست‌های درست، این موج جدید تحول فناوری می‌تواند مزایای مهمی را برای کشورهای در حال توسعه به همراه داشته باشد.

این مطالعه نشان می‌دهد که احتمالا تأثیرات بالقوه هوش مصنوعی مولد برای مردان و زنان به‌طور قابل‌توجهی متفاوت خواهند بود تا جایی که بیش از دو برابر سهم اشتغال زنان تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت که علت آن حضور بیش از حد زنان در مشاغل اداری، به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و متوسط است.

این مقاله نتیجه‌گیری می‌کند که اثرات اجتماعی و اقتصادی هوش مصنوعی مولد تا حد زیادی به نحوه مدیریت توسعه آن بستگی دارد و درباره نیاز به تدوین سیاست هایی برای استفاده منظم و عادلانه از آن صحبت می کند. صدای کارگران، آموزش مهارت‌ها و حمایت اجتماعی کافی کلید مدیریت این انتقال خواهد بود. در غیر این صورت، این خطر وجود دارد که تنها تعداد کمی از کشورها و فعالان بازار که به خوبی آماده هستند از فناوری جدید بهره مند شوند.

نویسندگان مقاله خاطرنشان می کنند که «نتایج انتقال تکنولوژی از پیش تعیین شده نیست و این انسان‌ها هستند که در پس تصمیم‌گیری برای ترکیب چنین فناوری‌هایی قرار دارند و باید فرآیند گذار را هدایت کنند.»

منبع: https://www.ilo.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *