پروژه ساخت عینک واقعیت افزوده گوگل متوقف شده است؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:
مدیر پروژه‌ی iris گوگل، پروژه‌ای که هدف آن ساخت عینک واقعیت افزوده بود، چهار ماه پیش این شرکت را ترک کرده است.
برخی گزارش‌ها در ماه ژانویه حاکی از آن بود که گوگل درحال ساخت هدست واقعیت افزوده‌ی جدیدی است که با نام رمز Project Iris شناخته می‌شود. اکنون که رقبای این محصول مثل متا کوئست ۳ و اپل ویژن پرو معرفی شده‌اند، به‌نظر می‌رسد غول جستجوی اینترنت از پروژه‌ی ساخت هدست واقعیت افزوده‌ی خود دست کشیده است.

گوگل در رویداد I/O سال گذشته، توضیحاتی درمورد عینک واقعیت‌ افزوده‌ی جدیدش داد، محصولی که قابلیت‌هایی مثل ترجمه‌ی زنده را ارائه می‌کرد؛ اگر گزارش‌های اخیر واقعیت داشته باشند، این عینک هیچ‌وقت عرضه نخواهد شد.

به‌نوشته‌ی ورج، گوگل اکنون به‌جای سخت‌افزار، تمرکز خود را روی نرم‌افزار معطوف کرده است. این شرکت درحال ساخت پلتفرم میکرو XR است که می‌تواند لایسنس استفاده از آن را به شرکت‌های سازنده‌ی محصولات واقعیت افزوده بفروشد؛ درست مثل روشی که برای توسعه‌ی اندروید و اکوسیستم گوشی‌ها و محصولات مجهز به این سیستم‌عامل درپیش گرفته است.

البته این احتمال وجود دارد گوگل همچنان عینک معرفی شده در رویداد I/O ۲۰۲۲ را عرضه کند اما شاید این شرکت خودش محصول یادشده را نسازد. غول جستجوی اینترنت در فوریه به‌همراه سامسونگ و کوالکام، اعلامیه‌ای مبهم درمورد ساخت پلتفرم واقعیت افزوده‌ی جدید منتشر کردند، اما تاکنون هیچ جزئیات دیگری دراین مورد فاش نشده است. برخی منابع می‌گویند، عینک گوگل درواقع به‌عنوان چارچوب اصلی برای هدست واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده‌ی بعدی سامسونگ مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

این اولین‌بار نیست که گوگل و سامسونگ برای ساخت محصولی پیشرفته، با یکدیگر همکاری می‌کنند. گوگل قبل‌از عرضه‌ی گوشی تاشو پیکسل فولد، تلاش‌های زیادی برای بهینه‌سازی اجرای اندروید روی گوشی‌های سری گلکسی زدفولد سامسونگ انجام داد.

بیشتر بخوانید  اعتراض همسایگان ساختمان توییتر از شدت نور لوگوی X!

پیش‌از این گزارش شده بود گوگل در سال ۲۰۲۴ از هدست واقعیت افزوده‌ی جدید خود رونمایی می‌کند. این شرکت در رویداد I/O ۲۰۲۳ اعلام کرد اواخر سال جاری جزئیات بیشتری درمورد همکاری با سامسونگ به‌اشتراک خواهد گذاشت.

پروژه‌ی Iris در طول دوران توسعه‌ی خود با مسائلی مثل اخراج‌های گروهی و تغییر استراتژی‌های گوگل مواجه شد و رئیس بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ی این شرکت یعنی کلی باور نیز حدود چهار ماه قبل از شغل خود کناره‌گیری کرد. البته کورت آکلی، یکی از مهندسان برجسته‌ در حوز‌ه‌ی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به پروژه‌ی مذکور پیوست اما درحال حاضر وضعیف شغلی خود را در لینکدین روی حالت بازنشسته قرار داده است.

گوگل سال ۲۰۲۲ با پرداخت مبلغی نامشخص، شرکتی به‌نام North را خریداری کرد. این شرکت در زمینه‌ی ساخت عینک‌های واقعیت افزوده فعالیت دارد و با جستجوی ساده‌ در لینکدین مشخص می‌شود بسیاری از کارمندان آن درحال حاضر برای گوگل کار می‌کنند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *