10 روند مهم ارزهای دیجیتال در سال 2023

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

همان‌طور که تقاضا برای ارزهای دیجیتال در حال افزایش است، کاملاً واضح است که مردم به طور فزاینده‌ای در مورد روندهای کریپتو کنجکاو هستند. با در نظر گرفتن همین موضوع نگاهی داریم به 10 روند مهمی که در سال 2023 می‌توانند بازار کریپتو را حسابی تحت تأثیر خود قرار دهند.

قانونمندتر شدن فضای کریپتو

به نظر می‌رسد مثل چند سال قبل امسال نیز صنعت کریپتو روی مقررات دقیق در مورد ارزهای دیجیتال کار کند. این موضوع قبلاً آغاز شده است و قانون‌گذاران در واشنگتن‌دی‌سی – پایتخت آمریکا – و در سراسر جهان در حال ایجاد قوانین و تنظیم دستورالعمل‌هایی برای ایمن‌تر کردن ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران هستند. تنها در یک نمونه صرافی بایننس در حال جدال برای چگونگی فعالیت قانونی در آمریکا، اروپا و برخی کشورهای آمریکایی است.

در هفته‌های اخیر تحولات نظارتی قابل توجهی در این حوزه رخ داده است، به‌طوری‌که پارلمان اروپا مقررات بازار دارایی‌های رمزنگاری (MiCA) را در ۲۰ آوریل تصویب کرد، اوکراین نیز اعلام کرد که مجموعه قوانین مشابهی را تصویب می‌کند و کره جنوبی با مقررات پیشنهادی خود در این زمینه پیشرفت کرده است. آمریکا هم هم‌زمان گام‌هایی برای حفاظت از حقوق استخراج‌کنندگان بیت‌کوین برداشته است.

فشار بیت‌کوین

به نظر می‌رسد که فشار بیت‌کوین عادی نشده است و احتمالاً همین روند ادامه خواهد داشت. ما دیدیم که این دارایی دیجیتال حتی پس از رسیدن به قیمت بالای 70000 دلار در سال 2021 تحت فشار باقی می‌ماند. سال جدید با رسیدن بیت‌کوین به 29000 دلار آغاز شد. با این دستاوردهای عظیم، سرمایه‌گذاران انتظار دارند در سال 2023 روند نزولی در ارزهای دیجیتال باسابقه رخ دهد، اما آیا چنین خواهد شد؟ پاسخ به این سؤال دشوار است. روندهای جهانی اقتصاد، ظهور هوش مصنوعی و بحران‌های سیاسی جاری در جهان هر لحظه می‌تواند فضا را متشنج کند.

بیشتر بخوانید  افزایش حجم معاملات در بازار NFT پس از بازگشت ترامپ به توییتر

وب 3.0 بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود

وب 3.0 اخیراً موج‌های زیادی ایجاد کرده است و زمان آن فرا رسیده است که در سال 2023 در انتظار موج سوم اینترنت باشیم. وب 3.0 برای کسانی که می‌خواهند بدون وابستگی به شرکت‌های بزرگ بودجه وب‌سایت‌های خود را تأمین کنند، راه‌حل پایدار دارد. وب 3 (Web 3.0) نسل سوم اینترنت است که دو ویژگی مهم دارد؛ عدم تمرکز و استفاده از تکنولوژی‌های روز. بلواسکای مصداقی از تکنولوژی وب 3 در فضای شبکه‌های اجتماعی است.

جنگ کریپتویی

صنعت کریپتوکارنسی در حال گذر از یک پیچ مهم برای رسیدن به مرحله‌ای جدید است. به باور بسیاری از کارشناسان برای یک سال یا چند سال آینده ما شاهد روند روبه‌رشد صنعت کریپتو خواهیم بود، روندی که افزایش تهاجم‌های مختلف به این صنعت و درگیری‌های داخلی غول‌های آن همراه خواهد بود.

NFT

NFT یک رمز دیجیتالی منحصر به فرد است که مانند سایر ارزهای دیجیتال روی کیف پول ذخیره می‌شوند. مهم‌ترین کاربرد توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در هنر دیجیتال است. گیمرها برای تبادل دارایی‌های خود داخل بازی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

توکن‌های غیرمثلی به هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند تا هر چه بهتر به کسب درآمد در فضای دیجیتال مشغول شوند، در نتیجه، آنها آزادی بیشتری در تأمین مالی خود پیدا می‌کنند. علاوه بر این NFTها امن هستند. پس اصلاً عجیب نیست که آتش زیر خاکستر NFT ‌ها دوباره شعله‌ور شود و تب جدیدی در فضای کریپتو همه‌گیر شود. به تازگی ویژگی جدیدی مثل خرید بلیت کنسرت نیز به کاربردهای NFTها اضافه شده است.

تأیید صندوق‌های قابل‌معامله (ETF) کریپتو

اولین ETF بیت‌کوین در سال 2021 در بورس اوراق بهادار نیویورک آغاز به کار کرد که یک پیشرفت قابل توجه بود. این مدل روشی جدید و متعارف برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است. حالا دو سال پس از آن رخداد بسیاری منتظر تأیید ETFهای بیشتری هستند، اتفاقی که اگر رخ دهد می‌تواند باعث بهار ارزهای دیجیتال شود.

بیشتر بخوانید  یک آزمایش خطرناک؛ هکرها کنترل ماهواره‌های دولتی اروپا را دست گرفتند

ورود جدی‌تر شرکت‌های بزرگ به فضای کریپتو

امروزه فضای کریپتو شاهد این است که برخی از برندهای غول‌پیکر مانند دیزنی، مایکروسافت، گوگل و اپل ورود خود را به فضای متاورس و کریپتوکارنسی اعلام کرده‌اند. همچنین شاهد افزایش موارد استفاده فعال از دارایی‌های کریپتو از جمله NFT و ادغام‌های متاورسی بودیم، پس اصلاً بعید نیست که شاهد نوعی رمزنگاری توسعه‌یافته توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها باشیم.

افزایش قراردادهای هوشمند لایه 2

قراردادهای هوشمند لایه 2 (L2) مانند گذشته محبوبیت و کشش خود را حفظ خواهند کرد. در حال حاضر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این یک روند روبه‌رشد باشد. برای مثال، بیت‌کوین و اتریوم زیر چتر ارزهای دیجیتال «لایه ۱» قرار می‌گیرند، زیرا دارای لایه تسویه‌حساب خاص خود هستند.

ارزهای دیجیتال محیط‌زیست پسند

از روز اول ارزهای دیجیتال به دلیل تأثیر منفی بر محیط‌زیست مورد انتقاد بسیاری قرار گرفتند. به‌عنوان‌مثال، استخراج بیت‌کوین تنها در ایالات متحده حدود 40 میلیارد پوند تولید کربن دارد. آنچه در اینجا مهم است این است که شبکه‌های بلاک‌چین در حال ظهور پیوسته شروع به ترکیب مکانیسم‌های اجماع با فرایندهای محیط‌زیست دوستانه کنند.

اتریوم 2.0 به بلوغ می‌رسد

اتریوم 2.0 چند سال پیش معرفی شد. با این حال، ارتقای آن به صورت گام‌به‌گام برنامه‌ریزی‌شده است. پس‌زمینه انتقال کامل شبکه بلاک‌چین از Proof of Work (PoW) به Proof of Stake (PoS) در نهایت نشان می‌دهد که آیا می‌توان امسال شاهد نسخه بالغ و تمام‌عیار آن بود یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *