ایلان ماسک با X.ai به جنگ OpenAI می‌رود؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

ایلان ماسک که ظاهراً به خراب کردن وضع توییتر قانع نیست، در حال برنامه‌ریزی برای مقابله با متحد و شرکت سابق خود یعنی OpenAI است و در حال حاضر تلاش می‌کند پول و نیروی لازم برای این کار را آماده کند. میلیاردر پرمشغله ممکن است از منابع چندین شرکت خود برای تسریع در این کار استفاده کند.

اما عجله نکنید، دلایل خوبی وجود دارد که نسبت به این تلاش که احتمالاً X.ai نام خواهد داشت شک داشته و چندان به این اقدام خوش‌بین نباشیم.

به گزارش ایرانی متا به نقل از تک چرچ، شایعات و شواهد غیرمستقیم درباره تأسیس شرکت هوش مصنوعی ماسک برای مقابله با OpenAI تقریباً از زمانی که او در سال 2018 از این شرکت جدا شد وجود داشت. ماسک دو اختلاف‌نظر جدی با تیم OpenAI داشت؛ اول اولویت دادن آن‌ها به تحقیق و توسعه به جای سودبری تجاری و دوم اهمیت زیاد آن‌ها به محدودیت‌های اخلاقی هوش مصنوعی.

شاید بپرسید چطور این دیدگاه با این جهان‌بینی که هوش مصنوعی خطری برای بشریت است و باید در بلندمدت محدود و احتمالاً در کوتاه‌مدت متوقف شود مطابقت دارد، مشخص نیست. این رویکرد ممکن است کنار گذاشته شده باشد، چنانچه ماسک قبلاً هم مواضع خود را به طور پیوسته – با توجه به مصلحت مالی خود – تغییر داده است.

حالا فایننشال تایمز گزارش داده است که ماسک، کارمند سابق DeepMind، ایگور بابوشکین و تعداد انگشت شماری از مهندسان دیگر را برای شروع کار استخدام کرده است و در حال تماس با شبکه بزرگ سرمایه‌گذاران و ثروتمندان اطراف خود است تا ببیند چه کسی بودجه چنین شرکتی را تأمین و با او شراکت می‌کند.

بیشتر بخوانید  مجهز شدن ChatGPT به قابلیتی برای جلوگیری از ذخیره‌سازی سابقه چت‌ها

به جز این برخی خبرنگاران گزارش داده‌اند که ماسک هزاران واحد پردازش گرافیکی – سیستم‌های مورد نیاز برای محاسبات سنگین حوزه هوش مصنوعی و گرافیک‌های پیشرفته انودیا تامین کرده است. سهام انودیا – که از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد – روز جمعه در پی انتشار این خبر افزایش یافت.

دو چیز قابل توجه است؛ استخدام تیم جدید و تحرک در مورد تغییر مالکیت شرکتی توییتر. توییتر این هفته زیر چتر ایده سال‌های اخیر ماسک یعنی سوپراپلیکیشن X Corp  قرار گرفت. این مسئله نشان می‌دهد که بالاخره تغییرات از راه رسید. یک پرونده جدید کسب‌وکار در نوادا نشان می‌دهد که شرکت جدید ماسک در حوزه هوش مصنوعی نیز ممکن است با نام X.ai شناخته شود. هرچند احتمال دارد این شرکت تنها از نظر مالکیت زیر نظر مجموعه X ماسک باشد و از نظر ساختار اپلیکیشن چیزی تغییر نکند.

اما ماسک احتمالاً خواهد فهمید که ساخت و راه‌اندازی یک شرکت مدرن هوش مصنوعی چندان ساده نیست. OpenAI به دلیل سال‌ها آزمون‌وخطا و صرف میلیاردها دلار بودجه در موقعیتی قرار دارد که امروز می‌بینیم. دلیل دیگر این مسئله جذب و حفظ بسیاری از متخصصان ماشین لرنینگ است که احساس می‌کردند در شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت چندان به آن‌ها توجه نشده است.

ماسک می‌تواند رقیب ChatGPT را بسازد؟

اولین شایعات درباره ساخت رقیب ChatGPT توسط ایلان ماسک تقریباً دو ماه پیش منتشر شد و او تا امروز اقدام عملیاتی خاصی در این زمینه نکرده است. بسیاری منتظرند ببینند او چه می‌کند؛ آیا صرفاً دنبال یک بازی تجاری است یا ایده جدیدی در حوزه هوش مصنوعی دارد؟ ماسک دنبال هوش مصنوعی اخلاقی‌تر است یا تجاری‌تر؟

بیشتر بخوانید  باتری‌های لیتیومی چطور آینده انسان‌ها را عوض می‌کنند؟

جواب به این سؤال‌ها دشوار است. ماسک نقاط ضعف بسیاری دارد. او دمدمی‌مزاج، پرفرازونشیب و در دل بحران‌های رسانه‌ای است، در حالی که فضای هوش مصنوعی بسیاری علمی است و به آرامش، حمایت و صبر نیاز دارد. با این همه پول می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند؛ پولی که ایلان ماسک کم ندارد. باید صبر کرد و دید مرد میلیاردر حوزه فناوری چه می‌کند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *