6 ابزار هوش مصنوعی که در کنفرانس I/O 2023 گوگل معرفی شدند

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

Bard در سطح عمومی منتشر خواهد شد، جستجو با هوش مصنوعی بیشتر می‌شود و گوگل ابزارهای متفاوت مبتنی بر هوش مصنوعی خود را معرفی کرد.

گوگل بار دیگر اجازه داده است که هوش مصنوعی در مرکز توجه قرار گیرد و موجی از ویژگی‌های آینده خدمات این غول آی‌تی در معرض دید عموم قرار بگیرد.

گوگل در ماه‌های اخیر به شدت بر روی هوش مصنوعی متمرکز بوده است، زیرا رقبایی مانند مایکروسافت توانستند با تکیه بر هوش مصنوعی و به کارگیری توانایی‌های آن در محصولات خود نه تنها نسل جدیدی از خدمات را ارائه کنند، بلکه نشانه‌هایی از تهدید سلطه گوگل بر بازار جست‌وجو را نیز آشکار سازند.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت، طی سخنانی در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان، گفت: هوش مصنوعی سال شلوغی را پشت سر گذاشته است. او افزود که این شرکت در حال «بازتصویر» تمام محصولات اصلی خود با هوش مصنوعی است.

پیچای گفت: «ما در یک نقطه عطف هیجان‌انگیز هستیم. ما فرصتی داریم که هوش مصنوعی را برای مردم، مشاغل، جوامع و برای همه مفیدتر کنیم. بر همین اساس مدتی است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم تا محصولات خود را به طور اساسی بهتر کنیم. با هوش مصنوعی مولد، ما در حال برداشتن گام‌های بعدی خود مسیر توسعه هستیم.»

با هم شش ویژگی از توسعه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که گوگل در کنفرانس I/O 2023 گوگل معرفی کرد را مرور می‌کنیم.

یک مدل زبان بزرگ جدید

در رویداد I/O، گوگل آخرین مدل زبان بزرگ (LLM) خود را برای رقابت با موفقیت اخیر GPT-4، معرفی کرد. این غول فناوری، PaLM2، آخرین مدل هوش مصنوعی خود را که دارای «قابلیت‌های چندزبانه، استدلال و کدنویسی بهبودیافته» است، معرفی کرد. این مدل برای تقویت و بازطراحی بیش از 25 محصول آینده گوگل استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  سود 6 میلیارد دلاری انویدیا در سه‌ ماه اخیر

گوگل گفت این مدل بر روی متن‌های چندزبانه که بیش از 100 زبان را در برمی‌گیرد آموزش داده شده است، آموزشی که به آن توانایی درک “متن‌های ظریف” مانند اصطلاحات، اشعار و معماها در چندین زبان مختلف را می‌دهد.

این شرکت همچنین تأیید کرد که PaLM2 با مقالات علمی و معادلات ریاضی برای ارائه قابلیت‌های بهبودیافته در منطق، عقل سلیم و ریاضیات آموزش‌دیده است.

مدل جدید در چهار اندازه در دسترس است تا برای موارد مختلف قابل‌استفاده باشد. گوگل ادعا می‌کند که کوچک‌ترین اندازه – Gecko – می‌تواند روی دستگاه‌های تلفن همراه کار کند.

گوگل در یک پست وبلاگی افزود: “این تطبیق‌پذیری به این معنی است که PaLM2 می‌تواند برای پشتیبانی از کل کلاس‌های محصولات به روش‌های متفاوت‌تری تنظیم شود تا به افراد بیشتری کمک کند.”

Bard در دسترس عموم قرار می‌گیرد

گوگل در اوایل سال جاری چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود به نام Bard را به عنوان رقیب ChatGPT معرفی کرد. چت‌بات با نسخه سبک‌وزن LaMDA، مدل زبان گوگل که برای برنامه‌های گفتگو طراحی شده است، راه‌اندازی شد.

اکنون، گوگل Bard به PaLM2 مجهز شده است. در گام بعدی با حذف لیست انتظار قرار است Bard در بیش از 180 کشور و منطقه در دسترس قرار بگیرد.

در رویداد I/O، گوگل همچنین ویژگی‌های آینده Bard مانند پاسخ‌های تصویری به کاربران نیز رونمایی شد. کاربران همچنین می‌توانند تصاویری را به درخواست‌های خود اضافه کنند و از این ربات بخواهند که برای عکس آن‌ها متنی بنویسد. احتمال ترکیب Bard با محصولات ادوبی هم مطرح است، مسئله‌ای که اگر رنگ واقعیت بگیرد حسابی جذاب خواهد بود.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی Magic Editor که برای Google Photos معرفی شده است + فیلم

جستجوی سوپرشارژ

جستجوی گوگل با هوش مصنوعی مولد تقویت شده است، زیرا این غول فناوری به دنبال چیزی بیشتر از جست‌وجوی ساده است. در نمایشی در رویداد I/O، گوگل نشان داد که این مدل جستجوی جدید گول یک بُرش فوری از اطلاعات درخواست شده بر اساس  جست‌وجو ارائه می‌دهد. این بُرش دارای پیوندهایی است که در آن کاربران می‌توانند اطلاعات مرتبط بیشتری را پیدا کنند، همراه با سؤالات بعدی احتمالی که کاربر ممکن است بخواهد اطلاعات بیشتری کسب کند.

الیزابت رید، معاون جستجوی گوگل در یک پست وبلاگ گفت: «متن از سؤالی به سؤال دیگر منتقل می‌شود تا به شما کمک کند به طور طبیعی به کاوش خود ادامه دهید. همچنین نکات مفیدی را برای محتوای وب و طیف وسیعی از دیدگاه‌ها پیدا خواهید کرد که می‌توانید به آن بپردازید.»

Google Cloud

برای دسترسی بیشتر به Google Cloud، این شرکت ابزار مشارکتی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را برای کمک به کاربران به نام Duet AI معرفی کرده است. گوگل گفت که این ابزار جدید به پلتفرم ابری این شرکت کمک می‌کند تا «انسان‌محورتر، جامع‌تر و مفیدتر» باشد.

AI این ابزار با نشان دادن نحوه عملکرد سرویس‌های ابری خاص یا ایجاد طرح‌های دقیق برای پروژه‌های ابری، به کاربران کمک می‌کند تا به صورت هم‌زمان راهنمایی و کمک مؤثر دریافت کنند.

بهبود Workspace

Duet AI همچنین به Workspace می‌آید و هوش مصنوعی مولد را برای ابزارهای مختلفی مثل Gmail، Google Drive و Google Docs ارائه می دهد. در این بخش Duet AI رقیب Copilot مایکروسافت به حساب می‌آید.

گوگل اعلام کرد که این ویژگی در نسخه تلفن همراه جیمیل در دسترس خواهد بود تا به کاربران کمک کند در هنگام حرکت، پیش‌نویسی برای پاسخ‌های ایمیل خود تهیه کنند.

بیشتر بخوانید  کاهش 50 درصدی درآمدهای تبلیغاتی توییتر

Labs (آزمایشگاه‌ها)

برای دادن فرصتی به کاربران برای آزمایش ویژگی‌های مختلف آینده که شرکت روی آن کار می‌کند، Google Labs راه‌اندازی شده است، فضایی برای افراد تا اولین نگاه را به خدمات جدید گوگل را داشته باشند.

این شرکت با الهام از آزمایشگاه‌های اصلی گوگل کاری کرده تا این سرویس جدید به کاربران اجازه دهد تا ویژگی‌های و محصولات جدید گوگل را آزمایش و نسبت به آن بازخورد دهند.

نکته مهم این است که تمام محصولات و ایده‌های گوگل لبز به محصول نهایی بدل نمی‌شوند. به گفته مسئولان بخش آزمایشگاه گوگول این ایده‌ها ممکن است به ویژگی‌ها یا محصولات کامل تبدیل شوند، اما برخی دیگر به هیچ جایی نرسد. نظرات کاربران به گوگل در تصمیم‌گیری کمک می‌کند و مسیر محصولات را مشخص می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *