هر آنچه باید درباره هدست واقعیت مجازی اپل بدانید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2023 که از 5 ژوئن (15 خرداد) آغاز خواهد شد برای هواداران و علاقه‌مندان اپل حسابی مهم است. به جز به‌روزرسانی‌های اصلی بعدی سیستم‌عامل‌های iOS 17، watchOS 10 و macOS 14 یک شایعه مهم دیگر سر زبان‌ها افتاده و آن هم معرفی هدست واقعیت ترکیبی مورد انتظار اپل است.

اپل معمولاً علاوه از افرادی که برای وبلاگ‌های حوزه فناوری و رسانه‌های مطبوعاتی بزرگ کار می‌کنند، از خبرنگار مرتبط با موضوع سالِ کمنفرانس نیز برای حضور دعوت می‌کند. وقتی اپل واچ معرفی شد خبرنگاران مد دعوت شدند. حالا خبرنگار و متخصصان فناوری‌های واقعیت مجازی میهمانان کلیدی اپل هستند؛ از جمله «ایان همیلتون»، سردبیر UploadVR و «نورمن چان» که بیشتر با ویدیوهای تست دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شناخته می‌شود. این یعنی اپل خبرهایی برای حوزه واقعیت مجازی دارد.

از طرف دیگر ظاهرا اپل به شکل جدی دنبال ثبت علائم تجاری جدید است. بر اساس سوابق آنلاین، شرکت «Deep Dive LLC» یک درخواست برای علامت تجاری «xrProOS» را با فونت SF Pro اپل در ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) در آرژانتین، ترکیه و فیلیپین را ارایه کرده است. این در حالی است که همین شرکت در اوایل ماه جاری میلادی بود که برای علامت تجاری «xrOS» در نیوزیلند درخواست داده بود؛ بنابراین به احتمال زیاد پشت هر دوی این پرونده‌ها اپل قرار دارد، زیرا این شرکا برای محافظت از مالکیت معنوی مرتبط با هدست خود، نیاز به اقدامات لازم زود هنگام دارند.

یک هدست واقعیت مجازی 1500 دلاری!

وب‌سایت XRDailyNews در گزارشی قیمت قطعات مختلف این محصول را اعلام کرده است که هزینه کلی تولید آن را به 1400دلار می‌رساند، بااین‌حال انتظار داریم هزینه کلی قطعات آن به 1600 دلار برسد.

بیشتر بخوانید  سیستم‌عامل اختصاصی شیائومی برای رقابت با گوگل و هواوی ساخته می‌شود

طبق این گزارش، گران‌ترین قطعه هدست واقعیت ترکیبی اپل، نمایشگرهای microLED خواهد بود که هزینه آن‌ها 280 تا 320 دلار تخمین زده شده است. سپس با 14 ماژول دوربین روبه‌رو هستیم که هزینه‌ای برابر 160 دلار روی دست اپل می‌گذارند. دو تراشه به‌همراه پردازشگر سیگنال تصویر جداگانه، هزینه‌ای برابر 120 تا 140 دلار دارند. هزینه اسمبل‌کردن این هدست هم ظاهراً 110 تا 120 دلار است. اپل ظاهراً می‌خواهد تا پایان 2023، 400 تا 500 هزار هدست تولید کند.

گزارش دیگری عدد دقیق هزینه تولید هدست را 1509 دانسته هر چند منابع چینی این عدد را بین 1200 تا 1300 دلار دانسته‌اند. هر چه باشد، ما با یک محصول گران طرف هستیم.

وقتی از کیفیت حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

با توجه به اخباری که به بیرون درز پیدا کرده است، از ویژگی‌های هدست واقعیت مجازی اپل که تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، دو صفحه نمایش 8K با رزولوشن 4320*7680 است که پیکسل‌های صفحه نمایش آن در مقایسه با هدست‌های 4K، 4 برابر شده است و اختلاف قابل توجهی با سایر دستگاه‌های مشابه موجود دارد. برای مقایسه، هدست Valve Index VR از دو نمایشگر 1600*1440 پیکسل استفاده می‌کند. البته این اطلاعات کاملا موثق نیستند، چون فقط براساس اطلاعات فاش شده هستند، اما بسیاری از منابع این موضوع را تصدیق کرده‌اند.

کم وزن و راحت

هدفون واقعیت مجازی اپل وزن کمی دارد، اما باز هم امیدوار هستیم فشار زیادی روی گردن کاربر وارد نشود. با توجه به ویژگی‌های قدرتمند آن مثل داشتن صفحه نمایشی با وضوح بالا، نگرانی‌هایی در مورد وزنی که کاربر باید روی سر خود تحمل کند وجود دارد. امیدوار هستیم که تیم طراحی اپل راهی برای سبک نگه داشتن هدست VR یا حداقل توزیع وزن برای استفاده راحت از آن در نظر داشته باشد.

بیشتر بخوانید  5 مشکل استخراج بیت‌کوین

اسکن LiDAR

اسکن LiDAR (Light Detection and Ranging) یا همان تشخیص و تابش نور، یک روش جدید و جالب است که دستگاه‌ها برای شناسایی محیط اطراف از آن استفاده می‌کنند و ما شاهد استفاده از آن در بعضی از محصولات اپل هستیم؛ محصولاتی مانند iPad Pro و iPhone 12 Pro / iPhone 12 Pro Max. فناوری اسکن LiDAR در سیستمی که شبیه رادار است، از لیزر برای تعیین فاصله و عمق اجسام استفاده می‌کند.

چرا هدست واقعیت مجازی اپل مهم است؟

پاسخ کوتاه این است که هدست واقعیت مجازی اپل می‌تواند متاورس را نجات دهد. پروژه متا و مارک زاکربرگ برای فتح متاورس شکست خورده و استفاده عمومی از متاورس به دلایل مثل هزینه بالای وسایل جانبی و کیفیت پایین گرافیکی به شدت کند پیش می‌رود.

هدست واقعیت مجازی اپل حداقل می‌تواند مسئله گرافیکی را حل کند و تجربه جدیدی از هدست واقعیت مجازی را برای خریداران خلق کند. اپل قبلا توانست با آیفون تلفن هوشمند را همه‌گیر و با آی‌پد تبلت را در مرکز توجه قرار دهد. بسیاری امیدوارند هدست واقعیت مجازی این شرکت نیز همین نقش را بازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *