10 نکته که باید قبل از اولین خرید ارز دیجیتال بدانید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

از اوج گرفتن دوج‌کوین و شیبا تا پذیرش فزاینده بیت‌کوین در وال‌استریت، ارزهای دیجیتال در حال دستیابی به مخاطبان گسترده‌تری نسبت به گذشته هستند. قیمت‌های سرسام‌آور و رشدهای چند صد و چند هزاردرصدی مطمئناً برای تازه‌واردان وسوسه‌انگیز است، اما آنها باید قبل از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال از خطرات آن آگاه باشند.

اگر به تازگی شروع به توجه به ارزهای دیجیتال کرده‌اید و به این فکر می‌کنید که آیا در این دنیا سرمایه‌گذاری کنید یا خیر، ما به شما 10 نکته را می‌گوییم که قبل از هر خریدی باید آن‌ها را رعایت کنید. حتی اگر خودتان یک تریدر قدیمی هستید این مطلب را با دوستان تازه‌کار خود به اشتراک بگذارید.

با ایرانی متا همراه باشید.

بیش از آنچه که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری نکنید

کریپتو از بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر میزان ریسک بیشتری دارد. هیچ‌چیز به جز نوسانات مالی در این بازار تضمین نشده است. علاوه بر این، در بیشتر موارد این نوسانات کنترل نشده است. نه بیمه برای این چیزها وجود دارد و نه هیچ تضمین دیگری. قیمت ارزهای دیجیتال از دقیقه به دقیقه دیگری به شدت در نوسان است. در حالی که بازار در حال درخشش و داشتن روند صعودی بوده است، اصلاحات دردناک و طولانی مدت از راه رسیده‌اند و تقریباً به طور قطع دوباره این صعود و سقوط‌ها رخ می‌دهد.

درجه خطر متفاوت است. بیت‌کوین، ارز دیجیتال اصلی، بیش از یک دهه است که وجود دارد و احتمال ناپدید شدن آن به طور قابل توجهی کمتر از سایر ارزهای دیجیتال است، اما حتی بیت‌کوین هم بدون ریسک نیست.

در نتیجه پس‌انداز زندگی خود را روی هیچ ارز دیجیتالی شرط نبندید.

کامل و دقیق تحقیق کنید

قبل از اینکه مقدار قابل توجهی پول در هر ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنید، ساعت‌ها به تحقیق در مورد فناوری بپردازید تا ارزش پیشنهادی و خطرات یک تکنولوژی را درک کنید.

هر چیزی را که می‌توانید در مورد موضوع پیدا کنید در انجمن‌ها و خبرنامه‌ها عضو شوید، اخبار بخوانید و به پادکست‌ها گوش دهید. کتاب‌هایی را از کتابخانه قرض بگیرید، نه تنها در مورد ارز دیجیتال، بلکه در زمینه‌های مرتبط مانند رمزنگاری، نظریه بازی و اقتصاد هم مطالعه کنید.

از دوستان مطلع خود مشورت بگیرید. سوالات زیادی بپرسید اگر چیزی را که می‌شنوید متوجه نمی‌شوید، از اینکه از کسی توضیح بخواهید نترسید. اگر متقاعد شده‌اید، به دنبال شکاکان باشید و استدلال‌های آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. سعی کنید هر مسئله را از چند زاویه ببینید.

بیشتر بخوانید  عبور حجم معاملات پپه از ۲.۷ میلیارد دلار

زمانی که فکر کردید درباره همه چیزهایی که باید بدانید تحقیق کرده‌اید، کارهای بیشتری انجام دهید و به سادگی قانع نشوید.

مقاومت در برابر «ترس از دست دادن»

اگر تنها دلیلی که شما روی چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید جلوگیری از نابودی فرصت سرمایه‌گذاری است، حسابی مراقب باشید چون امکان دارد تنها چیزی که از دست می‌دهید سرمایه خودتان باشد.

ترس از دست دادن (FOMO) راهی مطمئن برای از بین بردن هر ثروتی است که ممکن است در طول سال‌ها ذخیره کرده باشید. مشکل این است که این یک واکنش درونی به چیزی است که ابتدا باید درباره آن تحقیق کرد. تجارت از روی شکم به سرعت سرمایه شما را نابود می‌کند.

بدانید چه چیزی می‌خرید. دیدن روند یک ارز در 24 ساعت یا 30 روز گذشته و دیدن درصد رشد و سقوط آن تحقیق نیست. ممکن است شما همان بدشانسی باشید که قبل از سقوط یک پروژه را می‌خرید. تسلیم فشارهای روانی نشوید. اینجا دبیرستان نیست، پس خودتان فکر کنید و موارد سرمایه‌گذاری بر اساس شایستگی انتخاب کنید.

اگر پروژه برای واقعی بودن زیادی خوب است، حتما شک کنید

مانند وال‌استریت، کنگره ایالات متحده یا انجمن وکلای آمریکا، کریپتو مملو از شارلاتان‌ها است. تعداد افراد زیادی وجود دارند که قول می‌دهند پروژه آنها از بیت‌کوین پیشی بگیرد. اما آیا این حرف درست است؟ فقط یک راه برای فهمیدن وجود دارد: تحقیق.

برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال بیش از اهرم یا لوریج‌هایی با ضریب 100 ارائه می‌دهند، به این معنی که می‌توانید تا 99٪ از هزینه سرمایه‌گذاری را وام بگیرید. اگر ارزش یک ارز دیجیتال افزایش یابد، این کار شما را پولدار می‌کند، اما اگر به سمت دیگر پیش برود بدبخت می‌شوید.

اعتماد نه، تاییدیه بگیرید

کلاهبرداران در این بازار فراوان‌اند. یک بار برخی شارلاتان‌ها در توییتر از حضور ایلان ماسک در برنامه تلویزیونی زنده «شنبه‌شب» سوءاستفاده کردند تا با یک «هدیه» ساختگی از مردم 100000 دلار کلاهبرداری کنند. سارقان با جعل هویت حساب توییتر این برنامه کمدی، به قربانیان خود دستور دادند که مقادیر کمی ارز دیجیتال را برای تأیید آدرس کیف پول خود ارسال کنند. اگر این کار را می‌کردند، 10 برابر مبلغ ارسالی را پس می‌گرفتند. این موقعیت خیلی خوب بیش از هر چیز نشانه یک خطر جدی بود.

بیشتر بخوانید  مجهز شدن پیکسل 8 به قابلیت‌های جدید عکاسی مبتنی بر هوش مصنوعی

مراقب خطاهای شناختی باشید

فقط به این دلیل که یک سکه در حدود 1 دلار معامله می‌شود به این معنی نیست که از بیت‌کوین با قیمت 58000 دلار “ارزان‌تر” است. همه ارزهای دیجیتال قرار نیست به قیمت بیت‌کوین برسند.

هزاران ارز دیجیتال وجود دارند که برخی از آنها به دنبال تقلید از بیت‌کوین هستند و برخی از آنها سعی دارند در حل مسائل دیگر موفق شوند. همه آنها سطوح مختلفی از پشتیبانی، توسعه‌دهندگان و عدم تمرکز را ارائه می‌کنند.

تعیین ارزش یک ارز دیجیتال به معنای پرسیدن این سوال است که این ارز دیجیتال چگونه و چرا ایجاد شده است. کاربرد فرضی آن چیست؟ چه کسی روی آن کار می‌کند؟ جامعه توسعه‌دهندگان چقدر بزرگ است؟ مخزن در GitHub که معمولاً به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار منبع‌باز در آن ثبت می‌شود، چقدر فعال است؟

مدل امنیتی سکه چیست – اثبات کار، اثبات سهام یا چیز دیگری؟ اگر اولی است، هش ریت چگونه با سایر کوین‌های PoW مقایسه می‌شود؟ اگر معنی این اصطلاحات و سوالات را نمی‌دانید، آماده سرمایه‌گذاری نیستید.

بدون ‌کلید، ارز دیجیتال شما به باد می‌رود

دارایی‌های دیجیتال مثل ارز دیجیتال یک دارایی حامل مانند پول نقد یا جواهرات است، به این معنی که دارنده آن مالک قانونی فرض می‌شود. این دارایی وقتی گم یا دزدیده شود از بین رفته است.

به همین دلیل است که کاربران حرفه‌ای به شما توصیه می‌کنند که کلیدهای کیف پول ارز دیجیتال خود را به شخص ثالثی مانند صرافی نسپارید، زیرا این شرکت‌ها در بسیاری از موارد تا حد زیادی غیرقانونی هستند و ممکن است در معرض هک یا کلاهبرداری‌هایی مثل فرار با پول مشتریان باشند.

از طرف دیگر پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) طعمه سوءاستفاده‌های پرمخاطب متعددی شده‌اند و پلتفرم‌های متمرکز مانند بایننس سهم خود را در این مسئله داشته‌اند.

با این حال، محافظت از کلیدهای کیف پول شما، روی یک دستگاه سخت‌افزاری یا حتی یک تکه کاغذ که روی آن رشته‌ای از اعداد و حروف نوشته شده است، می‌تواند کاری اعصاب خردکن باشد و به راحتی به هم می‌ریزد. به همین دلیل است که حتی برخی از سرمایه‌گذاران با تجربه ترجیح می‌دهند از متولیان شخص ثالث استفاده کنند.

در دنیای کریپتو همه چیز در مورد مبادله است. آیا به خود اعتماد دارید که آن تکه کاغذ را گم نکنید یا عبارت اولیه را فراموش نکنید؟ اگر این‌طور نیست، باید با شخص ثالثی که اشیای با ارزش دیجیتال شما را ذخیره می‌کند راحت باشید، البته تاریخ دلایلی را به شما می‌دهد که این کار را نکنید.

بیشتر بخوانید  ساخت یک دهکده مجازی برای زندگی ۲۵ ربات هوش مصنوعی

برای کاهش خطرات، چیزی به نام کیف پول چند امضایی وجود دارد. این کیف پول‌ها را می‌توان به گونه‌ای پیکربندی کرد که برای مثال، باب و آلیس باید تراکنش را امضا کنند تا وجوه از یک کیف پول آزاد شود.

جدای از سوءاستفاده‌ها، صرافی‌ها ممکن است شما را از برداشت وجوه خود به دلایل مختلفی از مشکلات پرداخت بدهی گرفته تا مشکلات قانونی منع کنند. حتی فراتر از آن، برخی از صرافی‌ها زیرساخت‌های لازم برای فعال ماندن همیشه را ندارند و در برخی نوسان‌ها نقدشوندگی کمی دارند.

با این حال، دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید از یک صرافی استفاده کنید، بنابراین مهم است که قراردادهای کاربری را بررسی کنید و مطمئن شوید که در برابر احتمالات مختلف از شما محافظت می‌شود.

می‌توانید بخشی از بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتالی را بخرید

شما نیازی به خرید یک ارز دیجیتال کامل ندارید. برای مثال بیت‌کوین تا هشت رقم اعشار قابل‌تقسیم است؛ بنابراین اگر کنجکاو هستید که این چیزها چگونه کار می‌کند، می‌توانید به اندازه 10 دلار بیت بخرید و فقط با آن بازی کنید.

همان‌طور که میلیاردر مشهور مارک کوبان اخیراً در تلویزیون درباره خرید مقادیر اندک دوج‌کوین گفت: “این بسیار بهتر از بلیت بخت‌آزمایی است.”

عواقب مالیاتی را نظر بگیرید

این مسئله تا همین اواخر در ایران چندان مهم نبوده است، اما تغییرات قانونی باعث افزایش اهمیت این مسئله شده. دولت اخیراً دنبال دریافت مالیات بر عایدی سرمایه است. در نتیجه اگر حجمی بالا از ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنید در نظر داشته باشید که باید سهمی را به عنوان مالیات بپردازید.

به شکل پله‌ای و روی میانگین خرید کنید

‌بهترین راه برای سرمایه‌گذاری و عدم وسواس چیست؟ از میانگین هزینه دلاری (DCA) استفاده می‌کند. در فواصل زمانی منظم مقدار مشخصی از هر ارز دیجیتالی را که دوست دارید بخرید و به نوسانات مدام آن نگاه نکنید. اگر نگاه بلندمدتی دارید، در صورت استفاده از DCA، دچار مشکلات عصبی و ناراحتی نمی‌شوید.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *