برنامه چین برای جذب غول‌های آمریکایی؛ بیل گیتس با رئیس‌جمهور چین دیدار کرد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

به دنبال سفر ایلان ماسک به چین در اوایل ماه جاری، این کشور از یک میلیاردر فناور آمریکایی دیگر استقبال کرد؛ بیل گیتس.

رسانه دولتی چین گزارش داد که بیل گیتس روز جمعه در پکن با رئیس‌جمهور شی جین پینگ دیدار می‌کند.

هدف این نشست به طور علنی اعلام نشده است، اما گزارش‌های رسمی رسانه‌ها احتمالاً متعاقباً منتشر خواهد شد. خبرنگاری از روزنامه دولتی انگلیسی «گلوبال تایمز» در توییتر آنچه به نظر می‌رسد نقل قول‌هایی از این جلسه است، منتشر کرد.

رئیس‌جمهور شی روز جمعه به گیتس گفت: شما اولین دوست آمریکایی هستید که من امسال در پکن ملاقات کردم. همان‌طور که جهان در حال بیرون آمدن از فضای کووید است، مردم باید بیشتر حرکت کنند، بیشتر ارتباط برقرار کنند و درک خود را از یکدیگر افزایش دهند.

رئیس‌جمهور شی همچنین به گیتس گفت که چین مایل است در “همکاری گسترده در زمینه نوآوری فناوری با کشورهای سراسر جهان” مشارکت کند و “به طور فعال در پاسخ به چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوا و سلامت عمومی مشارکت کند و آن را ارتقا دهد.”

بازدید اقتصادی و سیاسی ایلان ماسک از چین

دو هفته پیش گزارش‌هایی از سفر ایلان ماسک به چین نیز منتشر شد، اولین سفر او بعد از همه‌گیری. مدیرعامل تسلا یکی از معدود چهره‌های ارشد فناوری سیلیکون‌ولی است که با تمام تنش‌های چین و آمریکا، به چین متعهد باقی مانده است.

با توجه به نقش محوری فزاینده چین در امپراتوری خودروهای الکتریکی در حال گسترش تسلا، این تعهد تعجب‌آور نیست. در سه‌ماهه اول سال، این کشور بیش از نیمی از تحویل‌های این خودروساز را به خود اختصاص داده است که بخشی از آن به لطف استراتژی قیمت‌گذاری رقابتی آن است. ماسک همچنین در مورد حمایت خود از فرهنگ کاری سخت‌گیرانه چین بی‌رحمانه است، حتی با وجود اینکه برنامه سخت‌گیرانه «996» در سال‌های اخیر مورد اعتراض کارگران فناوری این کشور قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید  نگاهی به آینده گوشی‌های هوشمند؛ 5 تحول مهم‌ گوشی‌های هوشمند در سال 2023

مردم چین متقابلاً نسبت به ماسک واکنش نشان داده‌اند. ماسک با بیش از دو میلیون دنبال کننده در ویبو، جایگزین توییتر کشور چین، بسیار محبوب است و بین چینی‌ها به مرد آهنی مشهور است. محبوبیت او به حدی است که مردی از شرق چین به خاطر شباهت به او یک‌شبه معروف شد.

دیدار با وزیر خارجه چین

روابط دوجانبه در اولین روز حضور ماسک در چین در کانون توجه قرار گرفت، زیرا وی با استقبال گرم وزیر امور خارجه چین، “کین گانگ” روبرو شد. این مسئله نشان می‌دهد که پکن اهمیت زیادی به سفر ماسک می‌دهد و آن را فرصتی برای ارسال پیامی به واشنگتن در روزهای تیره شدن روابط دیپلماتیک می‌داند.

هوآ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در توییتی نوشت: در حالی که کین تاکید کرد که توسعه چین یک فرصت برای جهان است، ماسک این حرف را تکرار کرد و اظهار داشت که تسلا با جدا کردن یا قطع زنجیره تامین خود در چین مخالف است و آماده است تجارت در چین را گسترش دهد و در فرصت‌های توسعه چین سهیم شود. به نظر می‌رسد ماسک در اینجا به شرکت‌های خارجی متأثر از تشدید تنش‌ها بین ایالات متحده و چین اطمینان می‌دهد که دروازه چین به روی آن‌ها باز است.

شایان ذکر است که ماسک از زمانی که هواپیمای شخصی وی صبح روز سه‌شنبه در پکن فرود آمد از توئیت زدن خودداری کرده است. از آنجایی که توییتر در چین ممنوع شده است، ماسک با هوشمندی از دور زدن فایروال بزرگ – سیستم فیلترینگ چین، خودداری کرد تا هرگونه جدلی که مانع بحث‌های تجاری شود جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید  ایلان ماسک: من دلیل وجود OpenAI هستم

در حالی که ماسک ممکن است به طور علنی در توییتر فعال نباشد، او به ویبو رفت تا کمی از چین تعریف کند. او نوشت: برنامه فضایی چین بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند.

این اظهار نظر جالب توجه است نه تنها به این دلیل که اسپیس ایکس، شرکت خود ماسک، به تلاش‌های ایالات متحده برای بازگرداندن فضانوردان به سطح ماه تا سال 2025 کمک می‌کند، بلکه چون مسئله رقابت فضایی به عرصه مهمی برای رقابت ایالات متحده و چین تبدیل شده است و هر دو کشور سرمایه‌گذاری در برنامه‌های فضایی را تشدید کرده‌اند.

تضمین امنیت باتری تسلا

در اولین شب سفر، ماسک تصمیم گرفت با یک شریک زنجیره تامین ضروری شام کاری بخورد. به گزارش رویترز، او با ژنگ یوکوآن، رئیس شرکت Contemporary Amperex Technology Limited ملاقات کرد.

CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری در جهان است و در کنار ال‌جی و پاناسونیک در میان سه تأمین‌کننده برتر باتری تسلا قرار دارد. از سال 2020، تسلا از باتری‌های CATL در خودروهای ساخت چین خود استفاده می‌کند و به سرعت به بزرگ‌ترین مشتری این شرکت تبدیل شد.

ممکن است موضوعات دیگری نیز بین این دو وجود داشته باشد. تسلا در حال حاضر لیتیوم با درجه باتری را از تأمین‌کنندگانی از جمله لیتیوم گانفنگ چین تامین می‌کند، اما CATL نیز در حال برداشتن گام‌هایی در بخش معدن است زیرا منابع را در سراسر جهان به دست آورده است، حتی از گانفنگ برای یک بزرگ پیشی گرفته است. باید دید این همکاری بین تسلا و CATL در آینده چگونه توسعه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید  بلواسکای جایگزین غیرمتمرکز توییتر خواهد بود / سه ویژگی مهم بلواسکای چیست؟

ملاقات با کارگران تسلا در چین

بر اساس عکسی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده توسط گریس تائو، معاون جهانی تسلا، ماسک از کارخانه گیگا فکتوری شانگهای بازدید کرد و در آنجا با کارکنان مدل 3 و مدل Y محبوب تسلا دیدار کرد.

گیگا فکتوری شانگهای نقش بزرگی را در تولید تسلا ایفا می‌کند. سال گذشته، این کارخانه با ظرفیت سالانه بیش از 750000 واحد از همتای کالیفرنیایی خود پیشی گرفت. این کارخانه همچنین خودروهایی را به سایر نقاط جهان صادر می‌کند. تائو به نقل از ماسک گفت: “این کارخانه دارای بیشترین کارایی و بهترین وسایل نقلیه نوع خود است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *