عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت بیت‌کوین

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

بیت کوین به علت آنکه تحت نظارت و کنترل هیچ دولت و سازمانی نیست، بر خلاف دیگر ارزهای فیات (مانند دلار، ریال و …) تاثیری از متغیرهای اقتصادی نمی گیرد و عواملی مثل قوانین و مقررات موجود، میزان عرضه و تقاضای آن در بازار ، اخبار و رسانه ها و سایر موارد از این دست بر روی قیمت این ارز دیجیتال تاثیرگذار هستند.

بیت کوین محبوب ترین و معتبر ترین ارز دیجیتال در بین فعالین بازار دیجیتال است به طوری که به آن لقب پادشاه ارزهای دیجیتال داده شده، در نتیجه سرمایه گذاران بسیار زیادی به دنبال اطلاعاتی در رابطه با نحوه تغییر قیمت و پیش بینی روند قیمتی این رمز ارز در آینده و کسب سود از این طریق هستند.

برای پیش بینی قیمت بیت کوین یا هر ارز دیگری لازم است تا عوامل تاثیرگذار بر آن را شناخته و تاثیر این عوامل را بر قیمت این ارز دیجیتال بررسی کرده تا با توجه به آن ها و نحوه تغییراتشان بتوانند قیمت آینده بیت کوین را تا حدودی پیش بینی کنند. هر چقدر سرمایه گذاران تعداد عوامل بیشتری را در پیش بینی خود در نظر بگیرند می توانند روند قیمتی دقیق تری را استخراج کنند.

در مورد افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین هیچ اصولی وجود ندارد که بتوان قاطعانه در این زمینه قضاوت کرد. با وجود اینکه هیچ قیمت واحدی برای بیت کوین در دنیا وجود ندارد، معمولاً قیمت این ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف، مشابه است.

از سال ۲۰۰۹ که اولین بیت کوین ایجاد شد، تاکنون قیمت بیت کوین نوسانات شدیدی را تجربه کرده است و همین نوسانات را می‌توان به عنوان یک فرصت خوب برای معامله‌گران و کسب سود از این بازار درنظر گرفت. تریدرها با استفاده از تحلیل تکنیکال (بررسی نمودارهای قیمتی) و تحلیل فاندامنتال (بررسی وضعیت اقتصادی-اجتماعی جامعه)، می‌توانند قیمت بیت کوین را تحلیل و پیش‌بینی کنند.

برخی از عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

  • سیستم عرضه و تقاضا: بخشی از ارزش فلزهای گرانبها و قیمتی مانند طلا، به دلیل عرضه‌ی محدود آن‌ها به دست می‌آید و معمولاً هم قیمت این فلزات توسط سیستم عرضه و تقاضا (Supply and Demand) کنترل می‌شود. عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده‌ی اقتصادی است که روی قیمت خیلی از کالاها تأثیر می‌گذارد. عرضه و تقاضا بیت کوین نیز از مهمترین و اصلی‌ترین عواملی محسوب می‌شود که روی قیمت آن تأثیرگذار است.به طور کلی، هر چه تقاضا بیشتر باشد و حجم محدودی از کالا وجود داشته باشد، قیمت افزایش می‌یابد و هرچه عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند. این اصل در مورد ارزهای دیجیتال نیز صادق است. هرچه تقاضا برای یک ارز دیجیتال بیشتر شود و حجم عرضه آن محدود باشد، قیمت آن ارز افزایش پیدا می‌کند.برای مثال با افزایش تقاضای بیت کوین، قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع همان تحلیل تکنیکال و بررسی نمودار قیمت بیت کوین است.
  • هاوینگ بیت کوین: جهت کنترل سیستم عرضه و تقاضا، هر ۴ سال یکبار پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود که به این پدیده هاوینگ (Halving) می‌گویند. در سال ۲۰۰۹ که اولین بیت کوین استخراج شد، پاداش استخراج ۵۰ بیت کوین بود.اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ (پاداش استخراج یک بیت کوین: ۲۵ بیت کوین)، دومین هاوینگ در سال ۲۰۱۶ (پاداش استخراج یک بیت کوین: ۱۲.۵ بیت کوین) و سومین هاوینگ در سال ۲۰۲۰ (پاداش استخراج یک بیت کوین: ۶.۲۵ بیت کوین) اتفاق افتاد.در حال حاضر پاداش استخراج یک بلاک در شبکه بیت کوین که حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و دستگاه‌های پرقدرتی نیاز دارد، ۶.۲۵ بیت کوین است.برخی از تحلیلگران با بیان اینکه تاریخ همیشه تکرار می‌شود، معتقدند که هاوینگ باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود و این امر ناشی از کاهش عرضه بیت کوین است؛ چرا که نصف شدن پاداش استخراج سبب کم شدن فعالیت ماینرها به صورت مقطعی می‌شود.

    به طور کلی، هیچ قطعیتی در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین در اثر پدیده هاوینگ وجود ندارد.

  • قوانین و مقررات وضع شده توسط دولت ها: از آنجایی که بیت کوین و تمامی انواع ارز دیجیتال موجود یک بازار نوظهور را تشکیل می دهند و از طرفی دیگر با توجه به اینکه متعلق به هیچ دولت یا نهاد مشخصی نیستند، در نتیجه بسیاری از دولت ها تاکنون آن را به رسمیت نشناخته و قوانین مشخصی برای برخورد با بازار ارز دیجیتال وضع نکرده اند.اما با توجه به محبوبیتی که بیت کوین در سال های اخیر به دست آورده است و همچنین تعداد روز افزون افرادی که شروع به سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال می کنند، دولت ها تصمیم به ایجاد قوانینی در راستای جلوگیری از سوءاستفاده و کلاهبرداری در این بازار گرفته اند. با افزایش قوانین مربوط به بازار دیجیتال به ویژه بیت کوین قیمت این رمز ارز نیز تحت تاثیر این قوانین قرار گرفته و متناسب با آن بالا یا پایین می رود.
  • نهنگ ها و نوسانات بازار: یکی از عوامل کلیدی در بازار ارزهای دیجیتال، افرادی هستند که مقدار زیادی از سرمایه بازار را در اختیار دارند. به چنین افرادی اصطلاحاً نهنگ یا وال گفته می‌شود که بزرگترین بازیگر ارزهای دیجیتال است. وال‌ها در بازار ارز دیجیتال مانند سهامداران عمده در بازار بورس هستند.ما در مقاله نهنگ بیت کوین و تاثیرات آن در بازار رمزارزها، مفصل در مورد نهنگ‌ها در بازار ارزهای دیجیتال صحبت کرده‌ایم.از جمله معروف‌ترین نهنگ‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان به ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین)، دوقلوهای وینکلواس و راجر ور اشاره کرد که مقدار زیادی از کل بیتکوین‌ها را دارا هستند. برخی از نهنگ‌ها تمایل دارند که بیتکوین‌های خود را نگه دارند و برخی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود از جمله بیت کوین می‌پردازند.نهنگ‌ها چه بیت کوین‌ها را بفروشند و چه آنها را نگه دارند، بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار هستند.

    فرض کنید یک نهنگ (یا گروهی از نهنگ‌ها) حجم زیادی از بیتکوین‌ها را بفروشد. همین کار می‌تواند روندی نزولی در بازار ایجاد کند و قیمت‌ها ریزش پیدا می‌کند. چرا که عموم کاربران فکر می‌کنند حجم زیادی از سرمایه در حال خارج شدن از شبکه است و مسئله شک و تردید ایجاد می‌شود (البته در این شرایط مردم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و به خرید بیت کوین بپردازند).

    اگر نهنگ‌ها بیت کوین‌های خود را نگه دارند و نفروشند، به دلیل اینکه تعداد کل بیتکوین‌هایی که برای خرید وجود دارد، کاهش می‌یابد، بازار تحت فشار قرار می‌گیرد و قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند.

  •  وجود رمز ارزهای رقیب: با وجود اینکه در حال حاضر بیت کویت مقام اول را در بین تمامی ارزهای دیجیتال موجود در بازار دارد و در واقع محبوب ترین رمز ارز در بین سرمایه گذاران بازار دیجیتال می باشد، اما وجود رقبای قدرتمندی که ممکن است هر لحظه گوی سبقت را از آن بدزدند و یا این احتمال که ارز دیجیتالی به شدت قدرتمند تر و بدون داشتن نقاط ضعف موجود در بیت کوین ایجاد شود، در هر یک از این حالت ها امکان پایین آمدن قیمت بیت کوین و سقوط ارزش آن وجود خواهد داشت.
  • میزان اعتبار بیت کوین: از آنجایی که بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال وجود فیزیکی نداشته و تنها به صورت دیجیتالی موجود هستند در نتیجه مهمترین عامل برای بقای آن میزان اعتبار و مقبولیت این رمز ارز در بین افراد و سرمایه گذاران می باشد. چنانچه به هر دلیلی از میزان محبوبیت و اعتبار بیت کویت در نزد افراد کاسته شود در نتیجه آن شاهد کاهش قیمت این رمز ارز خواهیم بود و برعکس.

تاثیر افزایش درآمد ماینرها روی قیمت بیت کوین

تغییر درآمد ماینرها به صورت مستقیم و آنی بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار نخواهد بود و جزء عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین نمی‌باشد. اما به لحاظ منطقی زمانی که درآمد ماینرها کاهش می‌یابد، عرضه بیت کوین نیز کاهش خواهد یافت و به مرور زمان باعث افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد. بالعکس افزایش درآمد ماینرها نیز می‌تواند باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت بیت کوین در طول زمان گردد.

بیشتر بخوانید  قیمت دوج‌کوین در آینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *