هوش مصنوعی و تاثیر آن در اقتصاد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

طبق پیش‌بینی‌های مختلفی که از رشد اقتصادی دنیا با حضور فناوری هوش مصنوعی شده است، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد دنیا با کمک و استفاده از این فناوری رشد ۲۰ تریلیون دلاری را تجربه کند.

هوش مصنوعی تأثیر بسزایی در رشد اقتصاد، رشد تولید ناخالص ملی، رشد بهره‌وری نیروی کار و موارد دیگر در کشورها داشته است.

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence که به اختصار AI نمایش می‌دهند در دنیای امروزی بسیارگسترده شده است به‌گونه‌ای که آینده بسیاری از تکنولوژی‌ها بر پایه‌ی این فناوری است.

تاثیرگذاری هوش مصنوعی به دنیای تکنولوژی‌ها ختم نمی‌شود بلکه این فناوری می‌تواند باعث رشد و پیشرفت بقش‌های مختلف کشورها شود: بخش‌ها اقتصادی، اجتماعی و غیره. درحال حاضر فناوری هوش مصنوعی اقتصاد بسیاری از کشورها را در سطح دنیا بالاتر از قبل برده و رهبران این کشورها سعی در پیشگامی در این حوزه دارند.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت هوش مصنوعی تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد، رشد تولید ناخالص ملی، رشد بهره‌وری نیروی کار و موارد دیگر داشته است. شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی نیز روزبه‌روز درحال افزایش و گسترش هستند.

طبق برآوردهای موئسسه پژوهشی دانشگاه آدامز و گفته سرتکس، هوش مصنوعی احتمالاً می تواند تا سال 2030 به تدریج 16 درصد یا حدود 13 تریلیون دلار به بازده اقتصادی کنونی جهان اضافه کند؛ همانطور که در گزارش سپتامبر 2018 توسط مؤسسه جهانی نشان داده شده است، میانگین سالانه سهم در توسعه کارایی حدود 1.2 درصد از هم اکنون تا سال 2030 است.

تأثیر هوش مصنوعی در اقتصاد دنیا و خاورمیانه

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد دنیا با کمک و استفاده از هوش مصنوعی به رشد ۲۰ تریلیون دلاری برسد. در خاورمیانه نیز رشد ۳۲۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد منطقه پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی باعث فقیرتر شدن افراد فقیر می‌شود

در بخش‌های مختلف اقتصادی خاورمیانه این تأثیر مشخص و محسوس بوده است؛ برای مثال اندازه بخش خرده و عمده‌فروشی، کالاهای مصرفی، غذا و مسکن با ورود هوش مصنوعی به این حوزه رشد ۱۹ درصدی داشته است. این رشد در بخش‌های مختلف نیز اتفاق افتاده است.

در بخش لجستیک افزایش اندازه ۱۵٫۲ درصد بوده است. در فناوری، رسانه و ارتباطات این رشد اندازه 14 درصد، در ساخت تولید 12.4 درصد، انرژی، خدمات رفاهی و معدن 6.3 درصد، بخش عمومی، سلامت و آموزش 18.6 درصد و در بخش خدمات مالی، تخصصی و مدیریتی 13.6 درصد بوده است.

تأثیر هوش مصنوعی بر شاخص‌های متفاوت در ایران

تولید ناخالص ملی (GNP) کشور ما با ورود فناوری هوش مصنوعی رشد مطلوبی داشته است. بااین‌حال سه پیش‌بینی برای آینده تولید ناخالص ملی بر اساس رشد فناوری هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ وجود دارد. در سناریو اول رشد AI بر اساس آنچه در سه سال گذشته رخ داده است، در نظر گرفته شده و بااین‌وجود میزان تولید ناخالص ملی یک روند صعودی با شیب بسیار ملایم خواهد داشت.

در سناریو دوم نیز رشد سالانه ۱۰ درصدی برای فناوری AI در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود بااین‌وجود شاخص GNP روند روبه‌رشد با شیب ملایمی داشته باشد. در سناریوی نهایی نیز رشد AI سالانه 20 درصد درنظر گرفته شده و با این رقم، شاخص GNP شاهد رشد صعودی با شیب بیشتری خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود شاخص بهره‌وری نیروی کار نیز با درنظرگرفتن رشد فناوری هوش مصنوعی شاهد رشد قابل قبولی خواهد بود. به‌طوری‌که روند رشد آن در سه سناریوی مطرح شده تقریباً برابر رشد شاخص تولید ناخالص ملی خواهد شد.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی تشخیص آلزایمر را آسان می‌کند

هوش مصنوعی دارای زیربخش‌های گوناگونی است و شرکت‌های فعال در حوزه این زیربخش‌ها در کشورها در حال افزایش هستند به طور مثال شرکت‌هایی که در زمینه دستیار هوشمند در ایران فعالیت می‌کنند ۱۰۴ عدد است که بیشترین فراوانی را در بین شرکت‌ها فعال در زیربخش‌های هوش مصنوعی دارد.

کمترین فراوانی نیز مربوط به تنها شرکتی است که در حوزه کشاورزی دیجیتال فعالیت می‌کند. بعد از حوزه دستیار هوشمند، اکثر شرکت‌ها نیز به ترتیب از فعالان حوزه خدمات دیجیتال، ذخیره‌سازی و تجزیه تحلیل داده، هوشمندسازی کسب‌وکار و فناوری اطلاعات و فضای سایبری هستند.

استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش‌های اقتصادی

تئوری‌سازی رفتار اقتصادی یکی از بخش‌های بزرگ پژوهش‌های اقتصادی را تشکیل می‌دهد. فرایند جمع‌آوری داده از رفتار اقتصادی به صورت خودکار درآمده است. در دو دهه اخیر در کشوری مانند هند، هارد دیسک‌های پژوهشگران مملو از ابرداده‌هایی که از طریق درگاه‌های اینترنتی و پرداخت‌های الکترونیکی بدست آمده؛ شده است. تجزیه و تحلیل و تفسیر این داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی در اقتصاد، آغازکننده عصری جدید در حوزه پژوهش‌های اقتصادی بوده است.

یکی از معایب هوش مصنوعی در اقتصاد

متأسفانه ناتوانی در ردگیری هر یک سکه و اسکناس از ارزهای مرسوم یا پول بدون پشتوانه در یک اقتصاد درحال رشد باعث ایجاد حفره قابل ملاحظه‌ای در پایگاه اطلاعاتیِ معاملات می‌شود؛ و به همین دلیل برنامه‌های هوش مصنوعی در اقتصاد و ابزارهای مرتبط با آن، در نبود دانش کامپیوتر، شمول مالی و طرز فکر تکنولوژی‌ محور از تمام جمعیت، قادر به دستیابی به نتایج مورد انتظار نیستند.

سخن پایانی

هوش مصنوعی از جمله فناوری‌هایی است که آینده کره زمین و ساکنان آن را دچار تغییرات بزرگ و کوچک خواهد کرد. این تأثیرات در بخش‌های مختلف اقتصادی خود را نشان داده است.

بیشتر بخوانید  ابزار ساخت عکس مبتنی بر هوش مصنوعی به چت‌بات بینگ اضافه شد

در سال‌های اخیر کشورهایی که از فناوری هوش مصنوعی بهره گرفتند در شاخص‌های مختلف اقتصادی رشد چشمگیری داشتند. رشد ناخالص ملی، رشد بهره‌وری نیروی کار و موارد دیگر از این شاخص‌ها هستند.

در صورت رشد قابل‌قبول فناوری هوش مصنوعی در کشور ما، شاخص رشد ناخالص ملی و رشد بهره‌وری نیروی کار شاهد یک روند صعودی مناسبی خواهد بود.

کشورها از لحاظ نمره شاخص آمادگی پذیرش هوش مصنوعی در جایگاه‌های گوناگونی قرار می‌گیرند و برای نمره دهی به کشورها از شاخص‌ها و سؤالات متفاوتی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *