بعد از سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری اینتل؛ انودیا به اروپا خواهد رفت

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

بر اساس گزارش بلومبرگ جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، باارزش‌ترین سازنده تراشه جهان، به احتمال زیاد در اروپا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

هوانگ گفت، تیری برتون به نمایندگی از اتحادیه اروپا گفته است که «انویدیا باید بیشتر در اروپا سرمایه‌گذاری کند و اروپا مکانی فوق‌العاده برای ساختن آینده انویدیا خواهد بود». این دو روز جمعه در حاشیه گفت‌وگوهای برتون در مورد تعدیل محتوا و هوش مصنوعی با برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در سیلیکون‌ولی با یکدیگر ملاقات کردند.

ارزش انویدیا در ماه‌های اخیر به شدت افزایش‌یافته است زیرا پردازنده‌های گرافیکی آن محبوب‌ترین پردازنده‌ها برای مراکز داده مورد نیاز برای ساخت هوش مصنوعی مولد هستند. فروش این شرکت در واحد مرکز داده خود با 41 درصد افزایش به 15 میلیارد دلار در سال 2022 رسید.

در همان زمان، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ژاپن و هند توافق کردند که بیش از 100 میلیارد دلار یارانه برای جذب شرکت‌هایی مانند اینتل، شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان و میکرون تکنولوژی اختصاص دهند.

درست در هفته گذشته، اینتل برنامه‌های خود را برای افتتاح کارخانه‌های جدید در لهستان، آلمان و اسرائیل را اعلام کرد، برنامه‌هایی که مشخصا با مشوق دولت همراه است.

هوانگ نیز تایید کرد که انویدیا به دنبال سرمایه‌گذاری در اروپا خواهد بود. او پس از دیدار با برتون به خبرنگاران گفت: دلیل این امر این است که انویدیا می‌خواهد یک شرکت بین‌المللی باشد.

چرا خبر سرمایه‌گذاری انویدیا در اروپا مهم است؟

برای پاسخ به این سوال باید به اخبار چند وقت گذشته نگاه کرد. رقابت جهانی برای ساخت کارخانه‌های داخلی و قطع وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی برای این قطعات حیاتی باعث دست به جیب شدن دولت‌های مختلف برای میزبانی از بازیگران بزرگ حوزه تراشه و چیپ است.

بیشتر بخوانید  آموزش دریافت زمین رایگان در متاورس

در این مدت شرکت اینتل بیش از سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری جدید در لهستان، آلمان و اسرائیل انجام خواهد داد، سرمایه‌گذاری که به دعوت دولت‌ها صورت می‌گیرد.

برای سازندگان تراشه، یارانه‌ها نشان‌دهنده یک حفاظ مهم در برابر افزایش هزینه‌ها است. این یارانه‌ها کمک می‌کنند تا شرکت‌ها برای تغییر شکل چشم انداز تولید جهانی تلاش می‌کنند. برای دولت‌ها، کارخانه‌ها به معنای شغل، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و امنیت زنجیره تامین برای نیمه‌هادی‌های مورد نیاز صنایع مختلف از تولید خودرو و تلفن همراه گرفته تا لوازم خانگی است.

در مواجهه با حمله روسیه به اوکراین و تهدید همیشگی چین برای تسلط بر تایوان، کشورهای دیگر فکر می‌کنند که کارخانه‌های بیشتر در کشورهای بیشتر آنها را در برابر اختلال‌های این چنینی محافظت می‌کند.

بزرگ‌ترین طرح اینتل در اروپا کارخانه 30 میلیارد یورویی (32.8 میلیارد دلاری) آن در آلمان خواهد بود، جایی که در مورد بسته یارانه‌ای به ارزش حدود 10 میلیارد یورو مذاکره شده است.

اینتل گفت که انتظار می‌رود سایت جدیدش در ماگدبورگ 7000 شغل ساخت و ساز در مرحله ساخت و ساز اولیه و همچنین حدود 3000 شغل دائمی با فناوری پیشرفته و ده‌ها هزار موقعیت اضافی در سراسر اکوسیستم صنعت فناوری ایجاد کند.

دولت آلمان و تراشه‌ساز مشهور آمریکایی در ابتدا با یارانه‌هایی به ارزش 6.8 میلیارد یورو موافقت کردند. اما این شرکت توانست استدلال کند که هزینه ساخت این کارخانه که در ابتدا 17 میلیارد یورو تخمین زده می‌شد، به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تورم و هزینه‌های بالاتر انرژی افزایش‌یافته است. آلمان موافقت کرد که 3 میلیارد یورو دیگر به کمک های دولتی در بسته ای که شامل سقف قیمت ها می شود، اضافه کند.

بیشتر بخوانید  پیوستن صداپیشگان به جمع مخالفان هوش مصنوعی

البته همیشه هشدارهایی هم در میان است. هنگامی که تراشه ساز آلمانی Infineon Technologies AG یک میلیارد یورو برای کارخانه خود در درسدن دریافت کرد، کلمنس فوست، رئیس موسسه اقتصادی آلمان IFO، هشدار داد که دادن یارانه‌ها برای تولید تراشه های داخلی ممکن است منطقی نباشد.

فوست در ماه مه به تلویزیون آلمانی ARD گفت: نگرانی من این است که ما مقدار زیادی پول را فقط برای افزایش اندکی امنیت هدر می‌دهیم. حتی اگر همه چیز درست شود، ما همچنان 80 درصد تراشه های خود را وارد خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *