مزایا و معایب خرید بیت‌کوین

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

بیت کوین (₿) در سال 2008 توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام Satoshi Nakamoto اختراع و در سال 2009 به عنوان نرم‌افزاری متن باز منتشر گردید.

بیت کوین در واقع یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بدون دخالت بانک مرکزی یا نفر سوم است که این قابلیت را دارد که بدون نیاز به واسطه می‌تواند از کاربری به کاربر دیگر در شبکه بیت کوین ارسال شود. معاملات توسط گره‌هایی در شبکه از طریق رمزنگاری تأیید می‌شوند و در یک آفیس توزیع عمومی به نام بلاک‌چین ثبت می‌شوند.

ارز دیجیتال بیت کوین اولین و محبوب ترین رمز ارز موجود در بازار دیجیتال می باشد که به دلیل محبوبیت بالای آن در بین فعالین این بازار به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال معرفی شده است، از این رو تعداد زیادی از سرمایه گذاران اقدام به انجام معاملات بر روی این ارز دیجیتال و کسب سود از این راه کرده و روزانه نیز بر تعداد این افراد افزوده می شود.

برخی مزایای بیت‌کوین

امنیت:

از آنجایی که بیت کوین و سایر انواع ارز دیجیتال دیگر نیز از کد های بسیار سخت و پیچیده تشکیل شده اند لذا نفوذ به آن ها و امکان هک کردن این رمز ارز در حال حاضر غیر ممکن می باشد.

نقد شوندگی بالا:

یکی از ویژگی های مهم و بسیار خوب بیت کوین در مقابل سایر ارز های دیجیتال موجود در بازار قدرت بالای نقد شوندگی آن می باشد به گونه ای که بدون توجه به شرایط بازار تقریبا دارندگان این رمز ارز در هر زمانی می توانند اقدام به خرید یا فروش آن کنند.

مالیات:

از آنجایی که ارز دیجیتال بیت کوین در حال حاضر مورد پذیرش بسیاری از دولت ها قرار نگرفته است لذا در حال حاضر قانون خاصی در رابطه با نحوه معاملات بر روی آن وضع نشده است ، همچنین در حال حاضر این رمز ارز مشمول مالیات نبوده و هیچ قانون مالیاتی برای آن وضع نشده است لذا سرمایه گذاری بر روی آن به ویژه برای معاملات با حجم بالا بسیار به صرفه می باشد.

بیشتر بخوانید  10 نکته که باید قبل از اولین خرید ارز دیجیتال بدانید

حذف واسطه

حذف واسطه‌هایی مانند بانک یا سازمان‌های مالی یکی از مهمترین مزیت‌های بیت کوین است. استفاده از ساختار غیر متمرکز و شبکه همتا به همتا (P۲P) بیشتر آزادی را در پرداخت و انجام تراکنش‌های مالی فراهم می‌کند. شما می‌توانید بیت کوین را بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای برای هر شخصی در هر نقطه از جهان ارسال کنید. در حقیقت، بیت کوین یک سیستم پرداخت بدون محدودیت و بدون مرز است که بدون تعطیلی در ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کند.

کارمزد پایین

هزینه پایین معاملات یکی دیگر از مزیت‌های بیت کوین است. کارمزد پرداخت‌هایی از طریق بیت کوین انجام می‌دهید بسیار کم است و در بعضی از مواد هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت. در نهایت همه چیز به اولویت شما بستگی دارد، اگر می‌خواهید معامله در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود باید هزینه بیشتری بپردازید. البته این کارمزد باز هم در مقایسه با سیستم‌های پرداخت آنلاین یا استفاده از واسطه‌های مالی، کمتر خواهد بود.

برخی معایب بیت‌کوین

کلاهبرداری

از لحاظ فنی، فهم بیت کوین برای یک فرد عادی که آشنایی چندانی با فناوری‌های روز ندارد، مشکل خواهد بود. از همین رو به اسم بیت کوین و با نام‌های وسوسه کننده‌ای نظیر سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای تقلبی اقدام به فروش این ارز دیجیتال و گول زدن مردم می‌کنند.

فعالیت‌ها در بازار سیاه

بیت کوین ارز محبوب مجرمین و بازارهای سیاه در فضای تحت عنوان دارک وب (Dark Web) است. از آنجایی که تراکنش‌های بیت کوین ناشناس است، از این ارز برای حملات سایبری، معاملات مواد مخدر و قاچاق سلاح در بازارهای سیاه استفاده می‌شود. در حال حاضر بانک‌های مرکزی و قانون‌گذاران در سطح جهان، قوانین مشخص و شفافی را در حوزه بیت کوین و فعالیت‌های پیرامون بیت کوین را تدوین نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید  مراقب صحبت‌هایتان با ChatGPT باشید

نوسانات قیمت

نوسانات قیمت بیت کوین در یک روز می‌تواند به ۵۰ درصد هم برسد، چیزی که در بازارهای سنتی شاهدش نیستیم. برای همین اکثر کسب و کارها برای پذیرش بیت کوین نگران هستند.

برگشت ناپذیری تراکنش‌ها

اغلب طرفداران بیت کوین از برگشت ناپذیری تراکنش‌های بیت کوین به عنوان مزیت یاد می‌کنند اما گروهی هم آن را عیب بزرگی می‌دانند. به محض آنکه یک تراکنش بیت کوین تایید و تکمیل شود، امکان بازگشت وجه وجود نخواهد داشت.

ارزهای دیجیتال آینده

این احتمال وجود دارد که ارزهای دیجیتال که در آینده عرضه می‌شوند، جای بیت کوین را بگیرند و مشکلات و معایب آن را هم حل نمایند؛ این صورت به ارزی برتر از بیت کوین بدل خواهند شد و جایگاه بیت کوین متزلزل خواهد شد.

حملات سایبری

هکرها و حملات سایبری از بیت کوین به عنوان روش اخاذی استفاده و از قربانیان خود تقاضای باج می‌کنند. استفاده از بیت کوین باعث می‌شود تا ره‌گیری و دستگیری این افراد با چالش‌هایی همراه باشد.

سخن پایانی

شاید مهم‌ترین مشکلات بیت کوین ناشی از جدید بودن مفهوم رمز ارزهای و فناوری بلاک چین است. با گذشت زمان، افراد بیشتری در حال آشنایی با بیت کوین هستند و شرکت و دولت‌های به آرامی برای پذیرش بیت کوین آماده می‌شوند. البته که همیشه و در هر شرایطی مخالفان بدبین وجود دارند؛ افراد زیادی وجود دارند که اعتفاد دارند بیت کوین صرفا یک حباب یا کلاهبرداری بزرگ است. در نهایت تصمیم درباره مزیت‌های یا معایب بیت کوین با شما است، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از این کار به طور عمیق‌تر با ارز دیجیتال بیت کوین و فناوری بلاک چین آشنا شوید.

بیشتر بخوانید  کدام کیف پول برای نگهداری دوج‌کوین مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *